Columbus Flitspalen (POI) step-by-step

Topic in 'Car audio, video, navigatie en andere gadgets.' gestart door herby1, 27-05-2017.

1. herby1

herby1 Lid

Hoi

Sinds begin van dit jaar heeft Volkswagen hun site aangepast waardoor het niet meer mogeiljk was om nog nieuwe flitspalen en/of POI's aan te maken voor de Columbus.

Met de volgende omweg is het mogelijk dit alsnog voor elkaar te krijgen.

• Voorbereiding
    Maak de volgende mappen aan
    D:\Zenec
    D:\Zenec\Columbus
    D:\Zenec\SCDB​

Pak de Columbus.zip uit (toegevoegd aan deze post) naar D:\Zenec\Columbus​

• SpeedCam file
    Ik heb voor € 9,95 per jaar een abonnement afgesloten bij SCDB.
    Daar baseer ik deze post dan ook op, als je hem ergens anders vandaan kunt halen, be my guest.

Login op www.scdb.info
    Downloaded de file zenec.zip (ik selecteer altijd Europe)
    Pak zenec.zip uit naar D:\Zenec\SCDB, in de zipfile zit een bestand "speedcam.txt"​

• Optioneel: Download ergens een mooi flitspaal icoontje (100x100 pixels)
    Je kunt ook de speedcam.jpg gebruiken die in Columbus.zip zit.​

• Ga naar de volkswagen site

Klik op: "Neue POI-Sammlung erstellen"

Selecteer onder "POI-Kategorie" het bestand D:\Zenec\SCDB\speedcams.txt
    Zet het vinkje aan bij "Bei Annäherung an diese POIs informieren"
    Vul "Speedcams-EU" in bij "Kategorie-Bezeichnung"
    Selecteer onder "Kartensymbol"het bestand D:\Zenec\Columbus\speedcam.jpg

Klik op "Jetzt laden"

In het overzicht klik op: "POI-Sammlung sichern"
    In het popup scherm vul "SpeedCams-EU" in en klik op "Jetzt sichern"

Vervolgens wordt SpeedCams-EU.zip gedownload​

• USB stick
    Formateer een USB stick met FAT32 (Gebruik een USB stick, de SD kaart werkt NIET)
    Pak de speedCams-EU.zip uit naar x:\ (x:\ is de driveletter van de USB stick)

Kopieer vervolgens het bestand D:\Zenec\Columbus\metainfo2.txt naar de root van de USB stick (overschrijf het bestand)​

• Ga naar je Navigatie
    Ga naar Setup
    Selecteer "Mijn bijzondere reisdoelen wissen"
    Selecteer "Mijn bijzondere reisdoelen updaten (SD/USB)"
    Klik op "Updaten"

Je krijgt nu een scherm met:
    Beschikbare bestanden:
    Personal POI 2017-05-27 (de datum dat de zip is aangemaakt op de Volkswagen site)​
    Klik op "Verder"​

Je krijgt nu een scherm met:
    Software-update is afgesloten​
    Klik op "OK"​

Ga weer naar Setup
    Selecteer "Kaart"
    Ga naar "Categorieen voor bijz. reisdoelen kiezen"
    Zet het vinkje aan bij "SpeedCams-EU"​

Suc6

Herby

Bijgevoegde bestanden:

Mertensk, rdrummen, Frank C en 2 anderen vinden dit leuk.

2. johnboy

johnboy Forumguru Donateur

@herby1 Het is gelukt, ik heb ook via scdb de laatste nieuwe camera's geregeld en via normale weg lukte het niet, via het overschrijven met jouw bestandje wel. In Europa nu de camera's beschikbaar! Dank! :dankje:

herby1 vindt dit leuk.
  3. herby1

herby1 Lid

@johnboy graag gedaan.

Ik was zelf een beetje pissed off omdat Volkswagen gewoon niet reageert, je wil niet weten hoeveel pogingen ik heb ondernomen om het werkend te krijgen.

Ik ging ervan uit dat ik niet de enige zou zijn, vandaar even een simpele howto gemaakt.

Veel plezier ermee.

johnboy vindt dit leuk.
  4. B.Stuurder

B.Stuurder Forumguru

Andere mogelijkheid: Flitsmeister. Werkt ook in België en in Duitsland. Zelf getest.

mooiste skoda, sandurtjuh en johnboy vinden dit leuk.
  5. Usernameke

Usernameke Nieuw lid

Heeft iemand een kant-en-klare image van usbstick dat ik kan uitpakken en testen alvorens een jaarabbo te nemen?

