Fietsendrager kofferklep

G

gouwe

Hallo

Weet iemand of er een fietsendrager bestaat voor een Skoda Fabia Combi III (bouwjaar 2015). Het model staat niet bij op de compatibiliteitstabellen van Thule en Decathlon.

Alvast bedankt!
 

Figaro75

Senior Member
Mooi bovenop het dak,Thule OutRide 561, ben er zelf zeer tevreden over.
En anders op de trekhaak, daar heb ik een Bosal traveller 2 opvouwbare drager voor....ook zeer tevreden over.

Op de klep zou ik persoonlijk zelf nooit doen.
 

turboturbo

Forumguru
Ik denk dat @gouwe geen trekhaak heeft op de Skoda, anders zou hij/zij vast niet een kofferklep model overwegen.

Wat het al dan niet aan- of afraden betreft; ik heb met redelijke tevredenheid een achterklepmodel van thule gehad. Het grootste nadeel was dat je idealiter alsnog een lichtbak nodig bent voor de verlichting (indien de fietsen het zicht daarop belemmeren) en een (witte) kentekenplaat. En daar heb je voor nodig...... een 7 of 13 polige trekhaak aansluiting... Die je meestal niet hebt als de auto niet al een trekhaak heeft...

Ik reed dus rond zonder, maar heel legaal voelde het allemaal niet.
 

Figaro75

Senior Member
@turboturbo helemaal met je eens,
maar met een combi heeft hij al wel mooie railing op het dak.
Dus bij de Lidl voor € 35,- een setje universele dakdragers (heb ik ook) en 1 of 2 thule dragers voor op het dak.

Bijkomend nadeel van fietsen op de klep is dat je die minder toegankelijk maakt.
Dat je de klep handmatig moet openhouden als je er dan toch in wil.

Zelf heb ik wel een trekhaak maar op vakantie is die in gebruik door de aanhanger.
Dus lekker de fietsen op het dak. De voorwielen in hun hoes in de kofferbak of aanhanger en rijden maar.

Mijn vrouw heeft een nieuwe aygo en daar is al helemaal niets voor.
Dus geen trekhaak en het klepje is helemaal van glas, dus ook daar past niets op.
Heeft dus ook dakdragers gekocht en daar kunnen dezelfde Thule dragers bovenop.
Kan zij ook met de racefiets in haar uppie weg.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kan zij ook met de racefiets in haar uppie weg
Met een racefiets zonder het voorwiel is het nog wel te doen om die op het dak te krijgen, qua gewicht. Maar met een gewone sport- of hybridefiets wordt het al een stuk zwaarder, om over een e-bike nog maar te zwijgen.

Ik had indertijd op het deksel van de vouwwagen een rek voor 5 fietsen gemaakt, om en om in voor- en achterwaartse richting geplaatst. En toen we later alleen nog samen met de tent en een bagageaanhangertje op vakantie gingen, had ik op het deksel daarvan 2 Thule fietsgoten met opklapbare framesteun bevestigd. Dat is ook voor een wat zwaardere fiets een werkbare hoogte. Fietsen op het autodak heb ik altijd tot iedere prijs willen vermijden...
<edit> ...al was het maar omdat m'n kajak daar moet liggen. :pardon:
 
Laatst bewerkt:
G

gouwe

Bedankt voor jullie reacties.

Om de een of andere reden ben ik altijd wat terughoudend geweest over (koers)fietsen op het dak te plaatsen. Misschien moet ik het dan toch eens een kans geven. Geniet jullie voorkeur een framebevestiging of een voorvorkbevestiging (wat mij op het eerste zicht beter lijkt)? Het is de bedoeling om fietsen met een carbonnen frame te vervoeren.
 

Niels83

Forumguru
Ik had op mijn corsa een tule achterklep drager. Ondanks doekjes etc toch wat krasjes aan over gehouden. Zou ik op een nwe auto dus niet zo gauw gebruiken. Als je het toch wil. De clip on van thule zal zeker passen alleen moet je de juiste montage stukken hebben. De lijst is vaak niet up to date. Je kunt even bellen met thule of een verkoop punt opzoeken. Hamu heeft een groot assortiment. En ook die kampeerwinkel in Winterswijk.
 

Figaro75

Senior Member
Bij alle professionele rijders staan de fietsen op het dak van de auto....
Zelf heb ik de versie waarbij de voorvork wordt vastgeklemd en het achterwiel met een riempje vastzit. Heel makkelijk te plaatsen en zit goed vast.
Eventueel kan je nog een beschermhoes voorop aanbrengen maar dat gaat volgens mij alleen maar klapperen en meer weerstand opleveren.
 

Niels83

Forumguru
De pro's hebben ze op het dak omdat het sneller pakt en omdat die auto's na een tour de France half aankomen. Ze rijden nog wel eens tegen elkaar aan..
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij alle professionele rijders staan de fietsen op het dak van de auto
Zal best, maar dan heb je het dus over racefietsen. De fietswereld is wel iets breder dan dat hè (al zou je dat niet meteen afleiden uit het groepsgedrag van 'sommige' wouldbe wielrenners...).
Voor gewone fietsen - laat staan voor een e-bike - vind ik het simpelweg geen optie.
 
G

gouwe

Ondertussen heb ik een oplossing gevonden. Een vriend van me heeft een fietsendrager voor op de koffer van decathlon. Na even puzzelen hebben we zelf kunnen achterhalen hoe de afstellingen zijn.

Bedankt voor al jullie hulp.
 
Bovenaan Onderaan