Foutieve foutmelding voor defect achterlicht

Dag allemaal,

Gisteren de fietsendrager aan mijn Karoq Business Edition gehangen. Kom er een waarschuwing of ik even het rechterachterlicht van de aanhanger wil controleren.
Maar daar is niks mis mee, brandt gewoon zoals het hoort. De verbinding gaat met een verloopstekkertje omdat de auto veel meer polen heeft dan de drager.
Met alleen het verloopstekkertje erin is er trouwens geen melding. Enig idee of er iets fout is en zo ja, wat dan?

met vriendelijke groeten,

Hannes

Canon-Eye

Forumguru
Kan zijn dat het betreffende lampje weliswaar licht geeft, terwijl er toch al iets mee aan de hand is - bv. op het punt van doorbranden staat. Als met de lampjes links/rechts gewisseld het probleem meeverhuist, dan weet je zeker dat het aan het lampje ligt.

Tees

Donateur
Of even t lampje loshalen, evt fitting schoonmaken of beetje opschuren en terugplaatsen. Het systeem detecteert alleen dat de weerstand te hoog is, en dat kan prima door een slecht contact komen. Ook bijv in de stekker van de trekhaak

Ik heb beide lampjes vervangen door nieuwe, to no avail.
Volgende verdachte: de stekker van de drager. Die haal ik dit weekend even uit mekaar en dan zet ik er
misschien wel meteen zo eentje met heel veel pinnekes aan.
De suggestie van die meneer met die MB-trac vind ik wel wat hebben, trouwens.

Hannes

Tees

Donateur
Aangenomen dat de fietsendrager een 7-polige stekker heeft, dan zijn de achterlichten gescheiden pinnen. Remlichten zitten wel op één pin.

SkodaBart

Actief lid
Wat Tees zegt, het kan zijn bij een 7 polige stekker dat twee achterlichten op 1 pin zitten, en dan denkt jouw auto dat er een lampje kapot is. Uit mijn hoofd moeten de achterlichten pin 5 en 7 zijn, als een van die twee leeg is dan ligt daar de oorzaak. Je zou beide pinnen kunnen doorverbinden, of de nette oplossing en de bedrading opnieuw trekken.

Zo, nieuwe 13-polige connector aan de kabel gezet, pinnen voor beide achterlichten doorverbonden en klaar. Alles doet het zoals het moet. Het is trouwens geen Twinny maar een Hapro, for that matter.

Dank.

Hannes

Bovenaan Onderaan