fleetconventie - wie kan mij dit uitleggen?

Hoi skodaforum.
Ik ben S1 rijder vanaf dag 1, en ga nu de stap zetten naar S2.
Liefde op 't eerste zicht dus.

Tijdens m'n aankoop-voorbereidingen is dit forum trouwens al erg nuttig geweest! Nu blijf ik met 1 vraag zitten, en ik hoop dat men mij hier verduidelijking kan brengen.

Op skoda.be staan de fleetcriteria. Ik/mijn bedrijf voldoe(t) aan de omschrijving van fleetklanten F (vrije beroepen). Als ik dit vermeld bij de verschillende dealers waar ik offerte liet maken, krijg ik telkens te horen dat ik val onder fleetconventie K.

Vraag 1 : wie kan mij dit uitleggen : F? K?

Verder wat natuurlijk het belangrijkst is : het voldoen aan deze criteria brengt korting op. Daar waar ik bij de aankoop van m'n S1 hier niets vanaf wist, en dus volle pot betaalde, wil ik er deze keer zeker van zijn dat ik genoeg korting krijg ;).

Nu is het zo dat ik bij elke dealer verschillende % te horen krijg :
  • - 15% (dealer liet 't me zwart-op-wit zien in een skoda-tabel)
  • - 12%+1% = 13% :
    • vergissing van dealer (12% voor O2 ipv S2) ?
    • was onderverdeler van erkende garage : wil zelf 15-12 = 3% houden?
    • wat met die +1?
  • -15%+1% (misschien zelfs +2%, maar was dealer was niet zeker, moest 't navragen):
    • die +1% of +2% blijkt gangbaar : -15% is de standaardfleetkorting, en je kan afhankelijk van ik weet niet welke criteria (die F en K?) nog meer krijgen?
Vraag 2 : wie kan mij dit uitleggen, en vooral mij het exaxte % geven waar ik recht op heb/gebruik van kan maken (natuuuuuurlijk : liefst zoveel mogelijk ;) )

Alvast merci!
 
Het enige wat ik hierover weet/kan melden is dat de kortingspercentages gaan over de netto prijs van de auto, dus de priijs zonder BPM en BTW.
Ruim 10 jaar geleden heb ik zo'n 10 jaar lang auto's verkocht (Mercedes-Benz, Rover en Peugeot) en uit die ervaring kan ik zeggen dat destijds 10% fleetownerskorting normaal was (dus ook voor de leasemaatschappijen met een uitzondering van 12%). 15% korting is dus heel erg veel. Ik schat in dat de totale korting voor de dealer ca. 18% is, dus kun je nagaan wat die er aan overhoudt.
 
Bedankt voor de eerste snelle reacties.

De regel 15% + ?% blijkt dus algemeen toegepast te zijn.
Aan die 15% gaan we dus niet meer twijfelen.
Iemand die de +?% (+1% of +2% of ...) kan toelichten?
 

tebe

Lid
Ik denk dat de extra procent afhangt van hoeveel VAG wagens je eigen bedrijf heeft rijden.
Ik ben momenteel ook aan het kijken voor een nieuwe Superb. Die standaard korting van 15% klopt idd. Voor de extra korting moest ik onze firmanaam doorgeven. Hij ging dan via een programma kijken bij D'ieteren. Onze firma zit onder categorie D, wat neerkomt op een extra korting van 4%. Heb het zelf gezien op zijn scherm.

Echter kan men die firmalijst niet alfabetisch sorteren. Hij moest echt pagina per pagina kijken of onze firma er tussen stond. Pas na enkele minuten zoeken had hij hem gevonden.

Ik denk dat daardoor vele verkopers niet zelf zoeken, maar gewoon contact opnemen met D'Ieteren om te weten te komen in welke categorie je firma zit.

Afin ik heb dus 19%..... Dat wordt een vette Superb :)
 

santo

Lid
Standaard korting van 15% klopt inderdaad.
Daarnaast kan je ook nog extra %'en bekomen op basis van verschillende criteria, maar het fijne weet ik daar ook niet van.

Wat de dealer me wist te vertellen is dat je 1% extra korting krijgt indien je een bepaald aantal auto's in de vloot hebt (ik dacht iets van 8 of 9).
Daarnaast zou je nog een extra procent korting kunnen bekomen indien er minimum 3 auto's van de VAG groep in bestelling zijn dacht ik.

In mijn geval werd aan criteria 1 voldaan, maar niet aan het 2de.
Bijgevolg heb ik 16% korting gekregen op mijn leasewagen.

Als je je hier niet over laat informeren door de dealer, krijg je dus gewoon de standaard korting (in dit geval 15%) van de leasemaatschappij,
terwijl die leasemaatschappij toch echt ook wel weet hoeveel auto's je in de vloot hebt, welke er in bestelling zijn, etc

BTW: dat van die lijst en het pagina per pagina moeten doorlopen klopt volgens mij inderdaad ook.
Dat is althans toch ook hoe mijn dealer gezocht heeft naar de conventie voor onze firma
 
15% is dus zeker.

Eén van de dealers gaf me 12+1%. Ik veronderstel nu dus dat hij er naast zit met die 12 (moet 15 zijn). Hij had wel een reden om +1% te doen. Welke weet ik niet. Ik ga dus minstens voor 15+1. Al droom ik ook van die 19%:D.

Iemand een idee van de catalogering met letters?
Fleetcategorie B? K?

Dat je enkel krijgt wat je vraagt is me ondertussen ook duidelijk.
Ik wil het dus eerst haarfijn uitzoeken, en dan gaan bestellen.

prettige eindejaarswissel!
 

Swiss

Actief lid
Luigi,

de letters zeggen me eerlijk gezegd niks. Ik kan al wel op een aantal andere vragen antwoorden:

Basispercentage hangt af van model en uitrustingsniveau: op een Classic krijg je bijvoorbeeld minder dan op een Elegance, op een business-uitvoering (VW heeft bijv. zo'n aantal B2B-modellen) zo goed als niks (een percent of 2). Dus die 15% staat niét vast. En eerlijk gezegd vind ik dit veel. Dat gaven ze volgens mij op een S1, maar die draaide voor geen meter. Dit wordt toch een best seller?

Extra percentages zijn er (uit het hoofd):
- Bij registratie van de fleetconventie: de basispercentages gelden ook voor fleet zonder conventie, bij een geregistreerde conventie is het +1%
- Bij een commitment om x wagens te bestellen binnen de 12 maanden
- Bij een bepaald percentage wagens VAG (dus als je bijna alleen VAG hebt rondrijden)

En wat betreft dat nummer: dat vraag je toch gewoon aan je fleet manager? Het is niet de eerste die mij belt van bij de dealer om dat nummer op te vragen. :winkie:

Greetz,
Swiss
 
Bovenaan Onderaan