Ford Mondeo 2013

plaza

Forumguru
Zag de afgelopen weken meerdere malen in Autoweek foto's en redactionele stukjes over
de aankomende nieuwe Mondeo sedan en wagon.
Wat een mooi en strak gelijnd model is dit zeg, met echte raakvlakken van de Aston Martin.
Komt op de ( lange ) short list van mij.
Wat vinden jullie ervan ?
Ik hoor vaak dat mondeo's bijzonder strak sturen.
 
Ik vind het een érg mooie wagen! Zo'n Mondeo spreekt me absoluut aan. Hoewel, een Superb kost evenveel - dan vind ik dat toch weer een betere keuze!
 

TL@

Forumguru
Staat in ieder geval op mijn longlist voor volgend jaar. Op voorwaarde natuurlijk dat de minder kinderachtige diesels ook met een automaat met dubbele koppeling komen (een 1.6 is echt niet aan mij besteed)
 

dirkie996

Forumguru
Net gehoord op de radio: " Ford heeft beslist om de fabriek in Genk(België) te sluiten tegen ten laatste 2014. De nieuwe mondeo zal in Valencia( Spanje) worden gemaakt. Meer dan 4300 nakende ontslagen! Leve Europa, waar de zwakste landen de meeste subsidies binnenrijven en de beste leerlingen v/d klas worden beloond met sluitingen. In 2010 beloofde Ford aan Genk, dat er zeker 3 nieuwe modellen zouden worden gebouwd, met een werkzekerheid tot 2020. Voel echt mee met de getroffen werknemers.Na Renault en Opel, nu dus Ford. En de volgende, zal dan waarschijnlijk Volvo Gent zijn zeker? Of zouden de chinese eigenaars hiervan, iets anders in petto hebben?
 

___JC___

Forumguru
Ik had de 2.5T S-edition op mijn lijst staan 2 jaar geleden. Die heerlijke 5 cylinder was voor mij met name een pré. Nadeel was de hoge leaseprijs en het ontbreken van 4x4. De binnenruimte is uiteraard ook iets minder dan de SuperB. Maar de looks van de nieuwe zijn zeker een reden om weereens bij de Ford dealer binnen te stappen.
 

LT83

Forumguru
@ JC en wat dacht je van het verbruik......die 2.5T krijg je met geen mogelijkheid zuiniger de 1 op 10 gemiddeld (dan moet je al rustig rijden)
Het geluid is wel super. De nieuwe 2.0T's van ford schijnen ook wel lekkere motoren te zijn.
 

___JC___

Forumguru
Luuk, daarom was ie ook zo duur in de lease. :) Wij hebben een leaseregeling waarbij je leasetarief aangepast wordt naar gelang je label. De 2.5T was een E label geloof ik...slik. Maar nogmaals, het geluid is wel erg mooi!
 

TL@

Forumguru
Net gehoord op de radio: " Ford heeft beslist om de fabriek in Genk(België) te sluiten tegen ten laatste 2014. De nieuwe mondeo zal in Valencia( Spanje) worden gemaakt. Meer dan 4300 nakende ontslagen! Leve Europa, waar de zwakste landen de meeste subsidies binnenrijven en de beste leerlingen v/d klas worden beloond met sluitingen. In 2010 beloofde Ford aan Genk, dat er zeker 3 nieuwe modellen zouden worden gebouwd, met een werkzekerheid tot 2020. Voel echt mee met de getroffen werknemers.Na Renault en Opel, nu dus Ford. En de volgende, zal dan waarschijnlijk Volvo Gent zijn zeker? Of zouden de chinese eigenaars hiervan, iets anders in petto hebben?

Ik denk (vrees) eerder dat Audi in Vorst als volgende aan de beurt gaat zijn.
 

TL@

Forumguru
Eigenlijk wel, maar een Belg kijkt daar eigenlijk niet naar. Toen Renault in Vilvoorde sloot, heeft Renault dat nauwelijks gevoeld, zelfde toen VW de fabriek in Vorst ging sluiten (uiteindelijk is de productie daar gedecimeerd en is het Audi Vorst geworden), zelfde voor Opel toen ze in Antwerpen vertrokken en het zal hetzelfde zijn voor Ford nu ze in Genk vertrekken (het kan nog heel goed zijn dat ze open blijven maar met de helft van de medewerkers aan veel slechtere voorwaarden met overheidssteun, zou de eerste keer niet zijn)
 

Sparkie

Forumguru
Dat hadden ze bij Ford Genk toch ook al eens gedaan? De werknemers daar hebben toen 10 tot 12% loon ingeleverd met de garantie dat de fabriek tot zeker 2020 open zou blijven.
 

TL@

Forumguru
Indien hij half 2013 was gekomen, was hij al veroudert geweest. Wie presenteerd nu een auto al een jaar op voorhand, laat staan 2 jaar op voorhand.
Ik denk dat in het segment van de Mondeo enkel de Passat jaar na jaar ongeveer gelijke cijfers laat optekenen maar dat alle anderen enkel het eerste jaar van hun leven goed verkocht worden en dat het dan steeds (stijl) bergaf gaat (veel leaserijders willen of een Passat of iets nieuws zo blijkt)
 

Canon-Eye

Forumguru
Hij komt pas in 2014. Op het moment dat hij dan op de markt komt is hij al weer verouderd.
Dat lijkt me toch niet juist.
Je kan toch gevoegelijk aannemen dat de ontwikkeling gewoon doorgaat - sterker nog, dat verdere ontwikkeling juist de reden is voor het uitstel.

Je kunt hoogstens stellen dat een (te) vroege aankondiging van een nieuw model niet slim is, omdat je daarmee de verkoopkansen van het lopende model onderuithaalt; dan moet je weer kunstgrepen gaan toepassen om die verkoop op peil te houden met actiepakketten e.d., wat vermoedelijk de winstgevendheid niet verbetert.
 

TL@

Forumguru
De ontwikkeling gaat niet echt verder, ze zijn gewoon bezig de fabriek in Spanje aan te passen. Tegen 2014 zou hij bijna aan een facelift toe zijn. Niet vergeten dat de auto al gebouwd en geleverd wordt in de US of A.
 

Darkside

Forumguru
Ja maar in Amerika zullen ze vast wel werken aan firmware updates en andere kleine verbeteringen.
Zodat als hij dan uiteindelijk hier in de showroom staat hij wel up to date is.
Anders kunnen ze wel inpakken denk ik.
 
Bovenaan Onderaan