Gasklephuis vervangen/reviseren voor dummies

Spierings

Forumguru
Raar overigens dat de garage reviseren niet als optie geeft. Daarmee kunnen zij ook de klanten bedienen die iets minder te besteden hebben. Ik had namelijk duidelijk aangegeven dat ik niet zo even EUR. 572,- kon neerleggen voor vervangen. Maar goed. Dat is een andere discussie.
Dat is niet zo raar hoor. Er zijn maar een handje vol bedrijven die die dingen reviseren. Menig autobedrijf kent die dan ook niet en moet dan ook garantie op de reparatie geven. En garantie geven op een onderdeel van een onbekend bedrijf doen ze niet graag.
 
Nou, even een update. De zekeringen waren dus vervangen en gisteren naar de garage geweest om te proberen te resetten. Het motormanagement lampje ging uit en ook het asr lampje ging uit. Alleen de EPC kon niet worden gereset. De monteur zei dat deze eventueel tijdens het rijden nog uit kon gaan. De monteur leek wat ongemakkelijk dat het probleem ogenschijnlijk opgelost was. Dat had achteraf niet gehoeven, want het probleem was direct weer terug.

Dus ik toch contact gezocht met het revisiebedrijf in Utrecht. Met het doornemen van de gegevens om te gaan reviseren, bleek dat zij het model gasklephuis dat ik heb niet konden reviseren. Helaas, maar er was nog een bedrijf in Almelo. Deze dus maar gebeld. Bleek dat het gasklephuis niet te reviseren was. Repareren was mogelijk, maar niet de garantie dat dit zou slagen!?

Toen maar rond gezocht en uiteindelijk een goede tweedehands kunnen vinden voor 110 euro incl. verzending en 12 maanden garantie. Kwam van een Golf af en had ruim 28 duizend km gelopen. Deze ga ik een dezer dagen even schoon maken en dan vervangen, vervolgens even shoppen om ergens voordelig in te laten leren. Hopen dat de problemen dan voorbij zijn.
 
Wederom even een update.
Afgelopen maandag gebeld met het bedrijf voor een tweedehands gasklephuis. 110 euro incl. verzending en 12 maanden garantie. Dinsdag had ik hem al binnen. Naast de snelle verzending, was de service echt top. Ik mag waarschijnlijk geen reclame maken, maar het bedrijf zit in Groenlo.

Vandaag heb ik de nieuwe (gebruikte) gasklephuis eerst schoongemaakt en ingebouwd. Fluitje van een cent. En dan ben ik dus echt een leek. Ik startte de auto en zag het EPC lampje en het motormanagement lampje uit zich zelf uit gaan. Motor liep normaal stationair. Alleen het ASR lampje bleef branden. Hierop het kastje aangesloten om de foutcodes te lezen en te resetten. (Weet even niet meer welke foutcode er stond) Vervolgens waren alle lampjes uit!!!!!!

Tijdens het rijden merkte ik heel weinig. Ik merkte wel dat het toerental ietsje onrustig is, maar het mocht geen naam hebben. Voor de volledigheid morgen toch even naar de PON om het gasklephuis te laten inleren. Ben dan in totaal 200 euro kwijt. Overigens vraagt PON 48 euro voor het inleren. Echt belachelijk voor de tijd die ze ermee bezig zijn.
Heel misschien dat ik toch nog verder zoek. Tot zover.
 
Bakkertje, Is er een topic waarbinnen ik kan zoeken of er iemand is die het eventueel kan doen.
Overigens heb ik mezelf nu 372 euro bespaart als ik hem bij PON laat inleren. Dus ik ben al heel blij hoor. Het was even de stap die ik moest zetten om aan mijn eigen auto te sleutelen. Ik hoop dat ook dat ik indirect andere mensen hiermee help die tegen het zelfde probleem aan lopen. Want als ik het kan, dan kunnen andere mensen het ook!!!
 
Bakkertje, heb even gekeken maar kon niets vinden in de buurt.
Joske, heb op de kaart gekeken en de rode vakjes zijn ook te ver uit de buurt. Dan de brandstof is het verschil bij de dealer. Deze is echter om de hoek bij mijn werk.

Ik had al aangekondigd dat ik er bij zou blijven staan en als zij er een kwartier over doen, ik een kwartier betaal. :tongue:
 
Oke, gisteren dus bij de PON in Naarden geweest voor het inleren van het gasklephuis. Keurig geholpen en uiteindelijk hebben ze me erg gematst met de prijs. Monteurtje, ik snap dat deze licenties niet goedkoop zijn, maar kom op..... een importeur heeft deze licenties al drie dubbel en dwars terug verdiend. Maar goed. Dat is een andere discussie.

Alles was wel en goed. Vandaag is echter weer het motormanagement lampje gaan branden. Daar baalde ik natuurlijk van, maar het had niet met het gasklephuis te maken. De code was wederom P0420 (16804) met de tekst Cilinderrij 1 katalysator systeem: efficiëntie onder grenswaarde. Als ik deze google dan geven ze aan dat 7 vand e 10 keer de katalysator kapot is. Het vreemde is dat als ik de code wis ik zo maar twee weken kan rijden zonder melding en dan opeens komt hij weer. Als de kat stuk is, zou je verwachten dat deze bij je eerste autorit meteen een melding veroorzaakt. Mogelijk dus iets met een sensor die stoort?

Iemand ideeën?
 

Monteurtje

Forumguru
Dat kan heel goed dat die storing pas na 2 weken weer terug komt. De storing komt er weer in als er een bepaalde grenswaarde is bereikt. Die grenswaarde begint als het ware weer op 0 na het wissen. En die loopt op en bij een bepaalde waarde is het weer 'PLING' motorstoring.
 
Beste allen,

Inmiddels al weer drie weken verder en het motormanagement lampje is nog steeds uit na de laatste keer reset. Ik snap wat monteurtje zegt over die grenswaarde die kennelijk langzaam oploopt. Dit zou betekenen dat er een moment komt dat hij niet meer door de viergasmeting gaat komen bij de apk. Tot die tijd maar even geld opzij zetten voor het vervangen van een katalysator.

Tot zover dit draadje.

Mijn ervaring met het vervangen van het gasklephuis is mij als leek super meegevallen. Ik denk dat iedereen dit kan. Dus ipv een reparatie bij de garage van rond de 600 euro, zou ik zeggen: Koop een knappe tweedehands voor rond de 125 euro en vervang hem zelf. Daarna alleen nog rond de 40 euro voor het inleren en klaar! Met het uitlezen erbij kom je dan op max 200 euro. Een besparing van 350 tot 400 euro!!!

Iedereen bedankt voor de hulp. Ik zelf zal niet veel input kunnen geven op de vragen van forumleden, dus waarschijnlijk tot ziens bij de volgende uitdaging!
 

Ginius

Lid
Blij te horen dat hij het nog steeds goed doet. Helaas had ik geen keuze om mijn klep zelf te vervangen. Dit aangezien ik in Tsjechië op vakantie was, anders had ik hem wellicht ook zelf vervangen.
 
Bovenaan Onderaan