Fabia start koud slecht 1.9 sdi

Hetty007

Actief lid
Vraagje.
Onze fabia start koud slecht. Lijkt niet voor te gloeien. Op contact krijg je wel snel het spiraaltje te zien.

accu is vervangen
Gloeibougies gecontroleerd
Relais getest en deed het gewoon
Geen spanning op de gloeistiften gemeten.

oud topic gelezen en gaf aan koelvloeistof temperatuursensor. Deze los gekoppeld en nu wel spanning op de gloeistiften. En spiraaltje blijft langer branden

dus nieuwe sensor opgehaald, in koud water gelegd omdat de koelvloeistof warm is maar we hebben wederom geen spanning op de gloeistiften.

wat kan het probleem zijn? Graag advies
 

Hetty007

Actief lid
Na lang zoeken heb ik een topic van een caddie met dezelfde motor gevonden met hetzelfde probleem. Hier bleek de ecu van kapot te zijn. Is dat een bekend probleem bij deze motoren?
 

Tees

Donateur
Het kán de ECU zijn, maar het komt niet heel vaak voor dat die geest geeft. Ik zou t dus in eerste instantie ergens anders zoeken.

Heb je de waarde van de koelvloeistoftemperatuur al uitgelezen? En eventuele foutcodes?
 

Hetty007

Actief lid
Acht wat is pech. Ik begin er aan gewend te raken. Fabia vind mij vast niet zo leuk :)
Als je hem flink door start wil die wel lopen. Maar handig is het niet. hij loopt voor de rest nog als een zonnetje.

Er zaten 2 foutcodes in het systeem. 1 van de temperatuursensor omdat wij deze hadden afgekoppeld en 1 van de smoorklep.
Ik weet zo even niet meer de codes zelf. ben om mijn werk nu.
 

Hetty007

Actief lid
Ik heb de foutcodes even erbij gepakt. P1503 ( komt omdat we daar aan de dynamo gezeten hebben)
P3103
P1619 ( gloeirelais eruit gehad en getest)
P1256 ( is ontkoppeld geweest en vervangen)
Eigenlijk waren er geen foutcodes in het systeem, motorlampje ging branden toen we de temperatuur sensor eruit haalden. Op dit moment is het nu voor ons abra ca dabra waarom de fabia niet wil voorgloeien. Ik heb zonet nieuwe gloeibougies besteld, kost de kop niet en fijn voor naderende winter
 

Cordoba

Forumguru
Wat de foutcodes betreft zijn deze continue, of af-en-toe (intermittent)?

Is ook de zekering (metalen plaatje) op de accu gecheckt? Een Fabia I heeft een handvol zekeringen bovenop de accu zitten, gewone steekzekeringen en metalen plaatjes (van verschillende diktes plaat, en verschillende breedtes voor verschillende hoeveelheid stromen). Bijvoorbeeld het zekeringsplaatje voor de ABS wil in de loop der tijd door trillingen wel eens kapot scheuren, nieuw zekeringsplaatje er in van de juiste waarde en je kunt weer verder. De Fabia diesel heeft volgens mij ook zo'n speciale zekering (ruimte is gereserveerd en leeg bij benzine uitvoering), ik weet alleen niet of deze voor het voorgloeien of iets anders specifieks is voor een dieselmotor.
 

hemi24

Forumguru
Probeer de auto eens af te sluiten en dan te ontgrendelen, voor zover ik weet van de ‘96 Caddy SDI wordt het voorgloeien gestart door het openen van de bestuurdersdeur…
 

Hetty007

Actief lid
Wat de foutcodes betreft zijn deze continue, of af-en-toe (intermittent)?

Is ook de zekering (metalen plaatje) op de accu gecheckt? Een Fabia I heeft een handvol zekeringen bovenop de accu zitten, gewone steekzekeringen en metalen plaatjes (van verschillende diktes plaat, en verschillende breedtes voor verschillende hoeveelheid stromen). Bijvoorbeeld het zekeringsplaatje voor de ABS wil in de loop der tijd door trillingen wel eens kapot scheuren, nieuw zekeringsplaatje er in van de juiste waarde en je kunt weer verder. De Fabia diesel heeft volgens mij ook zo'n speciale zekering (ruimte is gereserveerd en leeg bij benzine uitvoering), ik weet alleen niet of deze voor het voorgloeien of iets anders specifieks is voor een dieselmotor.

