G450 uitlaatgasdruksensor storing

Joti

Senior Member
Uitgelezen foutcodes (met OBD11):
P2002
P0471
P2452 (na losmaken en inspectie sensor)

Motorcode: CRKB (1.6 TDI / 110PK)

Auto heeft in de afgelopen 3/4 maanden veelal korte ritjes gemaakt. Storing verscheen net voor de vakantie naar Zuid Frankrijk en verdween (MIL) op de heenrit. 2600 kilometer later is die nu weer terug.

Ik las verhalen over gesmolten sensoren maar zoals te zien valt ziet het er netjes uit. Connector en bedrading zijn vrij van corrosie/breuken etc.
Auto heeft een paar dagen terug nog staan regenereren te ruiken aan de vrij herkenbare DPF geur.

Ik lees op internet dat de zekering van de sensoren gecheckt zou moeten worden, ik kom er niet achter welke zekering dat moet zijn volgens het boekje. Wie kan mij hieraan helpen?

Iemand nog tips voordat ik de sensor vervang? En iemand in de buurt van Nijmegen met VCDS die een nieuwe sensor kan inleren?

Edit: verder totaal geen issues met rijgedrag of ander gedrag van de auto.
8960455377104c7731f9ae437536d8ce.jpg
 

Joti

Senior Member
Aan de slag gegaan na wat onderzoek op het internet. Originele sensor bij de dealer opgepikt à 88 euro, erin gezet en ingeleerd met OBD11 pro licentie, daarna foutcodes verwijderd. Alles bij elkaar zo'n tien minuten (en een Torx bitje kwijt op de bodem van het motorcompartiment).

Vanavond als de kinderen op bed liggen maar even een stukje rijden om (hopelijk) te bevestigen dat het definitief verholpen is.
c41c7f9f2cb9b75b8c8f79cca876991e.jpg
0a986b0eff58c7f9207903348697482f.jpg
b59cad286cf6b2affb5899fddae7d499.jpg
 

Johnnyvr6

Forumguru
Met een beetje geluk valt het bitje eraf als je tegen de bodemplaat slaat.

het is ook een beetje vervelend als hij er op snelheid uit komt.
 

Joti

Senior Member
Heb helaas even geen krik tot mijn beschikking dan had ik wat beter kunnen kijken/voelen. Zal eens een paar keer meppen.
 

Joti

Senior Member
Na een testrit van 20 minuten nog geen nieuwe melding. Lijkt verholpen te zijn, stationair liep die gelijk wat hoger dus waarschijnlijk gelijk weer aan het regenereren. Zal de meetwaarden van de DPF eens bekijken deze week.
 

Joti

Senior Member
Wat een vertrouwen @EdK, die zit weer in de kist.

Wel grappig dat niemand op het hoofdonderwerp reageert maar alleen op het bitje.
 

Johnnyvr6

Forumguru
@Joti

als er een storing in zit regenereerd hij dus ook niet of zit het filter vol en heb je daar door een fout in de drukverschil sensor?

hoop dat het met de sensor is opgelost in ieder geval.
 

Joti

Senior Member
Filter zit zeker niet vol, die is bij 140k in de lease-periode nog vervangen en ik meet een as-massa van 2,6 gram (of moet dat ml zijn?).

Gemeten en berekende roetmassa lagen onder de 10 gram voor het vervangen van de sensor. Zal de waarden later deze week nog eens uitlezen.
5fb1e2f15a35a820f8b06c7d92bde8cd.jpg
 

Joti

Senior Member
Even een update. Vrij kort na het vervangen van de sensor sprong het lampje weer aan met generieke OBDII code P2002. Uitlezen van de 'gemeten roetmassa' gaf regelmatig negatieve waardes en regenereren gebeurde ook niet meer vanzelf.

Na nog wat meer speurwerk blijkt dus de voorste sensor op motor CRKB de G505 sensor te zijn, en die daarachter de G450. Beide sensoren hebben hetzelfde OEM nummer dus is makkelijk te verwarren, ik was afgegaan op de informatie die ik online kon vinden en een youtube filmpje waarin ze zogenaamd de G450 sensor hadden vervangen. Dat bleek dus niet juist. Uiteindelijk via erWin de handleiding erbij gezocht (en gelijk een heleboel andere documenten gedownload).

Dus de oude sensor weer teruggezet en de achterste sensor vervangen met het nieuwe exemplaar. De G450 sensor adaptatie uitgevoerd via OBDeleven en geforceerde regeneratie uitgevoerd. De olie-asmassa is gestegen naar 2,9g en waarden van de roetmassa daalden tijdens regeneratie (uitlaatgastemp. lag rond de 650 °C) dus de meting lijkt weer goed te verlopen.

