Full LED verlichting Fabia

Gardian84

Nieuw lid
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier voor mijzelf op het forum ben geweest, omdat ik geen Skoda meer mag leasen. Mijn ouders rijden wel (weer) een Fabia. Het gaat dan om een Fabia III FL van 2018 in Style uitvoering met de optie Full LED koplampen.

Gisteren heb ik de auto eens aan OBDEleven gehangen om hem uit te lezen, net als de Polo AW (2019) van mijn zwager. Ik was bij beide vooral benieuwd naar de LED lampen, omdat deze volgens Skoda voorzien zou zijn van AFS. De lampen passen zich alleen niet aan naar gelang de omstandigheden en snelheid, iets wat ik met mijn oude Octavia wel gewend was met AFS Xenon.

De lampen doen ook alleen het dansje op en neer bij het starten van de auto, niet heen en weer. Tot zo ver niks geks, de LED lampen hebben immers een apart bochtendeel in de zijkant van de koplamp om daar bij te schijnen.

In OBDEleven zie ik in module 55 (Headlight Regulation) onder long coding de volgende zaken op 'Not enabled' staan:
- City light
- Highway light
- Rain light
- Intersection light with route data

In de Polo van mijn zwager staat Highway light wel op enabled, zijn lichten richten zich op de snelweg ook iets hoger voor meer zicht.

Vanuit diverse Golf Fora heb ik gelezen dat er een hoop mensen zijn die (zelfs op basic LED, en dus niet de LED plus) deze zaken allemaal op 'enabled' hebben gezet, waarbij eventuele storingen verdwijnen na 2x de basic setting te hebben uitgevoerd op een vlakke, rechte vloer.

Omdat een Fabia geen Golf is en ik de LEDs of andere modules niet wil bricken wil ik eerst even meer onderzoek doen voordat ik klakkeloos de boel op 'enabled' knal.
Zijn er meer Fabia rijders met Full LEDs die eens kunnen kijken in module 55?

@Rainesh, @Antera hebben jullie hier ervaring mee??
 

Antera

Donateur
Snelweg licht is niet meer als dat je licht aan gaat boven de 140 km/u en heeft niks met de standen van je koplampen te maken.

Als je geen dynamic koplampen hebben dan kan je alles activeren wat je wenst maar dat werkt niet. Dit kan alleen op de Passat met Full led High koplampen.

Regenlicht is niet meer dat als het regent je licht aan gaat en alleen met een regensensor.

City lights werkt ook samen met een camera en die heeft de Fabia niet in de voorruit zitten.

Als je koplampen alle kanten op bewegen met contact aan dan kan het werken als je Smartlight assist hebt zoals op sommige Golf 7. Maar daar komt een heel stuk meer bij kijken
 

Gardian84

Nieuw lid
Ja snelweg- en regenlicht zoals jij die omschrijft ken ik van 09-Central electronics en dan long coding van je regen/lichtsensor. Dit werkt ook gewoon zo op de Fabia, regenlicht is zelfs instelbaar in de auto via Car - Licht - verlichting aan bij regen. Dit werkt (voor zover mijn kennis teruggaat) al op een Fabia 2.

De instellingen die ik bedoel staan in module 55-Headlight regulation en (zouden) de lichtbundel aanpassen aan de omstandigheden. Highway light zou rond de 100km/u (zichtbaar op de Polo) ongeveer 50mtr meer zicht geven, city lights zou de bundel iets dippen en verbreden voor beter zicht dichterbij, intersection light zou op basis van GPS de cornering lights aanzetten bij het naderen van een kruising. Zowel highway light als rain light staan uit in module 55 van de Fabia, terwijl boven de 140 het licht toch echt aan gaat en ook met regen gaan ze aan.

De lichtmodules zijn bij de Fabia en de Polo identiek aan hardware en softwarenummers en in de Polo staat highway light, met merkbaar verschil aan, dus misschien dat ik daar eens mee begin met dat aan te zetten bij de Fabia. Eerst maar een goede backup maken :)
 
Bovenaan Onderaan