Front Assist en display tussen de klokken.

Marretje

Senior Member
Hallo ik heb het forum nog wat door gebladerd maar kan hier weinig over vinden.
Heeft iemand ervaring met de front assist....

Hij werkt soms wel en vaker niet heb ik het idee. ik heb een paar keer het teken gezien als ik achter een auto rijd, maar vaak als ik in zo`n zelfde situatie kom een voorligger zo rond de 2 seconden dan reageert de front assist meer niet dan wel. Radar ook al schoongemaakt (weet niet of het met de radar wat te maken heeft) maar mag niet baten. Zal wel naar de dealer raken denk dat ze hem een keertje uitlezen moeten of zoiets.

Ook vind ik dat het display tussen de klokken erg traag reageert. Vaak als ik het volume van de radio harder of zachter zet op het stuur dan zie ik van geen volume balk in het display verschijnen.

Ook met cruise control + of - zit er een vertraging in in het display.
Zakelijk rij ik een Octavia en die heeft dat niet zeg maar.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Wat wil je allemaal precies zien van de frontassist?
Ik zie zo nu en dan de melding met twee auto’s met uitroepteken ertussen, maar dat is op dat moment vrij logisch.
 

Marretje

Senior Member
Hey Hemi24, dat bedoel ik, die twee auto`s met dat uitroepteken.
Die zie ik heel af en toe, misschien 1 a 2 keer van de 10 situaties. dus ik kan er qua werking geen vinger op leggen.
Ik heb hiervoor een astra gehad met front assist en daarbij maakte het niet uit waar en hoe hard ik reed, maar als mijn voorganger binnen de 2,5sec kwam kreeg ik een melding dat er een auto voor mij reed.
Nu met de scala gebeurt dat heel soms, zo goed als alles na gekeken, zit voor mij geen ene logica in.

Was benieuwd hoe andere rijders dat hebben/ervaren.................
 

jesse_s93

Donateur
Hoi @Marretje. Het tekentje waar je op doelt komt inderdaad van de front assist sensor en betekent dat je de, volgens Skoda, veilige afstand tussen jou en je voorganger hebt overschreden. Mijn ervaring is dat deze niet direct opkomt als je wat dichter op je voorganger zit, maar meestal na 1 of 2 seconden. Ik vind dat zelf ook prettig. Anders krijg je zo'n knipperlicht in je dashboard.

Ten aanzien van het volume: ik weet niet welk systeem je hebt (Swing/Bolero/Amundsen) en wel of geen virtual cockpit, maar bij mij werkt het als volgt: Als ik de radio harder/zachter zet met de knoppen op het stuur zie ik een volume balk in mijn virtual cockpit (niet op het infotainment) en wanneer ik het met de volumeknop op het infotainment doe, zie ik de volumebalk daar en niet in mijn virtual cockpit.

Ook met de cruise control heb ik geen problemen. Dat werkt instant.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vreemde VAG-verschillen: als ik aan de volumeknop draai (welke dan ook) vers schijnt het volumebalkje zowel op de display tussen de klokken als op het scherm van het Mediasystem. Behalve als dat op navigatiestaat (zelden het geval), dan niet daarop...
 

Marretje

Senior Member
Hey Jesse,
Bij mij komt hij gewoon na 1 of 2 seconden helemaal niet in, terwijl dat wel zou moeten gebeuren denk ik. Volgensmij werkt er iets niet goed.

Ik heb het Bolero systeem, en verder werk dat het zelfde als bij jou. Alleen het midden display is gewoon super traag. Vaak als ik de volume hard of zacht zet op het stuur zie je vaak helemaal geen indicatie in het midden display verschijnen. Ook met cruise control als ik km op of neer schakel dan zit er een vertraging in in het midden display.
 

Marretje

Senior Member
Hallo mensen,

Ik ben bij de dealer geweest en even laten uitlezen over de frontassist en ze kunnen niks ontdekken.
Nu mijn ervaring met een paar andere Skoda`s en nog een Opel. Volgens de wet moet je volgens mij 2 sec afstand houden op je voorligger. Bij de Opel kreeg ik al een melding vanaf de 2,5 sec en bij de Kodiaq lag dat ook ergens in de 2 tot 2,5 sec afstand dat er een melding in het scherm kwam. Hier en daar nog wat na gevraagd bij ander mensen met front assist en die beamen het dat dat hetzelfde is.

Nu bij mijn Scala is het zo, zit ik ongeveer tussen de 1 en 2 sec afstand dan duurt het tussen de 10 en 20 sec eerdat ik een melding in het display krijg dat ik te dicht op een andere auto zit, dat teken met 2 auto`s en zo`n vraagteken in de midden van de 2 auto`s. Mijn ervaring is dat het gewoon niet direct reageert, er zit ook gewoon geen logica in hoe dat precies zou moeten werken. Ook nog een andere dealer gebeld en die wist mij daar ook niks over te vertellen.

Kan iemand mij vertellen hoe jullie dit ervaren? ik neem aan als je op een voorligger aan komt rijden dat je toch in een mum van tijd (zeker binnen 5 sec tijd) een melding zou moeten zien. Ieder geval bij mijn vorige auto (Opel Astra) regeerde dat veel sneller en altijd het zelfde, niet de ene x zo en de andere x zo.

Het is ook niet dat ik er op rij, maar als het er op zit mag dat toch wel naar behoren werken vind ik.
 

