Gas geven

jan49

Actief lid
Wie heeft dat ook als je gas geeft, dat de auto eerst gaat denken dan schiet ie vooruit.
Volgens de dealer hebben er meer Fabia 1.2 tdi er last van

gr jan
 
Ik heb dat ook... maar dacht eigenlijk dat dat vanwege de dieselmotor kwam. Pas als de Turbo de motor helpt schiet je vooruit, daarom bij inhaalacties altijd even terugschakelen.
 
Ik had er met de vorige auto ook al last van (ook diesel met turbo).
Na een tijdje merk je het al niet meer.

Misschien dat het gas geven zonder kabel ook iets mee speelt?
 
Mijn vorige auto was een Golf IV TDI.
Die auto had totaal geen turbogat, nu met de GL merk ik wel heel duidelijk dat de turbo inspringt.
Op den duur wen je er wel aan.
 
hier hetzelfde met de 1.2 TSI.
turbo zou bij 1500tpm in moeten komen,maar volgens mijn gevoel en op de toerenteller is dit iets later.
vooral in de tweede versnelling merkbaar, even wat gas geven, en hopla je vliegt vooruit.
 
Dat is normaal voor de moderne kleine diesel met turbo en ook blijkbaar benzine motoren.

Als je het pedaal indrukt zal de motor slechts beperkt meer brandstof bijgeven al naar gelang er lucht beschikbaar is (turbo druk) pas wanneer er voldoende turbo druk en lucht hoeveelheid is zal de hoeveelheid brandstof verder verhoogd worden. Dit onder andere voor het milieu maar ook om minder roet te maken. Als je echter altijd bij lage toeren plankt dan helpt het niet tegen de roet vorming.
 

Cordoba

Forumguru
Het 'denk' effect zie je ook bij de DSG-uitvoeringen vrij sterk: eerst even geen respons op het gaspedaal, en dan ineens een veel heftiger reactie dan bedoeld. Treedt dan vooral op bij lage versnelling en lage snelheid, voor na eerst even gas loslaten om bijvoorbeeld snelheid te minderen voor stoplicht/kruising, als je daarna gas geeft, duurt het even voor er reactie komt.
 

jan49

Actief lid
klopt Cordoba gisteren heb ik de auto van me schoonvader even gereden en die heeft het zelfde

gr jan
 
Bovenaan Onderaan