Garantie Mechatronic - DSG7

AirMats

Nieuw lid
Beste forumleden,

Voor zij die niet de ganse tekst willen lezen, onderaan staan er een aantal vragen waar je mij misschien mee kan helpen zonder de tekst te lezen.

Ik zou jullie hulp en kennis willen vragen mbt de uitgebreide garantie van een Mechatronic. Hieronder schets ik even de situatie:
Eind augustus kom ik terug van een vakantie in Denemarken, wanneer halfweg in Duitsland de OII in een noodprogramma springt. Dit wil zeggen: de versnellingsindicator op de boordcomputer veranderd in een knipperende 'D' in plaats van 'D7' en de wagen begint terug te schakelen terwijl wij op de autostrade aan het rijden zijn. Mijn vriendin kan nog net de oprit van een rustplaats oprijden en we leggen de auto stil. Om het verhaal wat in te korten: de wagen kan nog gestart worden, maar ik krijg haar niet meer in versnelling en we worden gesleept naar de dichtsbijzijnde VW-garage met SkodaService. Daar blijkt dat de Mechatronic vervangen moet worden met een kostenplaatje van € 1500.Ik vraag in de garage of dit niet onder garantie valt aangezien de wagen nog geen 5 jaar oud is en het hier om een noodzakelijk onderdeel van de wagen gaat. Zij vertellen me dat ik maar bij mijn eigen garage moet horen en, indien dit onder garantie valt, die garage mij wel zal vergoeden. Goedgelovig als ik ben, ben ik enorm tevreden dat ik terug naar huis kan rijden met een opnieuw werkende DSG-7 bak. Eens in België aangekomen ga ik naar mijn eigen Skoda garage, waar zij is aangekocht en steeds onderhouden is geweest, en zij vertellen me dat ik daarvoor bij D'ieteren moet zijn (Belgische importeur van VW, Skoda, Audi, ...). D'ieteren op zijn beurt vertelt me dat ik mogelijks recht heb op (en ik citeer hun e-mail):
Wanneer de twee jaar fabrieksgarantie verstreken is hebben al de officiële Skoda concessiehouders (in binnen- en buitenland) de mogelijkheid om een commerciële tussenkomst uit te lenen op de meeste herstellingen die gedurende de volgen de maanden of jaren zouden voorkomen.
In geval van een begeven Mechatronic kan dit nog gebeuren tot de wagen 5 jaar oud is en geen 100.000 km heeft afgelegd. Deze commerciële tussenkomst is dan verleend na gelang verschillende factoren waaronder de oorzaak van de panne, het onderhoudsniveau van de betrokken wagen of de trouwheid aan het officieel Skoda net.
Deze gevallen moeten beheerst worden door de concessiehouder die de herstellingswerken uitvoert.
Mijn wagen voldoet aan al de bovenstaande vernoemde voorwaarden.
Het komt er op neer dat ik opnieuw moet gaan aankloppen bij de Duitse garage en indien ik dit wil een officiële klacht moet indienen bij Skoda Tsjechië. Goed, nu wou ik jullie mening hieromtrent:
* Is een VW-garage met SkodaService gelijk aan een officiële concessiehouder?
* Heeft er iemand de contactgegevens van de algemene Skoda Klantendienst, want die vind ik nergens en als ik het via de Belgische website
doe, dan kom ik bij D'ieteren terecht. En zij kunnen mij zogezegd niet helpen aangezien het niet om een Belgische garage gaat.
* Zijn er mensen die iets gelijkaardigs hebben meegemaakt en een gemakkelijkere manier weten om dit op te lossen? Aangezien ik overduidelijk recht heb op een terugbetaling.
* Andere tips zijn altijd welkom ...


Groeten,

AirMats
 

paultie

Forumguru
Jeetje wat een verhaal. Klinkt alsof er sprake is van een politieke dwaling.

Garantie kwesties zouden altijd vergoed moeten worden door de garantie verlener. Ook als die op basis van coulance gaat zou de dealer bij de importeur (D'ieteren) aan moeten kloppen.
De kosten gemaakt bij de garage in Duitsland zou in mijn ogen betaald moeten worden door jouw dealer die op zijn beurt bij de importeur aanklopt.

