Fluiten versnellingsbak

Skoda Wouter

Nieuw lid
Mijn Octavia 2 1.6TDI van 2012, maakt bij ongeveer 105 km/u een fluitend geluid en dit komt uit de versnellingsbak, het stopt als ik gas loslaat. de auto heeft nu 97000km gereden. toen ik de auto vorig jaar kocht had deze 79000 km gelopen en heb ik het gemeld bij de dealer, deze heeft de versnellingsbak olie vervangen en het geluid is er nog steeds. kent iemand dit probleem, volgens mijn dealer komt dit vaker voor bij dit type Octavia 2 en kunnen/willen ze er niks aan doen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik krijg het idee dat het een versnellingsbaklager is, dat aan vervanging toe is. Als je een versnelling naar beneden schakelt en dan die 105 km/u rijdt, verandert het geluid/gefluit dan?
 

Spierings

Forumguru
Laat er eens een andere dealer naar kijken, als deze een andere mening over heeft dan moet je daarna eens in gesprek met je eigen dealer...
 

Taan

Lid
Hoe weet je zo zeker dat het uit je versnellingsbak komt? Is het maar in 1 versnelling?
Verandert er nog iets bij deellast/vollast?
 

Renkie

Forumguru
Er zijn ook lagers in een bak die altijd meedraaien. Differentieellager bijvoorbeeld.

Je kunt de auto op de brug zetten en dan eens aan de wielen draaien. Vaak kun je het dan wel goed horen. Is er nog sprake van garantie?
 

Renkie

Forumguru
Volgens mij is dit om eerlijk te zijn ook niet echt een bekend probleem. Even voor de zekerheid: we hebben het voor een handbak neem ik aan?

- Zoals al eerder gevraagd in dit topic: zit er verschil tussen de versnelling waar je op dat moment in rijdt? 4,5,6?
- Hoe weet je zo zeker dat het geluid uit de bak komt?
- Zijn de voorbanden al eens gewisseld en had dat effect op het geluid? (zomer/winter - voor/achter)
- Heeft de auto een trekhaak en is deze ook lomp gebruikt? (te zware aanhanger en 120km/u bv)

En als het "normaal" is volgens de dealer nu hadden ze bij aanschaf ook niet die bakolie te vervangen, dat spreekt elkaar tegen dus. Sowieso is het vervangen van de bakolie bij deze kmstanden niet gebruikelijk.

Is er toen ook gekeken hoeveel olie in de bak zat? Was dit ook te laag?
 

Skoda Wouter

Nieuw lid
het is een 5 hand bak
Morgen ga ik proberen in z'n 4 bij 105.
Het geluid gaat over al ik gas loslaat en komt weer als ik gas geef.
Het maakt geen verschil met zomer en winterbanden.
De auto heeft een trekhaak maar ik ik weet niet hoe de vorige eigenaar er mee gereden heeft.
De olie wissel is gedaan om te kijken of het geluid over gaat. ik heb geen idee of het olie peil te laag was.
 

Cordoba

Forumguru
Dat lijkt er op te wijzen, dat er iets is met de 5e versnelling, voor de zekerheid kun je nog proberen of bij het toerental in '5' waar het geluid optreedt, dit niet gebeurt als je hetzelfde toerental in '4' rijdt. (Mogelijk dat je normaal dat toerental niet haalt in de lagere versnellingen, waardoor je het in andere versnellingen niet hebt gemerkt)
 

skoda gti

Nieuw lid
hoi ik denk dat het met je versnellingsbak te maken heeft ik zou i.p.v naar de dealer een transmissie bedrijf ernaar laten kijken die hebben er meer verstand van.
 

Staveros

Nieuw lid
Hallo,wij hebben hetzelfde probleem bij een Octavia Greenling van 2014 met een PTW versnellingsbak en de Dealer weet ook geen raad,versnellingsbak is al vervangen en ook al een revisie geplaatst maar steeds het blijvend fluitend geluid tussen de 70 en 80 km/u het ergste,bij los laten van gas is het geluid minder....
Is het ondertussen bij u al opgelost aub ?
Alles is nagekeken op wiellagers,banden,enz....
 

Tommie-boy

Actief lid
Hallo,wij hebben hetzelfde probleem bij een Octavia Greenling van 2014 met een PTW versnellingsbak en de Dealer weet ook geen raad,versnellingsbak is al vervangen en ook al een revisie geplaatst maar steeds het blijvend fluitend geluid tussen de 70 en 80 km/u het ergste,bij los laten van gas is het geluid minder....
Is het ondertussen bij u al opgelost aub ?
Alles is nagekeken op wiellagers,banden,enz....

Je kunt je afvragen of het dan wel je versnellingsbak is geweest? De enige conclusie die ik uit jou verhaal kan afleiden is dat er mogelijk _ergens_ in de aandrijflijn een mogelijk probleem aanwezig is dat dit geluid veroorzaakt. Kan een kostbare aangelegenheid zijn om het euvel te vinden. Als de bak goed schakelt en geen andere problemen laat zien, zou ik het nog even aankijken? Als je twijfelt aan de bak, er zijn verschillende bedrijven die een versnellingsbak diagnose stellen tegen een geringe vergoeding (Bijv. Ronald Morien in Friesland).

Overigens is de PTW bak is een bekende bij verschillende revisie bedrijven vwb de lagers.
 

Janneman1974

Nieuw lid
Zelfde probleem gehad. 1.6tdi groenteschaal van 2013. Ook bij 105 km/h. Versleten lager(s) in de versnellingsbak. Nieuwe bak erin gezet. Probleem opgelost. Betreft bak met code CAYC. Probleem was al hoorbaar bij 186k. Heb bak vervangen bij 252k.
 
Bovenaan Onderaan