Gebruik dakdragers / te plaatsen etc..

DerHelmut

Nieuw lid
Goede middag,

ik heb sinds een jaartje een karoq en moet helaas ivm t weinig ruimte een dakkoffer gaan plaatsen.

Heb dakdragers en een dakkoffer echter krijg ze niet juist geplaatst denk ik heel veel geruis al bij 50 km/u.

Zijn er ergens instructies te verkrijgen waar je de dakdragers moet plaatsen ivm goed recht zetten van dakkoffer.

Tot nu toe alles op het oog gedaan maar krijg het niet optimaal?


Alvast bedankt.
 
Ik heb thule wingbar edge dakdragers en een thule koffer en ik heb veel meer windgeluid dan met mijn vorige Octavia combi. Heel veel meer keus dan wat naar voren of achteren zetten heb je niet. Helaas zonder verbetering.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kwestie van een beetje naar voren of naar achteren schuiven met een waterpas in lengterichting op de bodem van de koffer (of op een plank die in de lengterichting over beide dragers is gelegd). Zorg ervoor dat (bij beladen auto!) de voorkant een haartje lager ligt dan de achterkant, zodatje verzekerd bent van een klein beetje downforce.
Het stuurt namelijk echt niet lekker als de koffer aan de dragers gaat trekken...

Ik vervoer nogal eens mijn zeekajak van een meter of 5 lang, op z'n kant liggend in kanosteunen en dan let ik er ook op dat de achterpunt rond de 5 cm verder van de grond is dan de voorpunt.
Enig windgeruis zul je altijd houden, afhankelijk van het model van de dragers. Sommige hebben een open gleuf aan de onderkant van de balk, dan wil het wel eens helpen om die af te dichten. Desnoods met ducttape, maar een kuntstof snaar o.i.d. is natuurlijk netter...
 

DerHelmut

Nieuw lid
Ik heb thule wingbar edge dakdragers en een thule koffer en ik heb veel meer windgeluid dan met mijn vorige Octavia combi. Heel veel meer keus dan wat naar voren of achteren zetten heb je niet. Helaas zonder verbetering.

is het zo dat je dakkoffer zoveel mogelijk naar voren moet?
hen zelf de thule ocean 100, en die heb ik op dit moment geplaatst in het midden van het dak .
 
Ik heb helemaal naar voren geprobeerd, maar ook verder naar achteren. De ruimte tussen de koffer en het dak is heel weinig, ik verwacht dat het daarmee te maken heeft.
 

JPs_OC2

Donateur
Gekeken op de site van MontBlanc en voor de Karoq zou je 2 universele dragers van 125 cm moeten hebben. Ter controle gekeken bij Thule en de universele sets die zij aanbieden zijn 127 cm. Als het set wat je hebt korter is dan 125cm dan kan het zijn dat je qua montagemogelijkheden dus wat beperkter bent maar dat is lastig op afstand te beoordelen.

De instructies van de Thule Ocean 100 geven aan dat de dakdragers minimaal 54 cm en maximaal 90 cm uit elkaar moeten staan. Kies voor een afstand en volg dan de instructies die @Canon-Eye eerder heeft beschreven. Ik doe het op nagenoeg dezelfde manier en dat werkt prima.

En inderdaad, geruis zul je altijd wel horen. Uit eigen ervaring met de aerodynamische dakdragers zowel Thule als Yakima weet ik in ieder geval wel dat die wel stiller zijn dan de versies met vierkante draagbalken.
 

DerHelmut

Nieuw lid
Bedankt ga maar eens nadenken over die van thule /Yakima
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DerHelmut

Nieuw lid
heb de montblanc's nog maar eens na gemeten en die kwamen op 110 cm veel te klein dus.

Heb de Aguri prestige 2 besteld voor de karoq, laat wel weten wat daar de bevindingen van zijn.
 
Bovenaan Onderaan