Felicia 1.3 gasklephuis gereinigd nu resetten

mab

Lid
Ivm traag oppakken vanaf lage toeren het gasklephuis maar eens gereinigd. Is nu weer schoon maar motor loopt onregelmatig stationair. Uitlezen geeft geen foutmeldingen maar hoe nu het huis nu zelf eens goed te resetten ?
Bij m'n megane was het eenvoudig de auto los te koppelen en de kabels enige minuten te koppelen. Dat werkt dus niet bij de Felicia.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Er zijn eigenlijk 2 opties: of via Vagcom of Vaskast (van de dealer) de gasklep terugzetten naar de standaard fabriekswaarden (inleren wordt dat genoemd), de andere optie is niets aan doen, en tijdens het rijden zal het systeem zichzelf langzamerhand naar de juiste waardes sturen.
 

mab

Lid
Dat laatste kan wel 2000km duren heb ik gelezen.
Is dat resetten ook te doen bij een VW dealer en zo ja, hoe ?
 

Cordoba

Forumguru
Of het bij een VW-dealer kan is mogelijk afhankelijk van de motorcode: jongere Felicia's hebben vaak al een motorblok dat ook bij andere merken van het VAG-concern wordt gebruikt, bij de oudste Felicia's durf ik het niet te zeggen. Voor dergelijke zaken kun je normaal terecht bij Skoda, Seat, VW en Audi-dealers. (ik heb mijn Fabia ook wel eens uit laten lezen bij de Seat-dealer, omdat de chef-monteur van de Skoda-dealer niet in staat was om mijn Fabia uit te lezen).

Andere mogelijkheid is kijken of er een forumlid met Vagcom in je omgeving zit, die je kan helpen. Overigens is dit volgens mij bewust zo gedaan, dat loskoppelen van de accu, niet direct leid tot 'fabrieksinstelling': bij wisselen van accu, of werkzaamheden waarbij de accu losgekoppeld wordt, zou de auto dan weer opnieuw moeten beginnen met de juiste standen opzoeken.

Als je kiest voor de VW-dealer, zou ik zeggen vraag vooraf even prijsopgaaf, en check even of ze het bij jouw auto kunnen. (via kenteken moeten ze dat kunnen opzoeken, anders even de motorcode opgeven)

Edit: ik zie dat ik het 'hoe' niet heb beantwoord. Dat is eigenlijk gewoon VASkast aansluiten op de OBD-aansluiting, en de waarden voor de gasklep terugzetten naar 'af-fabriekwaardes', wat er dan nog aan afwijking in zit, zal de auto met 1 of 2 korte ritjes al bijgeregeld hebben.
 

mab

Lid
Had ik al gelezen na het reinigen. Ben er vanuit gegaan dat die methode geen zin meer heeft als je de minpool niet eerst had losgehaald.
Gewoon de stekkers losgehaald en daarna gereinigd.
Vwb het resetten : m'n neef werkt bij de VAG garage in Drachten en volgens hem heeft hij eea op de basisinstellingen gezet. Toch loopt de motor nog niet goed.

Het motorblok is volgens mij een 50kW 1.3MPI.
 
Laatst bewerkt:

mab

Lid
Zaten twee foutcodes in welke niets met motormanagement te maken hadden, vergeten welke. Zijn gewist.
Dacht een ivm accukabels losgehaald en nog 1.
Denk dat ik deze nog eens laat uitlezen en resetten.
 

turboturbo

Forumguru
Hm oké dus niet meer gerelateerd aan het gasklephuis zelf....

Beste idd om ze nog eens te wissen, daarna in te leren. En dan eens zien wat er gebeurt. Eventuele nieuwe foutcodes even noteren.
 

mab

Lid
Vandaag dus nog eens geprobeerd te resetten en ditmaal dus de minpool los, even later weer vast en 10 seconden op contact zetten.
Na deze handeling loopt ie beduidend beter en pakt vrijwel direct op.
Of dat met alle andere Felicia's zo werkt weet ik niet maar de mijne reageert er wel op.
Nog niet honderd punten maar dat laatste beetje komt nog wel verwacht ik.
 

The bone collector

Senior Member
In het andere topic stond het al, maar hiermee kan je de reset op deze manier uitvoeren met vagcom:

[h=2]Cable-Throttle Engines[/h](These are engines with a physical cable between the accelerator and the throttle, but WITHOUT an ISV.)

Turn the key on but do not start the car.
  • [Select]
  • [01 - Engine]
  • [Measuring Blocks - 08]
Enter Group 098 (Note: Some SIMOS or Marelli ECU's use Group 001 such as ADY & AEE engines)
  • [Go!]
  • [Switch to basic settings]
Once you do this you will see the top right display say ADP RUN. The TB adaptation is being done as soon as you switch to basic settings. You will see the values change and hear the TB cycle for the first few seconds then it will stop. Leave it in Basic Settings for about 30 seconds.
  • Click the [Switch to Meas. Blocks] button and you're all set.
Be sure not to touch the accelerator and make sure the engine is NOT running when you do this!
 
Bovenaan Onderaan