Fietsendrager

mdortland

Actief lid
Ehmmm...dat weet ik niet. Maar ik heb nog een goed gebruikte liggen van spindler. 100 euro is de van jou.
Laat maar weten!
 

Gieliovd

Forumguru
Past mijn koffer van de Koffershop in mijn toekomstige O3?

Net zo specifiek als jouw vraag... Sorry. Maar zo ga je geen antwoord krijgen.

Wat voor type is het? Waarom zou het niet passen? Trekhaak? Achterklep montage? Pennen?
 

skodaboy

Forumguru
ik heb een fietsendrager gehad om op de trekhaak te monteren,
had deze besteld via de webshop van Skoda.
er wordt gewoon een universeel model geleverd,wat je dus op diverse (Skoda) modellen kan monteren zolang je maar een trekhaak hebt..
ik heb een gelijk aardig model van fietsdrager gehad,prijzig,maar wel van goede kwaliteit..

hier een afbeelding van een 03 HB met fietsendrager.
dit een gewoon een universeel model.

trouwens de diameter van de bol van de trekhaak is toch ook één universele maat,want anders zouden er nogal veel verschillende aankoppelingen voor aanhangwagens en caravans moeten bestaat...
 

Bijlagen

  • fietsendrager skoda.jpg
    fietsendrager skoda.jpg
    10,5 KB · Weergaven: 46
  • fietsrek thule.jpg
    fietsrek thule.jpg
    11,2 KB · Weergaven: 47

Cordoba

Forumguru
Beste methode is gewoon passen: verkopers beweren ten onrechte vaak dat 'hun' drager overal op past, garages willen nog wel eens beweren dat alleen hun specifieke drager past.

Je kunt een paar probleempjes tegen komen met een fietsendrager op de trekhaak:
- sommige dragers gebruiken ook het 'horizontale' stuk van de haak om de drager in de goede positie te houden, dat horizontale deel loopt bij sommige trekhaken behoorlijk schuin omhoog, waardoor de fietsen als het ware op de kofferklep komen te liggen, bij andere dragers wordt er vanuit gegaan dat dat deel wat schuin omhoog loopt, en als dat minder is dan bij het ontwerp van de drager rekening mee is gehouden, hangt je fietsen drager bijna op straat, en is iedere drempel of uitrit een onneembare hindernis.
- de afstand tussen drager en de auto kan wat te krap zijn, waardoor bijvoorbeeld trappers makkelijk schade aan de auto kunnen veroorzaken.
- verder natuurlijk totaal gewicht van drager en fietsen in de gaten houden in combinatie met de toegelaten kogeldruk
 

Cordoba

Forumguru
@Herman Janssens: ik neem aan dat je dit wil weten voor de O3. (er zit verschil tussen de verschillende modellen, een Citigo of een Fabia mogen waarschijnlijk minder kogeldruk hebben dan een Octavia of een Superb).
 

skodaboy

Forumguru
voor een 02 is de max. kogeldruk 75kg,ik vermoed dat het voor de 03 hetzelfde is.
en als ik het goed heb,is de max. kogeldruk voor een fabia 50kg.
en superb zal ook rond de 75 kg kogeldruk zitten.
 

Cordoba

Forumguru
Vergeet niet het gewicht van de fietsendrager Herman, anders even de accu's uit de elektrische fietsen, dat scheelt al bijna 10 kg voor 2 fietsen.
 
Bovenaan Onderaan