Smeeuwis

Donateur
Ik heb ACC, daarbij kan je instellen of de waarschuwing vroeg of laat komt, oftewel of het systeem de afstand groot of klein houdt. Zit in het instellingenmenu. Ik weet niet of dat ook zo werkt als je alleen Front Assist hebt, maar je zou eens in die instellingen kunnen neuzen.

Misschien was dat ook het verschil met je andere auto's, ACC (Adaptive Cruise Control) is niet hetzelfde als Front Assist. Maar ik neem aan dat je daarvan op de hoogte bent.

Als ik het goed heb heeft de Front Assist ook een radarmodule, net als ACC. Heeft die een tik gehad? Die radars zijn erg gevoelig voor juiste calibratie en montage. Ik heb wel eens een verhaal gehoord over een radar die was ontregeld na een botsinkje met iets simpels als een klein vogeltje... Misschien heb je dat nooit in de gaten gehad maar heeft die radarmodule achter de grill er wel last van. En hoe vaak er niet auto's terugkomen na aanrijdingsschade met een radar die niet goed meer werkt of niet goed is ingeregeld? Zelf gemerkt dat de radar zelfs al anders kan reageren met een paar flinke insectenlijken er op. Afpoetsen en opgelost...

Paar praktijk voorbeelden, misschien kan je er iets mee.
 

Marretje

Senior Member
Hey Sneeuwis,

Dat vergat ik nog te vertellen dat vroeg - midden - laat heb ik ook ingesteld en dat mocht niet baten, bleef hetzelfde...
Op de auto staat nu zo`n 2600km en wij hebben niets geraakt, ook zie ik niks qua beschadigingen op of rond om de gril.
Zou zomaar kunnen dat die radar module gewoon niet lekker werkt hoor.....
Maar de dealer vertelde me dat er niks te zien was met uitlezen.
Voordat ik naar de dealer ben gegaan alles nog schoongemaakt op smerigheden etc. etc. etc.
Zo jammer dat je dan van het kastje naar de muur verdaag.

Maar de werking bij jou is wel accuraat?
 

Smeeuwis

Donateur
Uitlezen alleen is volgens mij niet afdoende. Dan werkt de module goed, zal hij zelf ook aangeven: geen foutmeldingen. Maar wie zegt dat die module niet iets afwijkt in de ophanging? Dat kan je alleen constateren als je calibreert. Dat mag je van je dealer verlangen als de boel niet goed werkt. Zo te zien zit je nog ruimschoots binnen alle garanties. En een module kan inderdaad 'faulty' zijn (bij gebrek aan een NL term). Geen storingen en toch niet ok. Maar één oplossing om dat vast te stellen en dat is uitwisselen met één die zeker goed is. Ook dat mag je verwachten denk ik.
 

Smeeuwis

Donateur
p.s. bij mij werkt 'ie prima, soms 'ziet' hij een auto te laat of te vroeg maar dat kan ik alleen maar wijten aan weersomstandigheden (druppels en sneeuw helpen niet) of heel plotselinge manoeuvres. Vooral bij dat laatste merk ik wel eens dat de electronica achter loopt bij mijn eigen 'circuits' :D. Maar he, het blijft een hulpmiddel, je kan er niet 100% van op aan dat de kunstmatige intelligentie alles oplost voor je.
 

Marretje

Senior Member
Nee daar heb je gelijk in hoor, tis ook niet dat ik er op rij natuurlijk, maar goed als het er opzit mag je er vanuit gaan dat het enigszins wel een beetje afdoende werkt. Nu is er gewoon geen vinger op te leggen. Ik zal nog eens met jou punten te werk gaan bij de dealer... Bedankt
 

Canon-Eye

Forumguru
Volgens de wet moet je volgens mij 2 sec afstand houden op je voorligger.
Volgens de wet moet je te allen tijde kunnen stoppen binnen de afstand waarover de weg te overzien en vrij is.
Die 2 seconden is een aanbevolen vuistregel bij droog wegdek, geen voorschrift op zichzelf.

Die 2 seconden vind ik zelf toch wat lastig in te schatten, want ook "eenentwintig-tweeentwintig" is niet zaligmakend omdat je dat nu eenmaal vlugger of langzamer kunt uitspreken. Daarom ga ik liever uit van meters: 80 km/u komt overeen met ruim 22 meter per seconde, 100 wordt zo'n 28 m/s, etc. Met behulp van de hectometerpaaltjes en de meestal precies er tussenin staande witte bermpaaltjes kan ik zo heel redelijk inschatten wat de feitelijke afstand tot mijn voorligger is.
Bij 80 km/u hou ik altijd minimaal 50m aan, bij 100 ga ik zo halverwege de 50 en 100 zitten. Zo gun ik mezelf voldoende remafstand - en als er soms iemand te lang te dicht achter me blijft zitten, dan vergroot ik gewoon mijn eigen remafstand met de meters die er achter me te weinig vrij zijn.
 

Marretje

Senior Member
Hey Canon-Eye,
Ja mooi beschreven, zal wel allemaal hoor die berekeningen, maar doe ook wel hetzelfde als jij doe. Zo goed mogelijk op een veilige afstand natuurlijk, ga ook niet af op die hulpsystemen. Tis alleen de werking van die front assist waar je geen vinger op kan liggen..... Had ook al wat gelezen hier en daar op het internet wat jij net omschrijft

Thanks
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan