Foutcode 7286 (P256300) en 7384 (P029900)

Hallo, ik ben Nicolas en afkomstig van Bonheiden (België).
Een relaas van hoe en wanneer de problemen begonnen zijn.
- 2 weken geleden moest ik met mijn wagen naar de technische keuring.
- uit schrik voor de strenge normen betreffende de co2-uitstoot en aangezien ik een oude skoda octavia bezit van 12/2011 met 180.000km op de teller heb ik enkele dagen voor de keuring redelijk wat hoger in toeren beginnen rijden. Ook heb ik de dure Marly-producten toegevoegd bij de diesel en motorolie om de partikels zo veel mogelijk te verbranden/verwijderen.
- na 4,5 uur wachten aan de technische keuring terwijl de motor stationair is blijven draaien ben ik dan toch probleemloos door de keuring geraakt.
- Ik super blij en dacht die auto ga ik nog lang kunnen gebruiken tot hij het begeeft.
- 3 dagen na te technische keuring wil ik 's morgens mijn wagen nemen en komt er onmiddelijk het motorblokje op de display.
- Tijdens het rijden stel ik vast dat ik geen turbo meer heb.
- Nadat ik na heel traag optrekken een beetje hoger in de toeren ga krijgt de motor een terugval en begint het voorgloeispiraal te pinken in de display.
- ik heb mijn garage gebeld maar deze kon mij niet onmiddellijk helpen. Ik mocht na 2 weken pas bij hem langskomen maar dit zou geen kwaad kunnen voor de wagen???
- ik ben dan toch vandaag al eens gaan vragen in een andere garage of mijn wagen eens kon worden uitgelezen hetgeen dan ook is gebeurd.
- De volgende foutmeldingen werden aangegeven. Foutcode 7286 (P256300) en 7384 (P029900)

Nu zou ik willen vragen wat dit juist kan zijn en of het probleem gemakkelijk aan te pakken is.


Bijkomende info:
- in de buurt van onze woning heb ik al enkele malen een marter gezien. Ik heb wel een elektronisch bakje en spuit af en toe eens met een spuitbus tegen de marter onder de motorkap.
- zou een marter voor deze problemen kunnen gezorgd hebben?

- wat mss ook belangrijk is:
Zou de oorzaak kunnen komen van het feit dat ik normaal gezien als een ouwe bompa rijd en ik voor de technische keuring dan toch redelijk wat in hoge toeren ben beginnen rijden?

Het is een heel pakket maar wie kan mij verder helpen om eventueel de oorzaak te vinden en de oplossing om het probleem aan te pakken.

Vriendelijk groeten Nicolas.
 

Tees

Donateur
Welkom hier! Velen hier waarderen het als je je (ook) even voorstelt in de Meet & Greet.

Over jouw problemen: allereerst helpt het voor ons om te weten welke motor er het over hebben.
Verder wijst P2653 naar de positiesensor van de turbo (G500) of de N75 (laaddrukbegrenzer klep). P0299 is ook een turbofout, die op allerhande problemen rondom de inlaat of uitlaat van de turbo kan wijzen, maar óók op de N75.

Beste kans dus dat de N75 de geest heeft gegeven. Ik kan me wel voorstellen dat als je normaal rustig rijdt en m nu flink hoog in de toeren hebt gereden, dat dat net het zetje heeft gegeven voor de N75 klep. Maar met deze km-stand is het ook niet gek dat iets in de turbo een keer de geest geeft, P2563 is bovendien geen ongebruikelijke fout hiervoor.
 
Dag Tees, bedankt voor uw reactie.
Ik ga mij onmiddelijk bezig houden met de meet & greet.
Mijn motor is een 1.6 TDI greenline met code CAYC.

Is de N75 dan een onderdeel van de turbo dat apart kan vervangen worden of wordt er het best gekozen voor een nieuwe turbo in zijn geheel? Nieuwe turbo of eventueel een tweedehands????
Vriendelijke groeten Nicolas
 

Tees

Donateur
Volgens mij is de N75 voor de CAYC artikelnummer 1K0906627B. Kost een €50-60 nieuw, en zit los van de turbo. Ik zou dus de gok gewoon nemen en die (laten) vervangen.
 

Cordoba

Forumguru
Als ik goed gekeken heb op de site van Gerrit Speek, geeft deze ook aan dat als de auto 'als een oud wijf bereden is/wordt', de kans groot is dat de variabele turboschoepen vast gaan zitten. Om dat op te lossen moet dan de turbo uit elkaar en schoon gemaakt worden, dat kost een aardige duit, maar veel garages kiezen gemakshalve voor het compleet vernieuwen van de turbo (veel duurder).
 

Tees

Donateur
Goed punt @Cordoba (ik had even snel gelezen ;)), het zou zeker daaraan kunnen liggen.
Maar als ik moest kiezen tussen vervangen van een onderdeel van €50 of een reparatie van een paar 100 euro, dan zou ik toch eerst die eerste proberen. Ik vind het te opvallend dat er 2 foutcodes naar hetzelfde onderdeel wijzen, wat natuurlijk niet maakt dat het gegarandeerd die is.
 

Cordoba

Forumguru
Klopt @Tees, maar een turbo die door vastzittende schoepen weinig druk opbouwt, kan naar mijn idee dezelfde codes genereren. Overigens bij een serieuze schoonmaak van de turbo worden vaak uit voorzorg gelijk de lagers vervangen, zodat die niet het volgende euvel zijn, en alles moet wel weer gebalanceerd worden, daarom zal zo'n schoonmaak toch al snel 1000 euro kosten, waar vervangen door een nieuwe turbo zo maar 1500-2000 euro kan kosten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Even verkleinen in een willekeurig fotoprogramma (of op een website van t een of ander, vast wat voor te vinden).
 
Ik heb het stuk besteld en ik houd jullie op de hoogte als ik het geplaatst heb. Ik heb het opgezocht op youtube en het ziet er nog gemakkelijk uit om zelf te doen.
Moet daarachter de computer van de wagen opnieuw gereset worden of verdwijnt het symbool automatisch na reparatie?
Vriendelijke groeten Nicolas
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
De foutcode zal sowieso blijven staan, maar of t lampje ook aanblijft vind ik altijd lastig te zeggen, verschilt een beetje per fout. Als je niet zelf kan resetten, dan zou ik t eerst even proberen door een stukje te rijden of het gedrag beter is en t lampje vanzelf uitgaat. Zo niet, dan is resetten wel alsnog aan te bevelen. Ik doe het zelf altijd wel, soms krijg je namelijk na vervangen van een onderdeel een andere foutcode, dan is t wel fijn om te zien welke ouder is en welke recent (is op andere manieren ook te zien, maar toch).
 
Hallo allemaal,
Even een update van mijn probleem.
Pas gisten heb ik de drukconvertor kunnen ophalen nadat de winkel alwaar de levering zou toekomen net in vakantie was.
Zo heb ik op jullie aanraden de drukconvertor op deze morgen geplaatst en heb er een tientje mee gedaan. Omdat de lampjes op het dashboard bleven oplichten ben ik dan weer naar garage gegaan om de foutcodes te laten resetten.
De eerste keer na het starten en een beetje rijden kwam het voorgloeispiraal-lampje even weer op (lampje met motorblokje brand niet meer).
Bij de tweede maal starten bleef alles weg en rijdt de wagen opnieuw zoals het hoort.
Hopelijk blijft het ook zo na wat meer rijden natuurlijk.
Ik wil diegenen bedanken die mee gezocht hebben naar de oplossing en hopelijk kan ik nog veel kilometers doen zonder te veel problemen.
Vriendelijke groeten Nicolas
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
OMG, op weg naar Brussel, dus na een langere rit komen de lampjes weer op het dashboard en rijdt mijn wagen weer lam...
Te vroeg victorie gedraaid dus.
Dus nu opnieuw verder beginnen graven.
Ik had al gelezen in vorige berichten dat de schoepen van de turbo ook zouden kunnen vast zitten.
Heeft iemand een idee van die kosten?
Anders iemand nog tips of pogingen voor een oplossing?

Nicolas
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Revisie van een turbo is prijzig, @Cordoba gaf eerder €1000 aan. Je kan ook overwegen er eentje van de sloop te halen, dat zal vast flink schelen.
 
Hallo allemaal, nog even een update:
Sinds ik de de drukomvormer geplaatst heb op 01/02 heb ik altijd nog het probleem gehad dat de symbolen (motor en voorgloeisymbool) tevoorschijn kwamen en dat mijn turbo nog steeds weg viel.
Nu merkte ik wel op dat naar de laatste dagen ik vlotter kon rijden zonder dat de turbo altijd volledig weg viel.
Blijkt plots dat sinds 3 dagen van het ene op het andere moment mijn auto plots fantastisch goed rijdt en dat mijn voertuig weer optrekt als nieuw.
Ook de symbolen komen niet meer op het dashboard.
Ik heb verder niets speciaal gedaan behalve mijn tank eens volledig leeg gereden tot de laatste druppel en dan weer vol getankt.

Kan iemand hier een reden voor geven hoe dit komt?

Hopelijk blijft het zo natuurlijk
Vriendelijke groeten Nicolas
 

James

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb ook een Octavia 1.6 TDI greenline en de auto heb ik nieuw aangekocht en in gebruik genomen in december 2011. De auto heeft ongeveer 108.000 km en rijdt de laatste jaren niet meer zo vaak (ook in Corona jaren heb ik heel weinig gereden met de wagen). Nu werk ik nog van thuis zodat de auto vaak stilstaat in de garage.

De aanpassing na dieselgate heb ik niet laten uitvoeren gezien de waarschuwingen op dit forum en ook advies van mijn huidige mecanicien / garage. Na de eerste vier jaar ben ik overgeschakeld van de merkdealer naar een lokale kleine garage, maar de mecanicien kent zijn vak en werkte vroeger als hoofdmecanicien bij een grote garage.

Toevallig heb ik ongeveer hetzelfde probleem voorgehad als topic starter: in december 2022 uren stationair de motor laten draaien en uren moeten aanschuiven voor de autokeuring. De auto was gekeurd en alles in orde dacht ik maar enkele dagen later kreeg ik een foutmelding (ik heb die niet genoteerd maar ben meteen naar mijn garage gesukkeld), de motor had geen trekkracht en ik kon nog net 30 km rijden.

In de garage meteen de motor laten uitlezen, er was blijkbaar een probleem aan één van de verstuivers zodat de motor op drie cylinders draaide, vandaar de foutmelding en het gebrek aan trekkracht. Advies: we gooien een busje speciaal product in de tank dat de verstuivers reinigt en je rijdt met een halve tank diesel dit volledig op vooraleer je opnieuw tankt. Bovendien kreeg ik het advies om nadien toch maar bij de premium merken te tanken (meer additieven in die dit probleem preventief zouden kunnen voorkomen volgens de garage).

Sinds dit is voorgevallen heb ik het probleem niet meer gehad, maar daar we twee wagens hebben en daar ik de laatste jaren mijn e-bike of pedelec veel meer gebruik, wordt de Octavia niet meer veel gebruikt. Ik zal dit opvolgen en indien het probleem terug opduikt zal ik mijn relaas op het forum zetten.
 
Bovenaan Onderaan