Fluitend geluid, bij stilstand, ventilator aan thv plafondhandgreep/gordel

Beste allemaal,
Ik heb wellicht een wat ongebruikelijk probleem.
Mij is een fluittoon opgevallen indien mijn ventilatie aan staat, (dus ongeacht of de auto stilstaat/rijdt en ongeacht of de motor draait).
De ventilator moet wel op standje 2 of 3 staan, daarboven en daaronder is het er niet. (kan waarschijnlijk geen staande golf creeren).

Het typische is is dat de fluittoon niet bij een rooster vandaan lijkt te komen.
De 'bron' van de fluittoon lijkt ergens tussen de plafond handgreep en gordelbevestiging te zitten aan de bestuurderszijde.

Wie oh wie heeft tips om dit de oorzaak te achterhalen.. want zo'n toon in m'n linkeroor is toch best irritant.

Superb Combi 3, 2019. Uitvoering: NFM6FM62S0327CPSTN1C7B / Variant: ACDADAX01

Alvast bedankt
gr. Tom

hemi24

Donateur
Enige wat bij mij opkomt wat mogelijk in die omgeving zou kunnen zitten is het luidsprekertje van de parkeerhulp?

Enige wat bij mij opkomt wat mogelijk in die omgeving zou kunnen zitten is het luidsprekertje van de parkeerhulp?
Ok ,zou het mogelijk zijn dat er soort van overspraak vanuit de ventilator motor op die speakerdraden zou komen? Anders zou ik geen reden zijn waarom het speakertje geluid zou maken dat afhankelijk is van de ventilatie.
Kan je aangeven of er '0' ventilatie naar de deuren loopt? Ik weet dat er zo'n 'kabelslang' rubbertje tussen chassis en deur zijn tbv de kabels, ik zou me kunnen voorstellen dat ze er daar misschien ook wat lucht doorheen blazen?

Duijzer

Donateur
Volgens mij zit daar de speaker van de PDC. Bij de Octavia in ieder geval. Als het nou koperdraad was zou je kunnen denken dat de ventilator een storing/ruis veroorzaakt op die speaker, maar met een Canbus kan dat eigenlijk niet. Je contact staat wel aan, anders doet de ventilator het niet. Ergens in de elektronica zou een fluittoon opgewekt kunnen worden die de speaker weergeeft, maar dat is heel lastig zoeken...

hemi24

Donateur
Alleen zou volgens mij de speaker voor de parkeerhulp vóór onder het dashboard zitten (4) en de speaker voor de parkeerhulp achter aan de passagierskant, verder naar achteren moeten zitten (5)…

Maar ik zou echt niet weten wat er aan de bestuurderskant ter hoogte van je linkeroor kan zitten wat een fluittoon zou kunnen veroorzaken…!

SKODA, Superb Europe, 2019, Electrics, 91950 - Catcar.info.png

Al gespeeld met de schuifjes van de uitstroomopeningen in het dashboard en in de middenconsole achter ( open - dicht )?
Kan het zijn dat er een blaadje of iets dergelijks in het luchtkanaal zit?

Gevonden. Het rubbertje bij de raamlijst zat niet goed. Ik zag dat hij niet goed zat. Als ik er op duwde was het geluid weg. Dus rubbertje goed gedaan en is opgelost.
Rest wel de vraag hoe daar die luchtstroming komt. Mijn rooster links van het stuur stond helemaal naar rechts gemikt, dus blies niet langs het raam.

Misschien een handig topic voor een volgende met dit probleem.
c8a14f67f024d4265dcc36a55f6a1483.jpg

Bovenaan Onderaan