Fabrieksbezoek & artikel

higgy

Forumguru
Aanstaande zaterdag vertrek ik naar Tsjechië voor een korte vakantie in het Reuzengebergte, en woensdag ben ik dan te gast in de Octavia-fabriek in Mlada Boleslav, voor (uiteraard) een museumbezoek en (op uitnodiging) een fabrieksbezoek (motorenfabricage en eindassemblage O2)
Daar waar toegestaan zal ik foto's trachten te maken.

Daarnaast sta ik in het decembernummer van L&K magazine (het laatste nr. dat zo zal heten, daarna heet het Skoda Magazine) op pag.3, als Skodarijder geportretteerd. Daartoe afgelopen maandag leuke foto-sessie gehad voor m'n bedrijfspand in 's-Hertogenbosch en dito interview.

joergarms

Senior Member
Voor zo'n vakantie wil ik ook wel betalen ja.
Klink in ieder geval hartstikke leuk en interessant.
Veel plezier alvast gewenst.

Fabia

† In Memoriam
Gaaf man, dat lijkt me een hele leuke ervaing om de fabriek van binnen te zien. Ben benieuwd naar de foto's. Veel plezier.

Roel

Lid
Geniet ervan, Higgy.
In ben vanwege mijn werk al in diverse assemblagefabrieken (automotoren / auto's) geweest (Isuzu Polen; Volvo Skovde; Opel Eisenach en Nedcar Born).
Het blijft een mooie ervaring om te zien hoe, van een groot aantal onderdelen uiteindelijk een complete auto / motor van de lijn komt.

Zorg er wel voor dat je toestemming hebt om foto's te maken, anders wordt je er snel uitgeknikkerd...

Veel plezier en we lezen je verslag wel!!!

Higgy, kan jij nog eens een oor te luister leggen ( lees : plaatje schieten ) van de nieuwe SuperB.
Je zit zo dicht op het vuur daar.

Veel plezier en geniet ervan

VEEJAY

Forumguru
Leuk Higgy! Veel plezier enne footoooos! (als dat mag)

Kan je trouwens meteen kijken of het waar is dat er dumptrucks vanuit Duitsland komen om afgekeurde VAG onderdelen bij de Skoda fabriek af te leveren.

higgy

Forumguru
Higgy, kan jij nog eens een oor te luister leggen ( lees : plaatje schieten ) van de nieuwe SuperB.
Je zit zo dicht op het vuur daar.

Veel plezier en geniet ervan
Dank. (alle anderen ook)
De Superb wordt niet in Mlada Boleslav gemaakt, maar in Kvasiny als ik me niet vergis.

higgy

Forumguru
Zo, gisterenavond terug van een ontspannend weekje Tsjechië.
Leuk huisje in Strazné boven Vrchlabi (in nationaal park, laatste stukkie over bospad, ik wil een Scout! ;) ) en erg genoten. Veel gewandeld, o.a. in het Boheemse paradijs, en uiteraard het fabrieksbezoek. Eerst met hele gezin het museum bezocht, wat sowieso de moeite waard is (niet groot, maar wel erg compleet en strak) en daarna met m'n oudste zoon de fabrieksrondleiding door een bepaald aantrekkelijke Tsjechische schone die Engels sprak (en Duits en Russisch). De motorenassemblage was voor mij interessant, voor m'n oudste zoon minder, de eindassemblage van de O2 was voor beiden interessant. Overigens mag je bij dat laatste onderdeel niet rondlopen maar kun je vanaf een platform alles prima zien. De 'lopende band' slingert zich door de fabriek en het grappige is dat daar waar de gespoten chassis op de band gezet worden (het begin zeg maar) ze ook weer eindigen als complete, van de band rijdende O2. Heel clean, heel (relatief) stil en allemaal heel soepel. Elke 2 minuten een O2 van de band! Alle auto's die je daar geproduceerd ziet worden, zijn al verkocht. Productie is just-in-time. Links- en rechtssturend worden door elkaar heen geproduceerd, evenals hatchbacks en combi's. Dashboards worden haaks op de productieband door een zich ingekocht bedrijf ter plekke geassembleerd en (just-in-time: geen voorraad!) de band opgeschoven bij de juiste auto.

In de fabriek in Mlada Boleslav (Deze fabriek maakt ook alleen de wat tammere motoren zoals de 1.6 FSi en de 1.2 3-pitter) worden niet alle O2's gemaakt: de Tour (O1), de 4x4 en de Scout worden in Vrchlabi geassembleerd. Daar ga ik de volgende keer dus heen.

Foto's volgen!

m@rantz

Nieuw lid
Ik heb gehoord dat ze vanuit daar op de trein naar Nederland worden gezet en dat de trein bij PON het gebouw inrijd. Hoe lang duurt het voordat de auto na productie in Nederland aankomt of heb je van het transport niets gezien?

higgy

Forumguru
Ik zal m'n verhaal nog wat uitbreiden.
70% van de motorenfabricage geschiedt met robots. De overige 30% is niet of niet-efficient met robots te doen, en geschiedt met mankracht.
8% van de daar gemaakte motoren wordt 'op de pijnbank' gelegd: een hok met ramen waar de motor daadwerkelijk draait en wat proeven doorstaat. Overigens: deze motoren worden daarna gewoon gemonteerd. Met alle geproduceerde O2's wordt overigens ook daadwerkelijk even (zij het kort) gereden en een globale check gedaan of de motor goed loopt.
Men levert vele in Mlada Boleslav gegoten en gemaakte motoronderdelen aan VAG, voor vele modellen. De 1.6 MPi en nog wat meer motoren, worden op hun beurt weer van VAG betrokken. Op de motoren stond ook (op de gietstukken) zag ik, gewoon VW.
Meer dan 70% van de productie wordt via het spoor afgevoerd. Men heeft daartoe een eigen emplacement over het terrein lopen.
Skoda heeft een eigen energiecentrale op het terrein. De fabriek is dan ook van verre herkenbaar aan de grote schoorsteen. Deze centrale zorgt volledig voor stroom en warm water op het gehele fabrieksterrein. Daarmee is men onafhankelijk van externe stroomleveranciers.
Er wordt in 3 ploegendienst gewerkt, maar niet in het weekend, dan ligt de productie stil, m.u.v. de gieterij en de walserij, die kunnen niet zonder meer gestopt worden en draaien door.
Het gemiddelde salaris bij Skoda bedraagt (voor aftrek belastingen) € 1000,-
Daarmee is Skoda, sowieso Tsjechië's grootste werkgever bij mijn weten, een uitstekende betaler naar Tsjechische normen.

Het museum kost geen drol qua toegang, en is erg de moeite waard qua historische en unieke exemplaren, alsmede rally-historie. Hedendaagse exemplaren vind je er niet, die vind je in de naastgelegen showroom.

Ik mocht pertinent niet in de fabriek fotograferen (uiteraard wel in het museum) en bovengenoemde dame was duidelijk òf onwetend òf kort gehouden toen ik gerichte vragen stelde over de Superb 2 en nieuwe motoren in de O2. Ik denk overigens onwetend.
Over een o3 was ze heel stellig: vooralsnog geen sprake van. Men kan de vraag naar de O2 al niet bijbenen en ook de Tour loopt nog uitstekend.
Nederland behoort tot de top-5 van beste afnemers van de O2.
In Zwitserland was tot voor kort de levertijd van een O2 een half jaar. Daar heeft men na klachten van het dealernetwerk aldaar, actie op ondernomen.
In NL is een levertijd van 6 a 8 weken na bestelling volgens de fabriek gewoon haalbaar.

Bovenaan Onderaan