Felicia 1.6 Loopt niet altijd stationair, hikt.

Skodatje

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb even een vraag, mijn Felicia 1.6 uit 2001 slaat moeilijk aan.. er is gas nodig om aan te slaan.
Na even rijden loopt hij wel stationair maar je merkt bij gas los dat het toerental te ver terug loopt om zich daarna weer terug te pakken.
Daarnaast gaat de wagen "hokken" "hikken" bij een constante snelheid, dat gaat weg als ik gas bij geef of gas los laat.

Kan iemand mij helpen waar ik moet beginnen met zoeken ?

Verder loopt de motor perfect altijd mooi rond op 4 cilinders, geen kleur uitlaatgas.. geen afwijking in kleur olie en koelvloeistof, en de temperatuur blijft gelijk.

Alvast hartelijk dan voor jullie hulp !
Mvg
Quinten
 

Ronnie

Forumguru
Motorcode zou het iets gemakkelijker maken, maar deze symptomen duiden op een te arm/mager mengsel.
Vroeger gaf je een slinger aan de CO schroef en dan liep de zaak weer perfect, tegenwoordig is het ietsje ingewikkelder.
3 Oorzaken kan ik zo bedenken; LMM G70 defect/vervuild, het beste vervangen.
Ergens een onderdrukslangetje lek, (kun je contoleren door de slangen in te spuiten met remmenreiniger, gaat de motor anders lopen heb je het lek gevonden)
Gasklep (waarschijnlijk nog een mechanische; zit bovenaan in de dikke slang van luchtfilter naar inlaatspruitstuk) sterk vervuild. Reinigen met inlaatreiniger(spuitbus) of remmenreiniger (idem)
Succes!
 

Skodatje

Nieuw lid
Geweldig Ronnie ! hier kan ik wat mee, ik ga het gelijk die punten even na van het weekend.

Weet je overigens ook waar ik het onderdrukslangetje kan vinden ?

Motorcode weet ik niet, op het kenteken staat enkel 55KW, de boekjes heb ik er niet bij.
Kan ik het ergens anders zien?
 

Ronnie

Forumguru
Onder de mat in de kofferruimte links moet (als ie er nog zit) een sticker zitten met motor en bak code.
Onderdrukslangen zijn vrij dun, plm 1cm. doorsnede. zitten aan en op het inlaatspruitstuk en een iets dikkere gaat naar de rembekrachtiger.
 

Skodatje

Nieuw lid
Die sticker had ik al eens eerder nodig voor het kleurnummer maar helaas is die voor 80% vergaan.
Waarom is zo iets nou van papier gemaakt :(

Bedankt voor je heel erg nuttige info, ik kan nu aan de slag !

Mvg
Quinten
 

The bone collector

Senior Member
Jouw motorcode is AEE, die zou je ook op het blok moeten vinden (in de buurt van de versnellingsbak), samen met het serienummer van je motor.

Ik zou starten met het gasklephuis, die durven na een tijd wel eens problemen geven bij dit type motor.
 

Cordoba

Forumguru
Motorcode kan je ook vinden door kentekencheck te doen voor je eigen kenteken, bijvoorbeeld hier.

Waar ik aan denk, probleem met temperatuursensor, waardoor ie zo moeilijk aanslaat en slecht loopt. Of doet ie dat ook bij warme motor?
 

Ronnie

Forumguru
Het "schokken" onder het rijden (warme motor) duidt op een te laag CO gehalte, is dus een te arm mengsel.
Bij een defecte temp.sensor zou hij te "vet" (choke) dus met een heel hoog CO gehalte moeten lopen.
 

Cordoba

Forumguru
@Ronnie je hebt gelijk wat het rijden betreft, dat wordt inderdaad al snel een 'warme motor'. Temperatuursensor kan ook ten onrechte een warme motor aangeven, waardoor ie bij koude motor dus te arm zou lopen.
 

Skodatje

Nieuw lid
Omdat het nu ook over de Temp sensor gaat, Die heb ik vorige week vervangen omdat de meter totaal niets aangaf.
Toen ik de sensor kocht bij Brezan viel mij op dat hij er best wel anders uitzag, terwijl het deel wat moet "voelen" wel het zelfde is, ook de stekker aansluiting is gelijk.
Na het monteren viel mij op dat het erg lang duurt voordat de meter een beetje begon te bewegen (nu nog steeds)
Ik heb het artikelnummer van de sensor nagekeken op internet (Facet 7.3146) en bleek volgens meerdere onderdelensite's daadwerkelijk voor de Felicia 1.6 1998-2001 bestemd te zijn.
Even voor de duidelijkheid: het duurt meer dan 15 minuten (in de stad) voor de meter aangeeft dat de motor op bedrijfstemperatuur is.

Ik heb overigens vandaag nog niets kunnen doen, morgen ga ik aan de slag met de eerder aangegeven punten.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat 15 minuten stad wel normaal kan zijn voor deze auto: 1.6 blok, dus vrij ruim bemeten voor de auto/massa die ie voort moet bewegen, en bovendien veel staal van het motorblok dat opgewarmd moet worden, als je dan ook nog veel stilstaat voor stoplichten, en nauwelijks wat snelheid maakt, is 15 minuten niet echt vreemd.

Probleem is dat 'stadskilometers' erg verschillend kunnen zijn, afhankelijk van de stad, tijdstip en traject. Het kan zijn, dat je steeds een stukje opschuift voor het stoplicht als 't groen wordt, en dan weer 1 minuut staat te wachten, maar op andere trajecten rij je 70 km/u binnen een groene golf, en sta je nauwelijks stil.
 

Ronnie

Forumguru
Even voor de duidelijkheid: het duurt meer dan 15 minuten (in de stad) voor de meter aangeeft dat de motor op bedrijfstemperatuur is.

Ik heb overigens vandaag nog niets kunnen doen, morgen ga ik aan de slag met de eerder aangegeven punten.
Ik denk dat je een nieuwe thermostaat ook aan het lijstje kunt toevoegen.........
Als het 15 min. duurt voordat de zaak warm is blijft de thermostaat openstaan.
Kun je zien aan 't volgende:
Rijden met warme motor in de stad: 90 gr.
Rijden met warme motor op de snelweg/buitenweg: temp. zakt langzaam naar de 70 gr.
 

Skodatje

Nieuw lid
Hallo mensen daar ben ik weer.

Er was weinig tijd om te sleutelen/zoeken en het weer zat ook totaal niet mee om buiten te werken.

Maar inmiddels heb ik al de aangegeven punten stuk voor stuk nagelopen, er was geen lek en schoonmaken hielp niet.
Uiteindelijk was er met het vervangen van de thermostaat ietsje verbetering.

Vandaag heb ik een compleet gasklephuis van een VW golf 1.6i van de sloop gemonteerd en nu zijn alle problemen opgelost.

Nog heel veel dank voor de nuttige tips !
 
Bovenaan Onderaan