Fluitend geluid bij laag toerental

hephie

Lid
Hallo,

Sinds enkele weken hoor ik bij het vertrekken vaak een fluitend geluid, het is zeker niet luid, maar ik kan me niet herinneren dat ik dit ooit gehad heb.

Het is quasi enkel hoorbaar tussen +-1500 en +-2500 toeren, ook stationair bij lichtjes gas geven.

Ik ken zelf maar weinig van auto's, dus vandaar even dit draadje.

Van wat ik op internet lees zou het de turbo kunnen zijn, of één of ander darmpje dat een beetje is losgekomen, of een klein gaatje heeft, waardoor er wat verlies is van lucht?

Best naar de garage? of niet?
Als het de turbo is, kan het dan kwaad om er gewoon mee blijven door te rijden?

Alvast dank.

oh ja, het gaat hier om een Octavia 2.0 TDI 150pk handbak, ondertussen 2 jaar oud en 75.000km.

Jee13

Forumguru
ja kan zeker geluid van de turbo zijn, niet druk over maken

met deze km stand en goed onderhoud zou turbo prima in orde moeten zijn

Ja vermoedelijk de turbo. Zou normaal geen probleem moeten zijn. Turbo gaat uit eigen ervaring pas na 3 ton problemen geven.

AndreM

Forumguru
Als je turbo echt kapot zou zijn dan merk je dat echt wel. Je hebt dan geen vermogen meer en de auto is niet voorruit te branden.

hephie

Lid
ok, alvast bedankt voor de reacties.
Ik las namelijk ook ergens dat als de turbo het echt zou begeven, er ook stukken in het motorblok terrecht kunnen komen, en dan heb je echt wel veel schade.

Vandaar de bezorgdheid.

Begrijpelijk, heb zelf turbo kapot gehad. Turbo begon behoorlijk hard te fluiten en te rammelen. Als dit gebeurd dan weet je dat je niet meer verder wilt rijden. Auto direct uit en af laten slepen. Verder geen schade aan motor.

Bovenaan Onderaan