Fabia & sleurhut

Berry

Senior Member
Ik ben eens gaan kijken voor een sleurhut maar wat schetst mijn verbazing is dat een beetje sleurhut weegt zo'n 800 tot 1000 kg wat nog vervelender is dat mijn Fabia 1.9 TDI maar 1000 kg geremd mag trekken dat is niet erg veel want met een sleurhut van 900 kg waar laat je dan de zak aardappels en de pindakaas had toch het idee dat meer kon zijn. /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif

Pim

Lid
1.9TDI Polo en Ibiza mogen allebei 1200 kg trekken, Fabia slechts 1000 kg.
Trouwens, 800-1000 kg is ook niet echt veel sleurhut, dan wegen de nadelen van het rijden mijnsinziens niet op tegen het voordeel van comfort, want daar is ie dan te klein voor,gaat vast irriteren.
Die 100kg ben je trouwens ook nog kwijt aan inventaris, gasflessen, beetje water etc.

Jpoers

Lid
dit komt door de bouw van de auto, zelfs een 4x4 ocativa mag maar 1300kg trekken.
mijn fabia (60pk) mag zelfs maar 850kg er aanhangen. das dus alleen een karretje of vouwwagen.

/forum/images/graemlins/ot.gifmaar die aardappelen kan je gewoon in het buitenland verkrijgen.
waar ik me meer druk om zal maken is de drop de kilo's kaas en de hagelslag. /forum/images/graemlins/yeah.gif

DJNeO

Actief lid
Het heeft inderdaad te maken met de bouw van de auto... Mijn fabia met met de 1.4 TDI motor 900 kilo trekken...
Neemt overigens niet weg dat er ook hele leuke caravans van 900/1000 kilo zijn... je kinderen drop je toch zo en zo in een tentje ernaast? (tenzij het natuurlijk een baby/peuter is, maar die nemen niet zoveel ruimte in in een caravan /forum/images/graemlins/smile.gif )

/forum/images/graemlins/smile.gif

Jpoers

Lid
nog een feitje:
Citroen C4 1.6 16v - gewicht max auto: 1732kg
massa leeg: 1175
aanhanger max gewicht 1511kg!!
Skoda Fabia 1.9TDI - gewicht max auto: 1695kg
massa leeg: 1155
aanhanger max gewicht 1000kg!!

citroen weegt maximaal 37kilo zwaarder maar mag hiervoor
wel 511kg aan caravan meer erachter hangen

tabel vergelijk citroen vs fabia

Dolf

Actief lid
Re: Fabia & sleurhut

Ja en de 1.4 C4 van citoen mag zelfs meer trekken dan de 1.6 nl 1561KG Volgens directlease.nl lijkt mij wel heel sterk

DJNeO

Actief lid

Jongens... wat maakt het uit hoeveel een ander merk mag trekken met ongeveer een even zwaar gewicht, het feit is en zal altijd blijven dat de skoda Fabia maar tussen de 800 en de 1000 kilo mag trekken, dan kunnen we wel de verschillen bekijken met een oerlelijke citroen (mijn mening) maar daardoor zal de Fabia niet ineens iets meer mogen trekken... /forum/images/graemlins/confused.gif

En gezien het feit dat wij hier met de Fabia rijden zullen we moeten kijken naar een caravan die de Fabia wel mag trekken, en geloof me... dat zijn er genoeg!! /forum/images/graemlins/grin.gif

Mark

Banned

Mij werd zelfs afgeraden om met een Fabia een caravan te trekken.
Door de kleine wielbasis zou het zeer moeilijk zijn om als de combinatie met de staart begint te zwaaien alles terug in het spoor te krijgen.

Atria

Actief lid

Hoi,

Dat verhaal van die wielbasis slaat nergens op. juist de korte oversteek van de Fabia HB is een plus als je een caravan trekt. Ik heb zelf gereden met een Fabia 2.0 benzine en een Delta aero 3200 van max 800 kilo, dat rijdt echt als een trein, zeer stabiel, ook in de bergen. Bovendien was de Polo met zelfde onderstel dit jaar klassewinnaar in de trekauto van het jaarverkiezing. Een "kleine" auto kan dus heel goed en verantwoord een caravan trekken.

Gr Hans /forum/images/graemlins/cool.gif

Jpoers

Lid

de korte oversteek is juist een voordeel.
de dissels van caravans worden juist ook zo kort mogelijk
uitgevoerd. zodat dit ongewenst slingeren verminderd wordt.

echt werd hier de korte wielbasis aangekaart. dit heeft een natuurlijk een invloed op het weggedrag van de totale combinatie.
een lange auto zoals de superb zal natuurlijk een hoger rechtuitstabiliteit hebben als een kleinere fabia.
maar dit houdt niet in dat de fabia slechter is dan elk andere auto uit zijn klasse.

eerder beter gezien de plaatsing van de wielen op de uiterste hoeken en de korte overhang.

Daniel

Lid

is er trouwens iemand hier met een caravan achter zijn fabia?
Ik mag met de mijne maar 850 kilo trekken,wat mag je met een 1.9 tdi fabia trekken?

DJNeO

Actief lid

Ik heb zelf nog geen caravan omdat ik dat nog niet rond krijg met de baas (get it /forum/images/graemlins/wink.gif ) maar heb dingen erachter hangen... dit jaar ga ik met een redelijke bagage aanhanger op vakantie /forum/images/graemlins/smile.gif

Daniel

Lid

Ik heb ff rond gekeken,het varieert van 800 kilo voor de 1.2 en de 1.4 68 en 75 pk en de 1.9 sdi en 850 kilo voor de 1.4 100pk en 900 kilo voor de 1.4 tdi 70 pk,en 1000 kilo voor de 1.4 tdi 75 en de 80 pk en de 1.9 tdi en de 2.0.

D_J

Lid

Ik snap zowiezo niet waarom skoda zo weinig opgeeft als trekgewicht....de wegligging is toch vele malen beter als bv een Polo...

Jpoers

Lid

sorry geen caravan maar een vouwwagen van max 650kg. en dat rijdt erg lekker. ook achteruit rijden is erg eenvoudig door de korte overhang.

Daniel

Lid

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Jpoers</font><hr />

sorry geen caravan maar een vouwwagen van max 650kg. en dat rijdt erg lekker. ook achteruit rijden is erg eenvoudig door de korte overhang.

[/ QUOTE ]
Klopt,maar ik verkies toch een caravan voor een vouwwagen,omdat ik een kleintje heb(kind).ik w8 wel een paar jaar en dan koop ik een andere auto met meer trek capaciteit. misschien een o2,wie weet??

p.s dit is mijn persoonlijke mening/reden!

dus alle andere die wel een fabia met een vouwwagen rijden,groot gelijk /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif zou ik ook doen als ik geen beeb had!

Jpoers

Lid
Re: Fabia &amp; sleurhut

vooral het trekgewicht was ook een belemmerende factor. 850kg max.
maar ik ben gelukkig met mijn vouwwagentje hoor ik kan evengoed heerlijk op vakantie. en geniet van een beetje luxe van de caravan (kookunit) en het buitengevoel van een tent.

maar geef je inderdaad gelijk dat een caravan beter is, vooral wanneer je een kind heb!!

Re: Fabia &amp; sleurhut

Misschien een domme vraag, maar stel je mag maar 1000 kg trekken, en je trekt een sleurhut van 1200 of 1400kg, wat kunnen dan de gevolgen zijn?

Waar zit het verschil eigenlijk dat een citroen zoveel meer mag trekken?

Bovenaan Onderaan