Full-LED koplampen optie, doen of niet?

Jors

Nieuw lid
Beste Skoda-ers:)

Ik ga waarschijnlijk een Skoda Scala leasen, nu ben ik benieuwd wat jullie ervaring is óf keuze voor de full-led optie. Deze is icm een panorama dak (waar ik niet echt behoefte aan heb) als extra optie aan te schaffen.

Ik vind de voorkant wel een stuk mooier met de full-led koplampen, maar twijfel of het verder een echte toegevoegde waarde is.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en of jullie ook deze overweging hebben gemaakt :)

Bedankt!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik had geen keus, het zat er nu eenmaal op. Denk niet dat ik het zelf had genomen bij een nieuwe, maar ben er wel blij mee. Erg mooi en prettig licht
 

Jors

Nieuw lid
Dank voor je reactie en welkom, losse optie is 850 euro inderdaad, het emotion pakket is 790, dit houdt in: panorama dak, full-led koplampen en dakspoiler in het zwart.
 
Ik heb het image pakket, dat is dus zonder panodak, maar ook met full hd. Ik vind de lichtunits er veel strakker uitzien. Of de lichtopbrengst ook beter is weet ik niet, dat is lastig vergelijken.

Daarnaast scheelt het handmatig hoogte verstellen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Daarnaast scheelt het handmatig hoogte verstellen.

Weet niet hoe het bij Skoda zit, maar bij mij was het dimlicht veel te kort vooruit (gaf een erg oncomfortabel en onveilig gevoel in het donker) afgesteld, dus heb ik het handmatig verder vooruit gezet met de stelschroefjes. Net als velen met mij met een Polo met led.
 

MarcoO2

Forumguru
ALTIJD doen! Niet alleen smoelt het veel mooier, de lichtopbrengst is ook vele malen beter dan bij halogeen. Ik ben van een tweetal Skoda's met xenon, via een Leon met full LED weet terug naar een Golf met halogeen: afzien :D De lichtopbrengst is gewoon vele malen minder.
 

ertromp

Forumguru
Ik zou zeggen doen. Van een O2 met halogeen verlichting gegaan naar een O2 met Xenon wat al een super stap was en nu sinds enkele jaren een Leon full Led en het is top
 

Jors

Nieuw lid
Thanks iedereen, ik ben het in ieder geval ermee eens dat het smoeltje een stuk mooier staat. Alleen dacht ik dat standaard het dim en daglicht al in LED zijn. Dus alleen groot licht krijg je met LED i.p.v. Halogeen :)
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Inderdaad altijd doen als je nu al twijfelt. Heb mijn bestelling voor een O3 zelfs gewijzigd omdat ik spijt kreeg van het besluit om niet voor LED te gaan.
Dat had overigens nog heel wat voeten in de aarde, maar ik heb geen spijt gekregen van mijn keuze voor LED!
 

jesse_s93

Donateur
Klopt, de Scala heeft standaard dag- en dimlicht in Led (elke Scala!). Full-led betekent dat ook het grootlicht led is en automatische hoogteregeling. Daarnaast krijg je statische bochtverlichting (in led).

Ik weet niet of de lichtopbrengst dus per se meer zal zijn met de full led verlichting, maar ik ben er zelf wel heel blij. Heb ook voor het emotion pakket gekozen.
 

Jors

Nieuw lid
Oke! van die hoogteregeling wist ik niet. Komt voor mij dus neer op een stukje uiterlijk + groot licht in LED, auto hoogteregeling en bocht verlichting.
 
Bij dat image pakket staat vermeld achter Full LED; standaard op business edition, ondertussen staat het ook nog los als optie voor 850€. Bij de niet-business editie modellenstaat het ook niet onder het image pakket genoemd....:banghead::banghead:
configurators is niet het sterkste punt bij Skoda /PON...
 

Jors

Nieuw lid
Ha klopt, ik zal nog even vermelden: ik ga waarschijnlijk voor de sport business editie. Daar zit full-led koplampen weer niet standaard bij inbegrepen. Met de overige genomen opties (adaptive cruise, metallic lak en velgen) denk ik niet dat ik het emotion pakket ga nemen, nog steeds wel een beetje in twijfel over natuurlijk!. Dank voor jullie info nogmaals! Hoor graag nog evt ervaringen uiteraard!
 
Laatst bewerkt:

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Bij dat image pakket staat vermeld achter Full LED; standaard op business edition, ondertussen staat het ook nog los als optie voor 850€. Bij de niet-business editie modellenstaat het ook niet onder het image pakket genoemd....:banghead::banghead:
configurators is niet het sterkste punt bij Skoda /PON...

Je moet niet alleen uitgaan van de configurator. Het beste is overleggen met je dealer en voor de zekerheid navragen bij een tweede als je iets heel graag wilt. Heb in 2018 een Skoda besteld en over de bestelprocedure kan ik bijna een boek schrijven.......
 

Tuulster

Forumguru
Altijd doen! :thumbsup: :thumbsup:

Ik heb beide opties op de Scala. Full led is gewoon super mooi en geeft zichtbaar beter zicht. Bochtverlichting in led geeft een bak meer licht!

Daarnaast is het grote Panodak echt een verademing vind ik. Het geeft een enorm ruimtelijk gevoel in de auto en daarnaast is het heerlijk met een zonnetje er op! :D :jaja:
 

jesse_s93

Donateur
Ik zou eerder het emotion pack aanvinken, dan adapative cruise control. Persoonlijk vind ik het prettig als een auto een klein beetje meedenkt, maar adaptive cruise control vind ik zelf niet prettig werken. Hij begint vaak al in te houden wanneer jij net naar links wilt gaan. Neem je een DSG, dan is het wel erg prettig in de file!

Mocht je nog niet met een auto met adaptive cruise control gereden hebben, dan zou ik daar nog zeker een proefrit mee maken. Dan kun je zelf ondervinden of het prettig is of niet.
 

Rallye

Forumguru
Grappig. Ik heb niet bewust voor de adaptieve cruisecontrol gekozen (het zat op de auto toen ik hem kocht), maar ik vind het over het algemeen juist erg fijn. Inderdaad houdt hij misschien iets eerder in als ik zou doen maar dat kun je (tenminste bij mijn Octavia) minimaliseren als je hem op sport zet, maar met name op 80 en 100-km wegen vind ik de acc erg fijn: je zet de acc iets boven de snelheid van het overige verkeer en je “keutelt” mooi mee met de rest. Terug- en opschakelen, bijvoorbeeld voor rotondes, gaat prima. De ACC gaat er niet af zolang je niet remt.

Enige nadeel, maar dat ligt ook aan mijzelf: als je op de linkerbaan achter een langzamere auto hangt en je kunt eigenlijk naar rechts, zou de auto daar gaan versnellen. Ik merk bij mijzelf dat ik daardoor sneller de beslissing neem toch maar te blijven hangen. Daar probeer ik op te letten.

Heeft de Scala met acc en DSG ook de file-assistent?
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Eens, vind het ook erg fijn. En het systeem weerhoudt je er natuurlijk niet van om zonodig wat gas bij te geven
 
Bovenaan Onderaan