Even om het verhaal wat verder aan te dikken bij jouw dealer. Je had jouw auto ook af kunnen laten slepen naar jouw dealer om het daar onder coulance te laten maken. Hierdoor hadden waarschijnlijk de kosten velen malen hoger uitgevallen.(maar mogelijk ook voor jezelf)

Heb je trouwens de skoda mobilitiets garantie gebeld toen je onderweg was? Aangezien je auto in onderhoud is geweest bij de dealer (althans dat maakte ik op uit je verhaal) geld er europese mobiliteits service. Daar hadden ze dan kunnen bepalen waar de auto gemaakt kon worden.

Success met het verdere verloop. Ik hoop dat je je gelijk krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Dit is geen garantie (garantie 2 jaar, tenzij er een wecare ofzo is maar dat lees ik hier niet)
Er word gesproken van een 'commerciele tegemoetkoming', coulance dus en deze moet in principe worden verrekend door de concessie die de werken uitvoert, in dit geval de garage in duitsland. Vermits je deze al betaald heb vrees ik ervoor .....
 

AirMats

Nieuw lid
Bedankt voor de snelle respons. Heeft er iemand weet van een terugbetaling door Skoda zelf? Of iemand die het al geprobeerd heeft?

Naar Skoda mobiliteitsgarantie heb ik gebeld maar daar heb ik, jammer genoeg, tegen verteld dat ik net was gaan tanken. Hun reactie was dan dat het waarschijnlijk aan mezelf lag en dat ik dan geen beroep op hen kon doen. Dus vanaf nu zeg ik dat ik het gewoon niet weet wat er aan de hand is.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Je mag uit gaan van een bepaald levensduur van een onderdeel, mits correct onderhouden. Informeer maar eens bij een rechtsbijstand.
 

VEEJAY

Forumguru
Beetje offtopic, wat kunnen andere forummers hiervan leren?

Als je gelazer met iets duurs als een DSG hebt in het buitenland kun je hem beter terug naar NL laten transporteren en wellicht dat je verzekeraar je matst met een huurauto. Ik weet echter dat het alleen kan als het niet binnen 24/48 uur kan worden opgelost. Het is echter zo dat een mechatronic niet moeilijk te verwisselen is, een complete DSG bak duurt een halve dag.

Misschien was het wel een kleinigheidje wat de DSG dokter misschien had kunnen verhelpen... Typisch een dealer die meteen het hele spul vervangt, maar ja veel meer dan dat kunnen de meeste ook niet.
 
Laatst bewerkt:

Falcon

Donateur
Ik zou persoonlijk hier zsm je rechtsbijstandverzekering (mocht je die hebben) bij inschakelen.

Daarnaast snap ik niet zo goed waarom je niet even contact hebt gezocht met je eigen dealer, voordat de reparatie werd uitgevoerd in Duitsland.

Eerst proces weten en dan pas geld uitgeven, lijkt mij.
 

Antera

Donateur
Geloof niet dat je iets mee gaat bereiken. Tegemoetkoming is al heel wat. Meestal zijn de kosten alsnog voor jezelf
 

Noord26

Forumguru
Eerst proces weten en dan pas geld uitgeven, lijkt mij.

Dat is makkelijk praten natuurlijk. Laat je de auto dan staan tot er duidelijkheid is? Een leenauto is duurder voordat je er iets over te weten bent en zelfs 100% vergoed zou krijgen.
 

Falcon

Donateur
Dat is makkelijk praten natuurlijk. Laat je de auto dan staan tot er duidelijkheid is? Een leenauto is duurder voordat je er iets over te weten bent en zelfs 100% vergoed zou krijgen.

Klopt, dus met andere woorden het proces moet je al weten vóór dat je met de auto gaat rijden (vanaf de dealer). Met andere woorden transparantie bij PON is weer oh zo top.
 
Bovenaan Onderaan