Foutmelding in maxi dot

Darkside

Forumguru
usede6ah.jpg


Ik heb de laatste tijd last van deze foutmelding. De eerste keer was vlak voor de 90.000km beurt. De ANWB heeft toen niets geconstateerd. En hij heeft ook 2 dagen bij de dealer gestaan zonder dat men een oorzaak kon vinden.
Uiteindelijk bijna 30.000 km gereden zonder problemen. Tot 4000 km geleden. Weer spontaan deze melding in mijn scherm. Het komt voor als ik gas geef. En is verdwenen als ik gas los laat.
Oliepeil is gewoon goed.
Wederom auto aan de kant gezet. En wederom kon de ANWB en de dealer niets vinden. Dealer heeft op aanraden PON het oliefilter vervangen. En ik mocht weer rijden.
Nu heeft de auto gisteren zijn 120.000 km beurt gekregen. Waarbij geen rare zaken gevonden zijn. Gewoon een standaard beurt. Verse olie etc.
Maar nu wederom weet deze melding op weg naar huis.
Gas los en het is weg. En oliepeil is in orde.

Iemand enig idee wat het kan zijn?
 

CDK

Forumguru
kan volgens mij alleen een sensor zijn, aangezien alle andere opties uitgesloten blijken te zijn...
 

Noord26

Forumguru
De melding geeft aan dat de olie-druk niet goed is? Dat is iets anders als het olie-peil, waar naar gekeken is door zowel TS als de garage? Als de druk te laag aan gegeven wordt, terwijl er voldoende olie aanwezig is blijft alleen de sensor over. Vreemd dat de garage die niet al vervangen heeft als het meerdere malen is voor gevallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Volgens mij zijn er nog een behoorlijk aantal opties:
- mogelijk olie met verkeerde viscositeit (waardoor sensor verkeerde druk meet onder bepaalde omstandigheden)
- draadbreuk/slechte stekkerverbinding van de sensor: bij gas geven accelereert de auto en wordt de verbinding onderbroken, bij gas loslaten zijn de g-krachten precies de andere kant op en kan verbinding soms weer tot stand komen
- gas geven/loslaten kan ook beïnvloeden hoeveel olie de pomp verpompt, en daardoor kan verdwijnen van de melding dan ontstaan. Dit kan bijvoorbeeld door vuil/metaalspanen voor zeefje van de oliepomp (zeef in carter komt een enkele vaker voor dat die vervuild is).
- dan zijn er nog allerlei 'toevallige' opties, zoals bijvoorbeeld probleem met dashboard aansluiting of op printplaat(bijv. soms contact maken, waar dat niet de bedoeling is), maar dat soort 'toevalligheden' kan ook in bedrading/stekkers zitten.

Ik zou in elk geval carter laten demonteren en zeef laten checken. Mogelijk werk/kosten voor niets, maar motorschade daar hangt meestal een heel ander prijskaartje aan.
 

Darkside

Forumguru
Ik heb a.s vrijdag iig een afspraak staan om het carter te bekijken.
Het liefst willen ze de auto wat langer houden en goed nakijken maar het is op dit moment erg druk.
Vanochtend iig gewoon zonder problemen kunnen rijden.
Afgesproken om vrijdag 'even' verder te kijken en dan een stappenplan te maken.
en indien nodig een afspraak in het nieuwe jaar om de auto daar 2 a 3 dagen te laten om alles na te lopen.
Mocht de melding tussentijds toch verschijnen zal ik de auto eerder brengen.
 

VEEJAY

Forumguru
Laat de dealer zsm zwart op wit (via email oid) zetten dan ze je adviseren gewoon door te rijden met deze melding.
 

LT83

Forumguru
Inderdaad oliecarter laten reinigen!Daar zit ook een zeefje in waar eventueel veel olieresten tegenaan kunnen zitten. Raakt dan een soort van verstopt waardoor de oliedruk afneemt.
De longlife olie heeft een reinigende werking, dus na het vervangen van deze zouden er misschien op korte termijn "aangekoekte" olieresten vrij kunnen komen. Dit was bij mijn RS het geval, misschien iets om eens te laten checken? Rijdt je veel korte stukken misschien en let je goed op warmrijden en weer af laten koelen voor uitzetten?
 

LT83

Forumguru
Heeft meer met de longlife intervallen te maken ben ik bang, ik wissel gewoon elke 15k en gebruik dan alsnog de castrol edge 5w30.
Werkt voor mij prima.
 

Darkside

Forumguru
Auto zo elke 30k een beurt moeten krijgen. En krijgt dat ook.
Niet om de 15k.
Wel mag er af en toe wat olie bij gevuld worden. VW 504 00 gebruik ik hiervoor.
Op aanraden van de dealer en het instructie boekje.
 

ertromp

Forumguru
TS rijdt een 1.2 TSI in combinatie met DSG.
Ook hier kan inderdaad door inwendige vervuiling de zeef verstopt raken aangezien door de lage toerentallen er behoorlijke koolafzetting kan zijn vooral als TS ook RON95 benzine gebruikt. De reinigende werking van de olie kan er inderdaad voor zorgen dat er vervuiling die door de olie wordt afgevoerd voor de zeef gaat zitten.
Niet alleen de 1.2 TSI maar ook de 1.4TSI en 1.8TSI en 2.0TSI zijn er gevoelig voor.
De problemen hiervan zijn terug te lezen op diverse nationale maar ook internationale forums.
Ik ben erg benieuwd naar de uiteindelijke diagnose!
 

Darkside

Forumguru
Ik tank idd RON95 (98 of iets anders mag niet van de LM).
En wat zijn lage toerentallen? Door de stad rij ik regelamtig in z'n 7 met lage toerentallen 1200 a 1400.
Maar grotendeel bevind ik me toch op de snelweg en binnenwegen.
Ook ik ben benieuwd wat de oorzaak nu is.
 

Darkside

Forumguru
Gisteren onderweg naar huis (na eerst 300 probleemloze km's gereden te hebben) weer de melding.
Dit keer reed ik gewoon 80km/u op de CC, dus niet echt extra vermogen vragen.
Ook kwam er een melding van het oliepijl.
Auto aan de kant. Oliepijl, zoals verwacht, in orde.
Auto even uit en aan gezet. Alle meldingen weer weg.
Vanochtend bij het wegbrengen van mijn dochtertje wederom de melding.
Dus naar de garage gereden. Daar samen proefrit gemaakt. En natuurlijk alles picobello.
Garage willen nu carter en zeef nakijken. Maar hebben toestemming nodig van de LM.

Ondertussen mag ik gewoon doorrijden. En heb dit ook doorgeven aan de LM dat zij op de hoogte zijn van het "probleem".
De reparatie zal waarschijnlijk in 2014 plaats vinden.
 
Bovenaan Onderaan