Frequentie vervangen distributieriem TSI1.0 2017 110pk CHZ?? Motor

oldskoolgsxr

Nieuw lid
M'n garagist zei me daarnet, bij het ophalen van de fabia dat de distributieriem van mijn 3 cilinder 1.0 TSI 110pk 2017 moet vervangen worden op 120000km of na 10jaar??
Ik zit op 144000km. En 8jaar.
Ik dacht dat het na veel meer kilometers was?

Wie weet meer? IMG_3222.JPG
 

oldskoolgsxr

Nieuw lid
Ik doe al jaren mijn OH om het jaar of 15000km
Ze doen er (ik citeer het factuur)
AC SYNT V508-509 0W20 in

Het is een Multimerken garage met "specialiteit" Mercedes en VAG. Al 60jaar mercedes en 35j VAG
Is ie goed? Kweeni.


Dit stond er onderaan mijn factuur....
20250904_201840.jpg
 

oldskoolgsxr

Nieuw lid
Hebben jullie een link naar die 210.000km visuele inspectie?
Dan duw ik dat onder de de neus.
Is het niet zo'n versterkte riem ? Kevlar ??
 

Tees

Donateur
Zijn idd de kevlar-versterkte riemen die in de hedendaagse TSIs zit (al sinds ongeveer 2013). Staat in de officiële onderhoudsbeschrijvingen van VAG (ElsaWin of ErWin)
 

oldskoolgsxr

Nieuw lid
... en wat zijn "extreme condities" ???

Lezen is ook een kunst.
Ik zou dit kunnen interpreteren alles buiten goed beheer.
Ik ga al om de15k naar oh ipv 30k
Rij max 130( zelden)
Ik rij de wagen netjes warm
Doe 80k met mijn banden kumho.
Ik denk dat ik dus niet in het extreem gebied zit.
( maar binnen 10 dagen ga ik racen met de kameraden in Frankrijk met de racemotoren. Daar zitten we in extreem gebied)
 

oldskoolgsxr

Nieuw lid
Beter op tijd vervangen dan een gebroken riem en een kapotte motor
Zeker en vast. Dat is een beetje een open deur intrappen.
Ik wens niet tot aan de grens te gaan , maar ook niet te vroeg.
Zelden vervang je een band zonder schade en goede rij-eigenschappen (tenzij echt een D merk band) met nog 3,5mm profiel ,maar al best op 2mm profiel.
 
Bovenaan Onderaan