Ik zal m'n verhaal nog wat uitbreiden.
70% van de motorenfabricage geschiedt met robots. De overige 30% is niet of niet-efficient met robots te doen, en geschiedt met mankracht.
8% van de daar gemaakte motoren wordt 'op de pijnbank' gelegd: een hok met ramen waar de motor daadwerkelijk draait en wat proeven doorstaat. Overigens: deze motoren worden daarna gewoon gemonteerd. Met alle geproduceerde O2's wordt overigens ook daadwerkelijk even (zij het kort) gereden en een globale check gedaan of de motor goed loopt.
Men levert vele in Mlada Boleslav gegoten en gemaakte motoronderdelen aan VAG, voor vele modellen. De 1.6 MPi en nog wat meer motoren, worden op hun beurt weer van VAG betrokken. Op de motoren stond ook (op de gietstukken) zag ik, gewoon VW.
Meer dan 70% van de productie wordt via het spoor afgevoerd. Men heeft daartoe een eigen emplacement over het terrein lopen.
Skoda heeft een eigen energiecentrale op het terrein. De fabriek is dan ook van verre herkenbaar aan de grote schoorsteen. Deze centrale zorgt volledig voor stroom en warm water op het gehele fabrieksterrein. Daarmee is men onafhankelijk van externe stroomleveranciers.
Er wordt in 3 ploegendienst gewerkt, maar niet in het weekend, dan ligt de productie stil, m.u.v. de gieterij en de walserij, die kunnen niet zonder meer gestopt worden en draaien door.
Het gemiddelde salaris bij Skoda bedraagt (voor aftrek belastingen) € 1000,-
Daarmee is Skoda, sowieso Tsjechië's grootste werkgever bij mijn weten, een uitstekende betaler naar Tsjechische normen.
Het museum kost geen drol qua toegang, en is erg de moeite waard qua historische en unieke exemplaren, alsmede rally-historie. Hedendaagse exemplaren vind je er niet, die vind je in de naastgelegen showroom.
Ik mocht pertinent niet in de fabriek fotograferen (uiteraard wel in het museum) en bovengenoemde dame was duidelijk òf onwetend òf kort gehouden toen ik gerichte vragen stelde over de Superb 2 en nieuwe motoren in de O2. Ik denk overigens onwetend.
Over een o3 was ze heel stellig: vooralsnog geen sprake van. Men kan de vraag naar de O2 al niet bijbenen en ook de Tour loopt nog uitstekend.
Nederland behoort tot de top-5 van beste afnemers van de O2.
In Zwitserland was tot voor kort de levertijd van een O2 een half jaar. Daar heeft men na klachten van het dealernetwerk aldaar, actie op ondernomen.
In NL is een levertijd van 6 a 8 weken na bestelling volgens de fabriek gewoon haalbaar.