Inmiddels ben ik 600+ km verder zonder dat het lampje is aangesprongen. Nu nog kijken of de automatische regeneratie weer oppikt binnenkort.

Mocht het weer misgaan dan gaat ie langs de garage...

Volgens de website van Gerritspeek kan dit te maken hebben met veel korte ritjes. Waar ik voorheen gemiddeld 700+ km per week reed zijn het nu vooral stukjes van max. 10 minuten vanwege Corona-beperkingen op het werk. Hopelijk versoepelt dat binnenkort weer eens.
 

Bijlagen

  • G450 vervangen.pdf
    201,1 KB · Weergaven: 66

Basjo

Lid
Ik heb sinds kort ook het geel MIL lampje branden in m'n O3 uit 2014. Geeft code P0471 en P2002. De storing gewist, maar na 30 km kwam de storing weer terug. Zou dat ook de drukverschilsensor kunnen zijn? Auto heeft nu 2 ton gelopen (wel hoofdzakelijk snelweg km's). Ik zie op de foto's hierboven twee sensoren. De achterste is dus de G450 drukverschilsensor. Kan ik die gewoon vervangen? Is opnieuw inleren noodzakelijk? Ik heb namelijk geen VAG-COM kabel.
 
Laatst bewerkt:

dirk27

Forumguru
Ik heb vorige maand hetzelfde probleem gehad op de auto van mijn moeder:
- 2015 Octavia 3 1.6TDI Greenline, kreeg gewoon de foutmelding P200200.
Diesel Particulate Filter (DPF) Efficiency Below Threshold (Bank 1).

Ook na wissen van de fout en roetfilterregeneratie bleef deze na 20-40 km terugkomen steeds.

Een vrij generiek fout, dus de leidingen van de G450 en G505 sensor gechecked en die leken allemaal goed. Nieuwe G450 besteld voor ongeveer 70 euro, gemonteerd en ingeleerd via VCDS.

Werkt perfect.

Bedankt voor het delen van ervaringen hier!

---
Uitleg via GerritsPeek:
Druksensor Uitlaatgas (G450) inleren

Ga als volgt te werk:

  • auto op contact,
  • start VCDS (VAG-COM), ga naar [01 - Motor]
  • ga naar [Login - 11]
  • 30605 = aanpassing Druksensor 1 voor Uitlaatgas (G450)
  • let op: schakel na de aanpassing het contact voor minimaal 10 seconden uit!
 
Ik heb bij mij ook de achterste moeten vervangen bij de foutcode G450 (ook eerst de voorste vervangen en ging het lampje toch weer aan). Maar nu heb ik het gevoel dat de automatische start-stopsysteem niet meer. Kan dat door deze vervanging komen of wie heeft een ander idee waardoor dit kan komen?

Thanks
 

Tees

Donateur
Ik zie niet meteen een verband tussen de uitlaatgasdruksensor en het start/stopsysteem. Maar voor S/S worden allerlei parameters gemonitord, dus het zou best kunnen.
Hoe lang heb je dit al? De meest logische verdachte is over het algemeen de accu, dan kan het ook toeval zijn dat t gebeurt sinds de vervanging van de sensor
 
Dit S/S-systeem niet werkende direct na vervangen sensor en dat is een week geleden. Het is nu ook kouder dus kan best zijn dat de accu niet meer zo goed is. Zal morgen is status op dashboard bekijken van de accu, oftewel percentage.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Dat accupercentage in het dashboard is volgens mij notoir onbetrouwbaar. Beter de spanning te meten in rust en tijdens starten, dan weet je al vrij veel. Een accutester eraan hangen is nog beter (de meeste garages doen dat als service voor je).
 
In rust was hij vanochtend 12,55V na een rit van 10-15 km. 5 uur later was de spanning al gezakt naar 12.05V. Dynamo is wel goed want hij lade stationair 14,55 bij. Wel gaf dashboard vanochtend 50% aan (had een paar dagen gestaan) en na 5 uur na de rit weer eens gekeken en stond hij op 60%. Beide waardes (0,5 volt zakken in 5 uur tijd en die 50-60%) geven mij toch het gevoel dat de accu slecht is. Auto is 7 jaar oud en 180.000km mee gereden. In de accu staat een Z8G4.... nummer gegraveerd dus ik denk de originele Varta accu...
 

Tees

Donateur
Dat de accu wat in spanning terugloopt na enige tijd t.o.v. direct na laden is normaal, de spanning wordt soorte van 'opgekrikt' door het laadproces, wat dan in rust diffundeert door de accu met wat spanningsval tot gevolg.

Maar 7 jaar oud voor een S/S accu is wel redelijk op leeftijd, ik zou er eens mee naar een garage gaan om een echte accutest te doen. Dan weet je zeker of t daaraan ligt.
 
Bovenaan Onderaan