Frustraties nog voor de bestelling

mister9

Actief lid
Ik mag een nieuw leaseauto gaan kiezen. Momenteel rij ik een Kia e-Niro welke prima bevalt,

Ik ben heel gecharmeerd van de Skoda Enyaq maar bij het samenstelling verbaas ik me zeer over enkele punten:

- Die grijze onderkant vind ik niet mooi, maar om dat weg te krijgen zit ik automatisch aan een sportline vast. Geen enkel probleem, maar op zich is de business line al complet zat met wat extra pakketten.

- Nadeel van de sportline is dat ik graag geventileerde voorstoelen wil, zodat ik die naast verwarmen ook kan koelen. Maar dan kan dan weer niet in de Sportline!

- Waarom is een warmtepomp bijna 1100 euro? Ik denk er sterk aan die eruit te laten gezien de geringe meerwaarde.

Verder ben ik onder de indruk hoor van de Enyaq, en zie ik het als grootste kanshebber als volgende auto.
 

Tees

Donateur
Tsja...volgens mij is een auto zelden exáct zoals je wilt, tenzij je bereid bent heel diep in de buidel te tasten (en dan is dat weer niet zoals je wilt ;)). Je zit nou eenmaal vast aan bepaalde pakketten en dingen die wel of niet geleverd worden in een auto. Het totaalpakket van auto A tov auto B is wat de doorslag geeft lijkt me...
 

MarcoO2

Forumguru
Tsja, het is altijd kijken naar de mogelijkheden en dan zelf bedenken wat je het zwaarste vindt wegen. De ideale auto bestaat niet helaas ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

leon-cupra

Forumguru
Ik mag een nieuw leaseauto gaan kiezen. Momenteel rij ik een Kia e-Niro welke prima bevalt,

Ik ben heel gecharmeerd van de Skoda Enyaq maar bij het samenstelling verbaas ik me zeer over enkele punten:

- Die grijze onderkant vind ik niet mooi, maar om dat weg te krijgen zit ik automatisch aan een sportline vast. Geen enkel probleem, maar op zich is de business line al complet zat met wat extra pakketten.
neem brilliant silver .. valt het minder op
1749908697964.png

of laat het spuiten in de lakkleur door een herstelbedrijf. Zal wel serieus wat kosten ... :pieker:

- Nadeel van de sportline is dat ik graag geventileerde voorstoelen wil, zodat ik die naast verwarmen ook kan koelen. Maar dan kan dan weer niet in de Sportline!
zie voorgaande, kan je wel de geventileerde stoelen nemen.
- Waarom is een warmtepomp bijna 1100 euro? Ik denk er sterk aan die eruit te laten gezien de geringe meerwaarde.

waarom kost een Enyaq op zich zoveel geld ?? Ga je moeten vragen bij de fabriek waarom ze er zoveel voor vragen. Als je heel veel reviews leest is een warmtepomp toch wel zijn 1100€ waard. Zeker om een betere range te bekomen.

1749908995500.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Die 30% uit de tekst van DutchLease ga je niet halen, en is het je X euro/maand waard om (alleen op zeer koude dagen!) 80km(? da's al ~20%) meer te kunnen rijden op 100% accu? Je zult altijd eerder kunnen gaan (snel-)laden.
Je haalt al meer aan extra kilometers door 10 km langzamer te gaan rijden............en hoe vaak kom je zo 'op het randje' thuis?
In het geval van wintersportreizen, na de eerste etappe koelt de auto al niet meer zo ver af, zodat die 'winst' aanzienlijk minder zal zijn.
Mij zou het die 1100 euro niet waard zijn, (ik koop mijn auto's) en hoeveel betaal je maandelijks meer in de lease over de looptijd?
Nog een vraag: wie betaalt er voor de stroom die je zonder warmtepomp (extra?) verbruikt?
 

Backpacker

Senior Member
In het geval van wintersportreizen, na de eerste etappe koelt de auto al niet meer zo ver af,
Wat een nog betere tactiek is, is de auto al (via de app of via het schema in de auto) te laten voorverwarmen terwijl hij nog aan de wallbox hangt. Je start dan al met een door-en-door warme auto en 100% batterij. Dan zal in de praktijk de winst van een warmtepomp nog minder zijn.

Verder probeer ik vaak, bij een lange rit in koude/hete omstandigheden, de auto in Eco te zetten. Dat maakt voor het rijgedrag niet uit, behalve dan dat hij begrensd is op 130 km/h. Maar wel gaat de airconditioning of verwarming een tandje minder hard werken. En dat scheelt wel (iets) in het bereik.

Ik heb geen warmtepomp en ik mis hem ook niet. Een collega heeft zich recent verdiept in de aanschaf van een 2e hands EV en heeft zelfs bewust gekozen voor een exemplaar zonder warmtepomp. Niet alleen telde voor hem het argument van range vs. kosten, maar ook gaf hij als argument dat een warmtepomp een mechanisch apparaat met bewegende delen (compressor) is, en dus weer een extra ding wat kapot kan. Als je van plan bent met je eigen geld een auto te kopen en daar lang in te gaan rijden, is het KISS principe (Keep It Simple & Stupid) ook best een argument.
 

Rallye

Forumguru
Als het echt heet of koud is moet de airco/verwarming toch juist niet op eco? Dat lijkt me echt afzien.
 

Backpacker

Senior Member
Als het echt heet of koud is moet de airco/verwarming toch juist niet op eco? Dat lijkt me echt afzien.
Nee hoor, zo werkt het gelukkig niet. Hij staat een tandje zachter dus als je begint met een koude of hete auto dan duurt het langer voor hij op een aangename temperatuur is. Maar daar heb je tip #1 voor: Zorg dat de auto al op de juiste temperatuur voor je vertrekt, en hij nog aan de wallbox hangt.

Tijdens het rijden houdt de Eco stand de auto best goed op temperatuur, maar als de ventilatie een tandje lager staat, wordt er minder lucht uit de auto geperst die je net zo zorgvuldig hebt gekoeld of verwarmd. En dus ook minder lucht binnengelaten die weer gekoeld of verwarmd moet worden. Maar het scheelt allemaal niet zo bijster veel hoor.
Zo irritant dat de cruise dan maar tot max 130 km/h gaat!
Klopt. In landen waar de maximumsnelheid op 130 of hoger ligt rij ik dan ook eigenlijk nooit in Eco. Liever wat sneller doorrijden en een paar minuten langer laden, dan ben je netto nog steeds sneller thuis.
 
Bovenaan Onderaan