6. herby1

herby1 Lid

@Usernameke
    Desnoods download je een oude van internet, het gaat erom dat het importeren weer lukt.

Zet dit er maar eens in:
    X,Y,TYPE,SPEED,DIRTYPE,DIRECTION
    4.29283,51.85897,2,50,0,0
    6.31181,51.96675,2,50,0,0
    4.83536,52.38481,2,70,0,0
    4.32114,51.86969,3,0,0,0
    4.42000,51.94722,4,80,0,0
    4.43344,51.93550,4,80,0,0
    5.67611,51.48364,2,50,0,0

7. Usernameke

Usernameke Nieuw lid

@herby1 Ok thx. Dit ga ik s proberen. Ik neem aan dat ik alle aanleverbare formaten die de VWsite opgeeft
    (.ASC (Tom Tom, Igo, Navigon) / .CSV (Route66, Garmin, Navman) /.GPX (Garmin) / .KML/KMZ (Google Earth) )
    mag gebruiken?

8. herby1

herby1 Lid

dat is wel wat er staat.
    de Zenec file heeft de volgende header in de regel staan en die gebruik ik al jaren:

X,Y,TYPE,SPEED,DIRTYPE,DIRECTION

9. herby1

herby1 Lid

en vandaag een reactie van Volkswagen, dus als het goed is zou het misschien wel eens weer werken zonder mijn stappen

Ref. no.: VW-2017/02-008746
    29 May 2017

Dear Dr......,

Thank you for your patience.

We would like to inform you that an update of the required data has now been carried out; so you should now be able to create the necessary files.

Dear Dr ......., we apologise once again for the long waiting time regarding the required information.

Usernameke en johnboy vinden dit leuk.
  10. Usernameke vindt dit leuk.
  11. harry

harry Senior Member

Kan dit ook met Amundsen?

fireben vindt dit leuk.
  12. Rallye

Rallye Forumguru

13. herby1

herby1 Lid

Volkswagen heeft me gemaild dat ze het jammer vinden dat het nog steeds niet automatisch werkt op hun site. Bij nader inzien zeggen ze, u heeft een Skoda dus u mag zich daar melden.

Wat een club is het zeg, ben via Skoda support juist daar uitgekomen. Iets van een kastje en een muur.

Usernameke en Corné de Kluijver vinden dit leuk.
  14. Ik heb dit met veel belangstelling gelezen. En uitgeprobeerd op mijn Octavia 3 FL. Hier werken we met skoda connect en gaat het nog net iets anders.

Maar het is gelukt ook de poi's gedownload op SCDB.info maar dan van Navigon en dan hier wel zo ingesteld dat er voor alle meldingen maar 1 type icoontje komt.

Geimporteerd via skoda connect dus eerst ne upload naar de server en dan in de auto terug downloaden.

johnboy vindt dit leuk.
  15. johnboy

johnboy Forumguru Donateur

Ik kreeg via deze methode geen signaal bij het naderen van de flitskast etc. Jij wel of ook niet?

16. surow

surow Senior Member

17. da1roy

da1roy Lid

Kan iemand mij helpen ik heb helemaal geen poi in mijn columbus, nu heb ik bij http://www.archiescampings.eu/ all countries in one file gedaan, die via bovenstaande link vw site ingeladen en een naam gegeven en op een sd kaart gezet maar er gebeurd niets. ik had op een ander forum een db3 file gevonden die laadt het systeem wel in maar kan daarna nog geen enkele poi kiezen, ik zou graag gewoon in europa de bezine stations etc erin willen hebben. heeft er iemand een bestand beschikbaar die zo geladen kan worden, flitspalen vind ik niet belangrijk.

18. Rallye

Rallye Forumguru

Benzinestations staan er toch gewoon in? Bij mijn Amundsen wel. Zitten bij het kaartmateriaal. Misschien moet je dat herinstalleren? Wat voor navi heb je trouwens (RNS510 of MIB)?

19. Hotwheels

Hotwheels Lid

Hoe up to date zijn deze files ?
    Als ik ze download en ga kijken naar waneer die bestanden gemaakt zijn dan is dat 30-12-2011

20. da1roy

da1roy Lid

Ik heb de 3T0035680E met hwh70 en navteq 7690 kaarten, moet ik het ergens apart aanzetten dan?

Deel deze pagina