Fiat Croma 1.9 Multijet Diesel, automaat

SkodaMan

Actief lid
Op vakantie naar Sardinië kreeg ik van de Avis medewerker de sleutels van een fully loaded Fiat Croma 1,9 Multijet automaat en heb er een week in gereden. Niet slecht, helemaal niet slecht.

De CR diesel (nu ook in de VAG auto's) van Fiat is een juweeltje en past prima bij de 6 bak automaat. De trekkracht is enorm maar erg beschaafd. Alleen vlot wegtrekken is er niet bij. Vanuit stilstand gebeurd er in eerste instantie niets voor pakweg een seconde lang om daarna met piepende banden weg te trekken.

De vering is erg soepel en dat is geen straf op de Italiaanse secundaire wegen. Ook in de bergen is de wegligging heel comfortabel. De koersvastheid is niet erg goed maar zo goed als in de O2 heb ik het nog nooit gehad.

De uitrusting is af. De richtingaanwijzer comfortschakeling werkt beter dan in de O2: kort aantikken is drie keer knipperen; één tel vasthouden is één keer knipperen en twee tellen vasthouden is twee keer knipperen: ideaal. Anti car-jacking sluiting en andere zaken kun je zelf instellen via de boordcomputer.

De auto is smal maar oogt groot en is ook groot in vergelijking met het Sardijnse wagenpark: Veel Fiat, Alfa en Autobianchi maar ook Opel, Ford, Peugeot en Renault, Toyota en Kia. Vrijwel geen Fabia en Octavia en al helemaal geen Roomster.
 

LenK

Forumguru
Zal best dat de Croma goed rijdt, compleet en ruim is. En hij is in goedkoop in aanschaf in zijn klasse en je rijdt niet in een auto die je op elke hoek van de straat ziet.

Daar staat tegenover het uiterlijk, dat niet uitblinkt van aantrekkelijkheid. Dat is natuurlijk een persoonlijke mening.

Wat wel objectieve nadelen zijn: het brandstof verbruik is erg hoog. Met name veroorzaakt door het hoge gewicht van de auto.
En de afschrijving van de auto zal ook erg hoog zijn, omdat we het over een tamelijk showroomvaste auto hebben.
 

higgy

Forumguru
Denk dat Skodaman bedoelt: "ook VAG past nu Common Rail-motoren toe".
Wat ongelukkige zinskeuze, wellicht...
 

SkodaMan

Actief lid
Denk dat Skodaman bedoelt: "ook VAG past nu Common Rail-motoren toe". Wat ongelukkige zinskeuze, wellicht...

Een Fiat diesel in een VAG auto?? ;)

Het is geen grapje. Zoek maar eens op het internet en ook op dit forum is het al eerder aan de orde geweest:

Fiat (voornamelijk) heeft de CR ontwikkeld en een licentie verkocht aan o.a. Bosch. Deze heeft de CR aangepast voor VAG gebruik. Volkswagen AG heeft met de pompverstuiver op de verkeerde techniek gewed (zoals Philips destijds met de V2000). Het was voordeliger voor VAG om de CR techniek te kopen dan zelf te ontwikkelen mede omdat ontwikkeling heel veel tijd kost. VAG is niet de enige, ook BMW maar de Japanners gebruiken de door Fiat ontwikkelde CR techniek.

Lees meer op Wikipedia...
 

kcj

Actief lid
...Veel Fiat, Alfa en Autobianchi ...

Je bedoelt Lancia, mag ik hopen ? Vermoedelijk veel Ypsilons en Musa's ?

Alhoewel : een Autobianchi A112 is wel een leuke youngtimer :grin:
Of een Autobianchi 500 Giardiniera :grin: :grin:

Koen
 
Bovenaan Onderaan