na het wissen van de foutcodes geen foutcodes meer gehad. Ik zal morgen even kijken naar de zekeringen bij de accu. Maar ik weet wel zeker dat mijn man er ook naar gekeken had, had hem namelijk de pdf va van de zekeringkast met die van de accu gegeven die ik op dit forum vond
 

Hetty007

Actief lid
Probeer de auto eens af te sluiten en dan te ontgrendelen, voor zover ik weet van de ‘96 Caddy SDI wordt het voorgloeien gestart door het openen van de bestuurdersdeur…
Ik had dit probleem ook gelezen en hebben het getest, dat maakte voor de fabia geen verschil
 

Cordoba

Forumguru
Probeer de auto eens af te sluiten en dan te ontgrendelen, voor zover ik weet van de ‘96 Caddy SDI wordt het voorgloeien gestart door het openen van de bestuurdersdeur…

Weet je zeker dat het voorgloeien gestart wordt, en niet de brandstofpomp het brandstofsysteem op druk zet? (Dat ken ik namelijk wel van veel generatie genoten binnen de Vaggroep)
 

Cordoba

Forumguru
@Hetty007 Doorscheuren van zo'n zekering is heel lastig te zien, er zwerft hier ergens op het forum een foto van mij rond van zo'n gescheurde zekering (maar dan voor de ABS), maar kan 'm niet zo snel terug vinden, en de foto zelf zit ergens ver weg opgeslagen, dus kan 'm niet makkelijk opnieuw plaatsen.
 

Hetty007

Actief lid
Weet je zeker dat het voorgloeien gestart wordt, en niet de brandstofpomp het brandstofsysteem op druk zet? (Dat ken ik namelijk wel van veel generatie genoten binnen de Vaggroep)
Ik weet het zeker. We hebben het met de multimeter gemeten, alleen als de temperatuursensor eraf ligt komt er spanning op de gloeibougies bij al het andere niet.
 

Hetty007

Actief lid
@Hetty007 Doorscheuren van zo'n zekering is heel lastig te zien, er zwerft hier ergens op het forum een foto van mij rond van zo'n gescheurde zekering (maar dan voor de ABS), maar kan 'm niet zo snel terug vinden, en de foto zelf zit ergens ver weg opgeslagen, dus kan 'm niet makkelijk opnieuw plaatsen.
Ik ga het nakijken.
bedankt voor de adviezen tot dusver
 

Ted

Forumguru
Ik zou gewoon handmatig gloeien met een drukschakelaar en een relais er tussen als je het probleem niet kan oplossen!

Vroeger was dat gewoon!
 

Hetty007

Actief lid
Toevallig hebben wij vandaag zo’n knop gemaakt om de auto handmatig voor te gloeien, auto start een stukje beter, maar wil nog niet van harte. Vandaag nieuwe gloeibougies besteld, deze komen morgen binnen. Hopelijk is daarmee het probleem opgelost.

maar mocht dat niet zo zijn, ik heb toevallig nog een paard en mentuig. En dan gaat de slijptol er maar in:laugh:
 

Ted

Forumguru
Zelf dacht ik toen ik de 500 dkm passeerde of het niet tijd was voor nieuwe gloeibougies. Inmiddels ben ik 530 dkm gepasseerd en start zelfs nog subliem, 1 compressieslag en dan lopen precies zoals bij de aankoop destijds.

Even een vraag! Is de compressie nog goed en heb je nog geen buitensporig olie verbruik?

Noot: Bij mijn oude opel heb ik destijds bij 300 dkm de gloeibougies wel vernieuwd omdat hij eigenlijk altijd pas na langgloeien goed starten. De truc was om de sleutel na het omdraaien langer in het contact te laten om vervolgens door te draaien om te starten. Overigens nieuwe gloeibougie's maakte niets uit.

Tip: pas op bij het uitdraaien van de bougie's omdat deze gauw willen breken, kijk op het web voor tips. Zitten ze heel vast probeer met lichte slagsleutel of een momentsleutel deze voorzichtig los te draaien. Van te voren WD40 inspuiten en een paar dagen meerijden kan geen kwaad. Breken ze af dan heb je er een hobby erbij.
 

Hetty007

Actief lid
Alles met de motor en de compressie is volgens mijn man goed van deze auto. Verbruikt ook geen olie.
Dat gloeibougies makkelijk vast zitten klopt. Is bij deze ook het geval. We hebben er inmiddels 3 los gekregen dmv oliën en langzaam los/vast te draaien in de afgelopen dagen.
 
Bovenaan Onderaan