Gasveren monteren motorkap

redriver

Actief lid
Kwam op youtube filmpje tegen waarbij gasveren onder de motorkap gemonteerd werden. Kosten ongeveer 20 euro. Lijkt me een leuke toevoeging. Vraag is alleen of de montagepunten welke worden gebruikt hiervoor geschikt zijn ? Of is het een optie geweest waarbij deze punten standaard ook hiervoor gebruikt werden ?


Niet veel werk:
 

PizzaPieter

Forumguru
Er is hier op het forum al het een en ander over geschreven, volgens mijm

Leuke gimmick, weinig kosten en moeite als ik het me goed herinner.
 

EdK

Forumguru
Had ze op de Yeti en nu ook weer op de Fabia.
Ideaal en de punten zijn prima te gebruiken
Na 7 jaar yeti en nu alweer 4 jaar fabia nergens haarscheuren oid
 

HarrieSkoda

Forumguru
Monteer ze in elke auto waar dit standaard niet het geval is. Vind een vast ‘stokje’ namelijk niet meer van deze tijd..

Wel goed kijken hoe je ze monteert. Juiste zijde boven/onder. En de eerste keer goed kijken of het netjes sluit, anders duwen de veren wellicht een stuk plaatwerk krom, en dat is zonde..
 

Sjoerdb

Forumguru
Wat is de juiste zijde onder en boven van een gasveer? Lijkt mij dat hoe je hem ook vast houdt of monteert, dat hij altijd doet wat hij moet doen. 99,9% zit hij ingeschoven omdat de motorkap dicht zit.
 

Tees

Donateur
@HarrieSkoda los van of het uit de tijd is, heb je er nou echt heel veel aan om gasveren (1 of 2 trouwens? Ik zie dat Kopacek ze iig voor de O2 per stuk verkoopt) onder de motorkap te hebben? Ik snap natuurlijk dat een soort luxe gevoel is.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Gebruikersgemak en luxe gevoel inderdaad.

Juiste manier van monteren is ‘dikke’ gedeelte aan de motorkap, en het ‘dunne’ gedeelte op het zijscherm.

Waarom? De motorkap loopt een klein beetje voor naar beneden af, zodoende in er in geen geval vocht in de gasdempers komen.

Daarbij is dit volgens mij ook de juiste werking van schokbrekers.
 

leon-cupra

Forumguru
Waarom? De motorkap loopt een klein beetje voor naar beneden af, zodoende in er in geen geval vocht in de gasdempers komen.
Is niet de hoofdreden. In een gasveer zit olie die zorgt voor een demping maar belangrijker, de olie zorgt ook dat de afdichtingsrubbers gesmeerd blijven en niet verduren. Door het verduren van van de rubber ontstaan scheurtjes en kan het gas ontsnappen. Is ook de reden waarom gasveren die weinig in-en uitschuiven ook redelijk snel stuk gaan.
Wanneer je de gasveer verkeerd monteert blijft de olie langs de verkeerde kant zitten en smeert ze de onderdelen niet wat de levensduur niet ten goede komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Monteren lijkt fluitje van een cent.
Klopt !
Pas alleen goed op dat als je de bouten moet lossen van de motorkap dat je dan onder de punt van kap een stuk deken oid hebt liggen ter beschadigen.
En een extra set handen is dan ook makkelijker !
En merk met een stift de positie van de motorkap en beugel zodat deze weer precies terugkomt op plek waar die zat.
Anders heb je een scheve motorkap tov de zij spartborden.
En de eerste keer je motorkap dicht doen, DOE dit langzaam en met beleid !
Dus niets forceren !!
En met dichtdoen dan kijken of alles goed en smooth gaat !
 

redriver

Actief lid
Gemonteerd. Nog geen half uurtje werk
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220513-193401_Gallery.jpg
    Screenshot_20220513-193401_Gallery.jpg
    524 KB · Weergaven: 47
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Moet je nou eigenlijk 1 of 2 gasveren monteren? Ik zie allebei wel eens langskomen, zag dat Kopacek ze per stuk verkoopt (iig voor de O2), maar zo asymmetrisch voelt ook onlogisch :pieker:
 

EdK

Forumguru
Bij me Yeti en me Fabia was het per 2
met 1 vermoed ik dat de kap altijd schuin open gaat staan, met gevolg motorkap gaat op scharnieren wringen lijkt me.
Caddy van me werkgever had vanaf fabriek en ook 2
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Jij drinkt wel écht veul koffie @EdK
Hebt nog wel bakkie over hoor !
Maar in echt ook koffieleut
S'morgens op zaak beginnen met 2 bakken koffie, en dan de thermoskan nog met een liter vullen.
En sávonds na avondeten toch ook nog een 2 bakken...

En dan als bedtijd is dan stuiter ik de trap op.....:cool:

En nu maar twijfelen of ik het meen ?? Ja ben bloedje serieus !! :koffie:
 
Bovenaan Onderaan