Fittingen (xenon) S3

EdjeB

Actief lid
Heeft er iemand toevallig een overzicht van alle fittingen die in mijn Superb III zitten? Ik kon het niet vinden in de manuel en ook niet na kort zoeken op het web. Mocht niemand het weten probeer ik het op erWin wel te vinden, maar dat kost mij weer een tientie :)

EDIT: aangepast na onderzoek op internet:
Dimlicht: D3S
Mistlampen voor: H8
Achteruitrij verlichting: P21W
Richtingaanwijzer achter: PY21W
Interieur: Alles W5W


Groet,
Edwin
 
Laatst bewerkt:

EdjeB

Actief lid
Bedankt! Ik ben nog gewend dat het in de boekjes te vinden is. Voor degene die dit leest en toevallig ook op zoek is:

Dimlicht: D3S
Mistlampen voor: H8
Achteruitrij verlichting: P21W
Richtingaanwijzer achter: PY21W
Interieur: Alles W5W

EDIT: Heeft er iemand toevallig al ervaringen met halogeen vervangen voor LED en meldingen op het dashboard of slechte werking i.v.m. dimbaarheid? Zo ja, welke tips kunnen jullie mij geven? :)

Groet,
Edwin
 

Antera

Donateur
Je moet lampen kopen met Canbus wil je geen storingen krijgen. Dimmen en LED is altijd een een gok. Veel leds kunnen dat niet,

Ik kan eventueel wel de storingen uit coderen mocht je geen canvas leds plaatsen en toch geen meldingen wensen met de nieuwe lampen
 

EdjeB

Actief lid
Zal er eens verder onderzoek naar doen, thanks!

Ik wil wel graag weten wanneer er een lamp kapot is, dus storingen eruit coderen liever niet. Wel bedankt voor het aanbod!

EDIT: Mocht er iemand een Xenon D3S bulb kennen die echt goed bevalt hoor ik het graag. Ik vind de lichtopbrengst van mijn xenon op dit moment nog aardig matig...
 

EdjeB

Actief lid
Bedoel je Canbus? :)

Het canbus systeem in je auto meet de afname van stroom door een specifieke lamp, LEDS hebben kleinere weerstand dus krijg je een foutmelding op je boordcomputer. Een Canbus LED of een LED waartussen je een canbus plaatst voorkomt deze melding. Als de LED dan kapot gaat krijg je denk ik wel gewoon een melding.
 

Captain Hook

Forumguru
LEDS hebben kleinere weerstand dus krijg je een foutmelding op je boordcomputer.
Ehhh, LEDs (zonder extra belastingsweerstand of anderszins CANBus licht-check faking tooltjes) verbruiken juist minder stroom en, volgens de Wet van Ohm, presenteren zichzelf als een device met een hogere weerstand!
Een Canbus LED of een LED waartussen je een canbus plaatst voorkomt deze melding. Als de LED dan kapot gaat krijg je denk ik wel gewoon een melding.
LED waartussen je een CANBus plaatst? Dat kan helemaal niet!
Je bedoelt waarschijnlijk iets anders. Iets in de trant van: zorg dat de CANBus (het communicatienetwerk in je auto) de juiste signalen krijgt, zodat een lichtbron als correct functioneel wordt herkend.
Dat kan met een simpele (extra) belastingsweerstand, parallel geschakeld aan de LED, die, mits juist geconfigureerd, er voor zorgt dat de totale stroomopname (van LED + die belastingsweerstand) weer ongeveer gelijk is aan het ouderwetse gloeilampje.
Bij de wat nieuwere auto's kan dit vaak ook s/w-matig ingesteld worden.


Sorry, maar dit moest ik als techneut zijnde, ff kwijt. :koffie:

 

Coled

Senior Member
Zal er eens verder onderzoek naar doen, thanks!

Ik wil wel graag weten wanneer er een lamp kapot is, dus storingen eruit coderen liever niet. Wel bedankt voor het aanbod!

EDIT: Mocht er iemand een Xenon D3S bulb kennen die echt goed bevalt hoor ik het graag. Ik vind de lichtopbrengst van mijn xenon op dit moment nog aardig matig...
Ik vind de opbrengst van de xenon ook matig.
Ik lees veel goede ervaringen van de Osram xenarc xenon lampen.
Persoonlijk mag het van mij ook een tintje witter dus ik ga voor de Cool Blue variant denk ik.
Laat het eerst maar eens een beetje voorjaar worden.
Schijnt nogal een gepiel te zijn om die dimlichten te vervangen bij de S3
 
Ik heb onderstaande sinds deze winter. Ik dacht wie niet waagt niet wint. Veel helderder licht, ik zou zeggen als een originele led. Lichtbeeld is perfect. En bij de keuring verkoop(België) hebben ze er niets van gezegd.
Geen half uurtje werk en ze zitten erin. Geen enkele foutmelding.
Hoe lang ze werken weet ik niet en of het zo blijft maar voor dat geld. Eén van de betere upgrades voor de prijs.
http://Ik heb net dit geweldige ite...00K 12V 24V https://a.aliexpress.com/_ExOQHG9
 

EdjeB

Actief lid

Bedankt! Ik was echt op zoek naar wat praktijkervaringen om die foutmeldingen te voorkomen, ik ga ze ook proberen. :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Pindasaus

Forumguru
Wie weet was het gewoon tijd om de xenonlamp te vervangen. Zulke lampen gaan niet altijd stuk, maar hun lichtopbrengst neemt na verloop van tijd af.
 

EdjeB

Actief lid
@GertD Heb je tips voor mij om ze te vervangen? Gisteren zijn de LED's binnen gekomen, maar ik kan de verlichting er met geen mogelijkheid uit krijgen... Heb jij het zo met de hand gedaan?
 
@GertD Heb je tips voor mij om ze te vervangen? Gisteren zijn de LED's binnen gekomen, maar ik kan de verlichting er met geen mogelijkheid uit krijgen... Heb jij het zo met de hand gedaan?
Het is wat prullen maar je kan daar zo juist aan. Ik dacht de lamp vastnemen en 1/8 toer linksom draaien. Dan kun je ze achteruit trekken en de nieuwe omgekeerd monteren, is wel krap, maar gaat.
 
Zojuist eens opgezocht, toch niet. Kijk naar onderstaand filmpje, heb je een mooi zicht hoe het zit. De stekker doe ik er wel af als ik de lamp al los heb. Ook heb ik alles langs de motorkap gedaan, geen binnenspatborden demonteren enzo.

Vanaf minuut 4 begint het leerlijk te worden.

 
Bovenaan Onderaan