Fabia Stationwagen 2016 + G900 achteruitrijcamera

Goede morgen,
Zoals jullie zien, ben ik nieuw op dit forum en zie tot mijn genoegen dat jullie elkaar echt proberen te helpen.
Ik hoop dat dat dit ook bij mijn vraag het geval is :)

Ik heb een G900 set (nieuw) cadeau gekregen en heb deze, als amateur, redelijk eenvoudig de kabels kunnen inbouwen.
Alleen het laatste stukje in de achterklep (5e deur) zelf geeft problemen.
Ik kom met de kabel tot aan de rubber wartel, die van het chassis naar de klep loopt. Ik heb de wartel van de deur kunnen losmaken en geprobeerd met 2 verschillen trekveren (staal en ook één van kunststof) via dit gat door de 'koker' links van het achterraam heen te komen. Het is, zo lijkt het tenminste, niet mogelijk de trekveer hierdoor heen te wurmen.
Doe ik iets fout of is het de bedoeling dat ik een gaatje in het rubber maak, zodat ik de kabel langs het raam met zelfklevende kabelbevestigingen (zaten ook bij de set geleverd) kan laten lopen. Graag jullie advies!

EdK

Forumguru
Ja met inbouw had je beter kunnen beginnen aan de klepzijde en dan naar voren werken...
Gaan de kabels er aan de rechterzijde niet doorheen dan kun je de linkerzijde in ieder geval proberen.
Maar goed weet van de Fabia dat die rechter tule lekker vol zat maar dat diegene die het gemonteerd heeft de kabels er wel doorheen heeft gekregen.
Probeer eerst de nylon veer erdoor te krijgen en bind hier een stukkie VD draad zwart aan en trek die erdoor heen en bind daar je kabels aan.
Zorg dat de tule aan beide zijde los is en als je hem dan samendrukt dan zet hij ook iets uit, en dan met wat siliconen (geen WD-40) en met wat beleid en gevloek moet het zeker lukken.
Nu is dit gelukt met een OEM camera en weet niet hoeveel aders en de dikte daarvan bij die van jou zijn.....??

Ojah en zoals @Erik_NL al opmerkte, stel je even voor in de meet en greet , dit word door vele actieve leden op prijs gesteld !!

Dat de tule vol zit heb ik al gezien :( , maar ik denk dat er toch nog wel iets bij kan :)
Je schrijft "dat die rechter tule lekker vol zat", alleen bij mij zit tie links, vermoedelijk vergis je je hier?
Waar het mij primair om gaat, is het antwoord op de vraag of de kabel überhaupt links langs het raam gevoerd kan worden en dat ik het dan dus domweg moet blijven proberen. Hopelijk zijn er mensen die het antwoord op deze vraag uit eigen ervaring kunnen geven.
Daarbij is vermoedelijk de kabel om aan de rechterkant langs het raam te laten gaan, daarvoor te kort. Ik heb dit nog niet echt opgemeten, alleen even ruwweg bekeken.

Antera

Donateur
Ik heb er al vaker wat bij gestoken en kan prima. Je moet wel veren vanaf het uiteinde van de klep naar de tule toe dat werkt het beste

Dag Antera, Ik zie op het forum dat je meer dan ervaren bent :) Je stelt me daarmee in ieder geval gerust dat e.e..a mogelijk is.
Dat "vanaf het uiteinde van de klep erin steken" geldt ook voor de linkerzijde van het raam?

Toch nog even de vraag: waarmee kun je het beste proberen hierdoor heen te komen?
Ik heb zowel een kunststof alsmede een stalen trekveer beschikbaar.

EdK

Forumguru
Zoals ik al gezegd heb in een vorig bericht gaat die met een kunststof veer het makkelijkst.
En wat in Antera vaak zag doen was eerst de veer erdoorheen krijgen, hieraan een stuk VD draad 1,5mm² binden en dan veer terug halen en dan aan de VD draad de desbetreffende kabels vast tapen en dan aan de VD draad trekken en de kabels invoeren en indien nodig een beetje siliconen spray toevoegen zodat het wat fijner glijd

Antera

Donateur
Helemaal juist @EdK zo doe ik het altijd. De ene keer gaat een kunststof makkelijk en de andere keer een stalen

• Leuk
Waarderingen: EdK
Hoi, even een terugkoppeling. Na de de raad hierboven, het afgelopen zaterdag (het was even droog :D geprobeerd. Inderdaad, met een stalen veer vanaf de bovenkant (=onderrand van de klep) uiteindelijk gelukt!! Bedankt voor jullie hulp, mensen:thumbsup:

Bovenaan Onderaan