Fabia overleden?

Chrisjemol

Forumguru
Hier ben ik weer, lijk niet veel geluk met de fabia te hebben…
Afgelopen weekend nadat ik de auto startte vond ik dat hij luid, als een trekker klonk
Gekeken onder de motorkap, klonk stuk luider maar liep wel ok nog. Ik dacht dat zal een lekke uitlaat zijn oid dus ben doorgereden
De snelweg opgaande merkte ik geen turbo, die moet normaal bij 1500rpm echt trekken maar ik merkte geen turbo.
Dus meer toeren moeten maken en alsnog netjes met 100km/h naar huis op de cc. Overigens geen enkele lamp of fout op het dashboard

Toch maar even bij de garage weggezet die zegt dat in de egr eea is afgebroken en dat een deel hiervan ‘weg’ is.
Dus of in het inlaat/uitlaattraject uitgekomen of de turbo in…
Ze zeggen dat het een dag werk is om er überhaupt bij te komen, en dan nog inventariseren wat de schade is….
Ik zit even in dubio wat ik nu weer moet doen, mijn gevoel zegt dat je met minder dan een dag werk wel bij de egr kan komen, maar dan de vraag wat we gaan aantreffen…

Iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt?

JeSko

Forumguru
Jezus wat een pech heb jij met die auto zeg, van een probleemloze Superb naar dit.. geen idee trouwens wat dit kan zijn, iets afgebroken en de turbo of het inlaattraject in klinkt allemaal wel heel extreem...

catch me

Forumguru
Hadden ze deze niet afgedicht de laatste keer toen je problemen had?

En het inlaat gedeelte van de turbo, op de turbo zelf is vrij eenvoudig te controleren

Chrisjemol

Forumguru
Ze hadden vorige keer plaatje ertussen gedaan idd en software matig uitgeschreven
Maar schijnbaar is de as vd egr gebroken…
Weet niet hoe dat zit?

catch me

Forumguru
Rookt de auto ook erg met optrekken? Het kan zijn dat er dan een slang van de intercooler of de intercooler zelf lek is.
Als er iets aan de egr koeler stuk is is dat vrij onwaarschijnlijk dat dit in je turbo komt

Chrisjemol

Forumguru
Nee rookt niks. Enkel lawaai en geen turbo te voelen
Misschien lekt hii uitlaatgassen bij de egr waardoor de turbo niet kan opspoelen
Maar ze gaan er volgende week vrijdag naar kijken

hemi24

Forumguru
Ze hadden vorige keer plaatje ertussen gedaan idd en software matig uitgeschreven
Maar schijnbaar is de as vd egr gebroken…
Weet niet hoe dat zit?
De monteur die nu de diagnose gesteld heeft weet dat de EGR uitgeschreven is..?

Ik krijg bijna het idee, dat hij dit niet weet namelijk en daardoor de klep verdenkt!

Chrisjemol

Forumguru
Hij weet dit denk ik niet. Maar hij zei dat hij de as vd klep er zo uit kon trekken?
Is dit normaal als hij is uitgeschreven en er een plaatje tussen zit?

hemi24

Forumguru
Geen idee of dat normaal is (denk het niet); wat wel normaal zou moeten zijn is dat ze het storingsgeheugen controleren op aanwezige storingen..!

Universele garage of officiële dealer?

Chrisjemol

Forumguru
Het is een universele garage. Meestal heel schappelijk, maar zal ze doorgeven dat de egr is weggeschreven

Chrisjemol

Forumguru
Ff voor mijn beeldvorming; als de egr intern een as gebroken zou hebben, maar de egr zat plaatje tussen, dan kan er toch eigenlijk niks bij de turbo komen? Dat plaatje zorgt er dan toch voor dat er niks meer door de egr gaat of begrijp ik hem verkeerd?

catch me

Forumguru
Ff voor mijn beeldvorming; als de egr intern een as gebroken zou hebben, maar de egr zat plaatje tussen, dan kan er toch eigenlijk niks bij de turbo komen? Dat plaatje zorgt er dan toch voor dat er niks meer door de egr gaat of begrijp ik hem verkeerd?
Dat kan zonder plaatje ook al bijna niet.....maar dat terzijde.
De egr/koeler zit achter onderaan de motor aan de distributie zijde, die krijgt een gedeelte uitlaatgassen vanaf je uitlaat/turbo, dit wordt gekoeld en gaat door een dun pijpje via de achterzijde van de cilinderkop aan de bakzijde door de cilinderkop en komt aan de voorzijde van de kop eruit en gaat in een bocht naar het inlaatspruitstuk.
Komt niet zodanig in aanraking met de turbo dat er onderdelen vanuit de egr klep/ koeler de turbo in kunnen komen.
Laat ze eerst eens uit gaan lezen en kijken wat daar uitkomt.

Chrisjemol

Forumguru
Nou vandaag is hij onder handen genomen, de EGR is vervangen en loopt weer als een zonnetje
Heb gevraagd om het plaatje vd egr terug te zetten en wat hoor ik; zat geen plaatje tussen
Die klojo’s in goes hebben me gezegd dat er een plaatje tussen zat, staat zelfs op de factuur en ze hebben me daar toen een voorbeeld plaatje laten zien
Helemaal niet geplaatst dus, oplichters….
Ga hier wel werk van maken

Theoretische vraag: als het plaatje ertussen had gezeten, kan kapotte klep dan überhaupt voor problemen zorgen? Ergo: kan door hun oplichting mijn probleem ontstaan zijn?

hemi24

Forumguru
Kan jou EGR wel afgedopt worden? Ik dacht dat vanaf bepaalde series motoren de EGR niet meer volledig dicht kan worden gezet?

Eltjo

Forumguru
Van latere auto’s heb ik ook gelezen dat de EGR niet zo maar dicht gezet kan worden. Als je het daar wil doen, moet dat de software worden gewijzigd, waardoor dat dus vaak gebeurde met tuning.
Bij mijn Passat heb ik de EGR meer dicht gezet via VCDS zoals op de site van Speek.

Thijs4motion

Forumguru
als de egr er helemaal uitgeschreven en afgedopt is/was,
veroorzaakt dit geen problemen als deze kapot gaat.

je auto weet dan niet dat de EGR er is, of deze dan werkt of niet maakt niet uit.

Theoretische vraag: als het plaatje ertussen had gezeten, kan kapotte klep dan überhaupt voor problemen zorgen? NEE

Chrisjemol

Forumguru
Dan is het oplichten (dmv mij wel voor plaatje laten betalen maar het niet plaatsen) een oorzaak dat ik nu een kostenpost van €800,- heb.
Ik ga contact met die eikels opnemen…

Bovenaan Onderaan