Gasveren om de motorkap open te houden

purk

Senior Member
Dat er geen gasveer meer in zit heeft wel degelijk met de veiligheid te maken, het scheelt een ster in de Ncap ( daar zit er tegen woordig ook een gordel verklikker in ), VW monteerd ze ook niet meer bij de nieuwe modellen.
 

MadDog2K

Actief lid
Dat er geen gasveer meer in zit heeft wel degelijk met de veiligheid te maken, het scheelt een ster in de Ncap ( daar zit er tegen woordig ook een gordel verklikker in ), VW monteerd ze ook niet meer bij de nieuwe modellen.

Waarom scheelt dat een punt ?
Gas kan ontploffen bij aanrijding ? :)
 

LenK

Forumguru
Nee, die voetganger die niet uitkijkt met oversteken krijgt de motorkap onder zijn kin.
 

Rallye

Forumguru
Dat er geen gasveer meer in zit heeft wel degelijk met de veiligheid te maken, het scheelt een ster in de Ncap ( daar zit er tegen woordig ook een gordel verklikker in ), VW monteerd ze ook niet meer bij de nieuwe modellen.

Lijkt vreemd. Zulke veren hebben altijd hulp nodig om de motorkap omhoog te krijgen; ze zouden dus geen kwaad moeten kunnen.

Op http://www.euroncap.com/Content-Web-Page/fb5e236e-b11b-4598-8e20-3eced15ce74e/protocols.aspx staan de testprotocollen. Voor voetgangers is het deze: http://www.euroncap.com/Downloads/9...8a1/EuroNCAP-Pedestrian-Protocol-4.1.pdf.aspx Er lijkt niets in te staan over gasveren voor motorkappen.

Overigens had mijn 106 Rallye uit 1996 al dit soort veren, maar de 206 GTI uit 1999 weer niet. Daarover heb ik mij altijd verbaasd.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik was dus niet de enige die gelijk ging kijken op de site van NCAP. Maar ook ik kon niks vinden over de gasveren.
 

joergarms

Senior Member
Mijn vorige Vw Polo van 2001 had ook een gasveer, vond het wel relaxt, en het ziet er wel beter uit dan dat stokje van nu.
Anderzijds, ik open mijn kap nu ook niet elke dag, maar het idee is leuk.
 

Fabia

† In Memoriam
Inderdaad, het idee is leuk. Je gaat ook niet met je motorkap open rijden om het aan iedereen te laten zien.
 

Rallye

Forumguru
Inderdaad, het idee is leuk. Je gaat ook niet met je motorkap open rijden om het aan iedereen te laten zien.

Naast leuk, vond ik het ook erg handig. Ik heb de motorkap toch regelmatig open, met name voor de ruitensproeiervloeistof. Dan zijn gasveren praktisch.

De enige reden dat ik ze nu nog niet heb is dat je de motorkap los moet halen en weer goed moet monteren. Dat vertrouw ik mezelf niet toe.

Hoewel gasveren dus praktischer geweest waren vind ik het van Skoda wel weer handig dat ze het punt waar je de steun in moet zetten voorzien hebben van een fel oranje en dus opvallend inzetstuk. Dat scheelt weer zoeken in het donker.
 

Fabia

† In Memoriam
Hoewel gasveren dus praktischer geweest waren vind ik het van Skoda wel weer handig dat ze het punt waar je de steun in moet zetten voorzien hebben van een fel oranje en dus opvallend inzetstuk. Dat scheelt weer zoeken in het donker.

Simply clever! Wat ik ook handig vind bij mijn Fabje is dat als je de motorkrap ontgrendeld van binnen uit er een klein plastiek stangetje uit de gril komt waarmee je heel handig je motorkap open kan doen. Bij veel auto zoek je je mottig en snij je je handen aan het staal.
 
Bovenaan Onderaan