Garagekrik gebruiken vs hockeypuck....

Kiko

Actief lid
Ik heb best wat tijd besteed om jack pads te vinden voor de kodiaq maar helaas geen succes.

Ik neem aan dat meerdere personen zijn/ haar winterbanden zelf wisselt en gebruik maakt van een garage krik.

Mijn vraag is nu:

Welke hefpunten gebruiken jullie, wordt er nog gebruik gemaakt van o.a. aangepaste hockeypucks, welke/ waar gekocht en zijn jullie tevreden?
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Ik neem aan dat meerdere personen zijn/ haar winterbanden zelf wisselt en gebruik maakt van een garaze krik.

Is dat iets speciaals?!? Aangezien je het ook zo in de titel hebt getypt...

Hoe gaat je beertje bij de dealer de lucht in?
 

Kiko

Actief lid
Er zijn zat mensen die er voor kiezen bv. de zomer/ winterbanden bij de dealer op te slaan en alles daar uit te laten voeren.

Ben geen held in de garage terminologie, maar de dealer maakt gebruik van een soort plaat welke de hele auto optilt. Ik weer niet of er tussen die plaat en de auto nog blokken worden geplaatst.

Ieder die het zelf doet kan er nog voor kiezen de auto krik te gebruiken ipv een garage krik. Wat iets onhandiger is maar wel veilig voor de krik punten.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Ik leg altijd een blokje hout op de krik en zet hem dan onder de plek waar je normaal de draaikrik onder zet.
Na afloop kan het hout in de haard / groenbak, maar daarmee houd je wel de rand netjes en recht..

Bij aliexpress heb je keuze genoeg overigens, hieronder een voorbeeld:
https://nl.aliexpress.com/item/Floor-Sleuven-Auto-Rubber-Jack-Pad-Frame-Protector-Adapter-Jacking-Disk-Pad-Tool-828-Promotie/32896573699.html?spm=a2g0z.search0104.3.42.41cb1e78uOmDS5&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5_10065_10068_319_317_10696_453_10084_454_10083_10618_10304_10307_10820_10301_10821_538_537_536_10843_10059_10884_10887_100031_321_322_10103_5730820_5729920,searchweb201603_51,ppcSwitch_0&algo_pvid=11c0d3f1-1251-4266-9685-de51c955a367&algo_expid=11c0d3f1-1251-4266-9685-de51c955a367-6

Ik weet alleen niet hoe de rand van een Kodiaq eruit ziet, dus ik weet niet of dat de juiste is.

Een plaatje van een jackpad voor de verduidelijking:
upload_2018-12-24_11-39-51.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Kiko

EdK

Forumguru
Al een rapporteer bericht gemaakt om je header tekst ook aan te laten passen door één van de twee MODs
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb ooit zelf een blokje in elkaar geknutseld van 3 stukken plaatmateriaal: 1 basisplaatje van zo'n 15x15 cm, 2 stroken daarop met een sleuf ertussen waar de felsrand van de toenmalige Fabia combi tussen past. Werkte prima in combinatie met mijn Formido-aanbiedingsgaragekrikje (6x woordwaarde) van €29,95.
Maar sinds een jaar of drie, vier staat e.e.a. "in reserve" vanwege overstap op CrossClimates.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kiko

s-line

Forumguru
Ik zou hem nooit aan de velsrand opkrikken,maar een ander punt zoeken bijv. eendraagpunt van een subframe of een bevestigingspunt van de achteras. Zijn allemaal net ff wat steviger als het velsrandje, zeker als de ondergrond ook nog eens niet vlak is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Precies, @s-line - vandaar die gleuf waar de felsrand vrijhangend tussen past zodat de krik draagt op het plaatwerk naast de felsnaad en dan vanzelfsprekend daar waar de driehoekmarkeringen (in de felsrand!!) voor plaatsing van de "halve schaar"krik dat aangeven.





(Moet ik nou echt alles uitleggen? ;))
 

ertromp

Forumguru
Helemaal eens met @s-line en dan liever ook niet om die felsrand heen afsteunen op de kokerbalken want dat komt de beschermingslaag niet echt te goede. Pak echt met je krik subframe of draagpunten achteras. Tja zo blijkt maar weer dat echt alles nog een keer uitgelegd kan worden ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja, als we dan toch tot achter de komma moeten doortheoretiseren:

Je mag toch redelijkerwijs verwachten dat het geen kwaad kan wanneer de auto op exact de door de fabrikant aangegeven kriklocaties wordt afgesteund, met zelfs nog 2 verbeteringen:
  1. Gebruik van zachter steunmateriaal: hout ipv het metaal van de krik.
  2. Aanmerkelijk grotere draagvlakken (factor 5 à 10, schat ik) dan het door Skoda geleverde krikje biedt, waardoor een zeer veel lagere druk per cm2 op de aangegeven drukpunten wordt uitgeoefend.
 

s-line

Forumguru
Zelfs bij de dealer vandaan kreeg ik een keer mijn auto terug met een toch verbogen velsrand. De velsrand is kan wel hoor,op een goede brug en dan op 4punten te gelijk. Alleen het volle gewicht van de auto op 1 punt op de velsrand is echt vragen om ellende,en @Canon-Eye het plaatwerk naast de velsrand is tegenwoordig dusdanig dun en slap dat je dat juist nog meer indeukt/drukt, en inderdaad de bescherm coating ook beschadigd. Maar goed ik ben maar een leek dus......:jaja:;)
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn Fabia zet ik de garagekrik gewoon onder een kriksteunpunt (de felsrand dus). Aan de voorkant kan de krik ook onder steunpunten voor de garagekrik (zie bijlage). Wel een stukje hout of rubber er tussen natuurlijk. Ik gebruik zo'n rubber hockeypuck met gleuf van alieexpress.
 

Bijlagen

  • anheben.png
    anheben.png
    264,9 KB · Weergaven: 52

Canon-Eye

Forumguru
Alleen het volle gewicht van de auto op 1 punt op de velsrand
Dat alleen is al niet eens mogelijk - zelfs als je op één punt de auto zó ver opkrikt dat zowel voorwiel als achterwiel beide los van de grond komen, dan staan de andere wielen nog op de grond.
Je zult dan ook nooit meer dan maximaal het halve autogewicht op de krik kunnen krijgen... :pardon:
En nogmaals: met zo'n hulpstukje wordt de felsrand zelf helemaal niet belast met dat gewicht, maar een redelijk aantal cm2 aan weerszijden.
 

EdK

Forumguru
Doen jullie toch allemaal moeilijk
Pak altijd de palletwagen met een europallet erop en dan maar krikken
Pak ik in één keer twee wielen tegelijk....

:deuk::deuk: :sleep::sleep:
 

Huibdos

Senior Member
Ik doe de winterbanden voor een Yeti, Octavia2, Ford Ka en Hyundai Getz.
Daarvoor gebruik ik een garagekrik en een dik multiplex plankje van 20x35 dat ik tussen de balken en het krikpunt leg, een tweede plankje onder de krik tegen het verzakken.
Het eerste plankje steekt altijd onder de auto uit en dat gebruik ik als tafeltje om de bouten/moeren op te leggen (ipv in het zand)
En ik heb een steigerpijp van 60 cm die ik op de kruissleutel zet, omdat de wielen vaak zo vast zitten dat ik ze niet los krijg.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan