Fabia loopt op 2 cilinders

Hoi allemaal,
tot nu toe heb ik al veel geleerd van dit forum door rond te neuzen. Maar nu heb ik een probleem met mijn Fabia waar ik zelf ff niet meer uit kom.
Sinds vorige week loopt mijn Fabia 1.4mpi 8v op slechts twee cilinders. Valt niet meer mee te rijden en blijft maar net draaien stationair.
Cilinder 1 en 3 doen het wel, 2 en 4 lopen niet. Volgens de anwb was het een kapotte bobine. Leek mij onlogisch doordat cilinder 1 en 4 samen gaan, en cilinder 2 en 3 een bobine delen... Toch bobine vervangen, maar helaas zonder resultaat. Alle bougies vonken wel, en met omwisselen van bougies blijven dezelfde cilinders werken. Bougies en bobines lijken mij dus uitgesloten. Ook heb ik de inspuiting gedemonteerd en gecheckt, maar dat lijkt ook allemaal normaal.
Krukassensor is reeds vervangen, dus die is ook uitgesloten.
Het enige wat ik zelf nog zou kunnen bedenken is de timing van het inspuiten. Zou het mogelijk kunnen zijn dat een distributieketting een tandje verspringt? Lijkt mij vrij stug namelijk.
Of zijn er verder nog mogelijkheden die ik kan checken?
Bedankt alvast voor het meedenken!

Groeten,
Bart van Geel
 

Tees

Donateur
Welkom hier! Velen waarderen het hier als je je even voortseelt in de Meet & Greet!

Wat betreft je probleem: de eerste vraag bij dit soort dingen is altijd: ik neem aan dat de ANWB m uitgelezen heeft, wat zijn de foutcodes die ze gevonden hebben? Dat helpt namelijk altijd enorm bij het diagnosticeren.

Vraag 2: ik dacht dat de F1 óf één blokbobine óf 4 penbobines heeft, waarbij ik dacht dat de 1.4 MPI zo'n bobinerail heeft (naar mijn idee vergelijkbaar met een blokbobine)? Een model dat 2 bobines heeft ken ik niet.
 
Laatst bewerkt:
ANWB heeft hem niet uitgelezen helaas. Kon hij wel doen zei hij, maar met autos van deze leeftijd kwamen er waarschijnlijk toch alleen maar misfire meldingen uit volgens hem.
Wat betreft de bobine heb ik me vergist inderdaad. Dit model heeft een blokbobine.
 

Tees

Donateur
Ok, ik lees nu dat je die ook al vervangen hebt. Heb je de kabels ook vervangen?

Overigens ben ik t niet eens met deze Wegenwachter, de F1 geeft al best informatieve meldingen. Idd niet als het alleen maar misfires zijn, maar misschien zit het niet daarin. Een luchtlek bijvoorbeeld levert zeker een andere fout op.

Op basis waarvan is de conclusie getrokken dat ie op 2 cylinders draait? Dat impliceert namelijk een gelokaliseerd probleem op 2 cylinders, wat relatief onlogisch is (gezien de kans dat 2 cylinders eenzelfde euvel tegelijk oplopen). Een centraler probleem, zoals de bobine of de brandstofpomp, is logischer en waarschijnlijker.
 
Tussen bobine en bougies lopen geen kabels. Deze zijn geïntegreerd in het bobineblok. Van die rubberen doppen zijn het.

Als de motor stationair draait heb ik per cilinder de stekkertjes van de injectoren kort los getrokken. Bij cilinder 1 en 3 begint het blok direct terug te lopen in toeren als t ik de stekker er even af haal. De stekkers van 2 en 4 kan ik gewoon los trekken zonder dat het toerental verandert. Die doen dus duidelijk niet mee.
Als het de brandstofpomp zou zijn, dan zouden ze alle 4 niet of zeer matig lopen naar mijn idee.

Zou het iets in het gasklephuis kunnen zijn, of zou dat ook alle 4 de cilinders beïnvloeden?
 

Tees

Donateur
Of het zit in de bedrading van cylinder 2 en 4... Of in de injectoren, of in een combinatie van brandstofpomp en injectoren (als de een zwak is, dan houden de zwakste broeders van de andere het eerste ermee op).
Ik zou dan nu de bedrading van die cylinders even doormeten.
 
Zojuist in het donker nogmaals goed de bougievonken gecheckt. Daar zit het probleem zeker weten niet.
Ook nogmaals inspuiting gecheckt onder de motorkap. Dus alles aangesloten maar injectoren uit het blok getrokken en omhoog gericht. Ziet er allemaal keurig uit, geen straaltjes benzine en alles netjes op volgorde. Als de bedrading naar de injectoren of bobine slecht zou zijn, had ik dat hiermee gezien naar mijn idee.
Ik verdenk sterk de timing eigenlijk. DKetting versprongen oid of zou er nog ergens een sensor zitten die ik over het hoofd zie?
 

Cordoba

Forumguru
Timing is volstrekt onlogisch: dan klopt dit bij alle cilinders niet meer, en met dezelfde afwijking, dus dan krijg je niet consequent dat een cilinder aan de buitenkant en een cilinder in het midden niet meedoen, en die aan de andere buitenkant en de andere cilinder in het midden wel.

Wat de opmerking van de wegenwachter betreft: net als @Tees heb ik vooral ervaring met een 1.4 16V blok in de Fabia, en daar komt heel wat info uit uitlezen, mogelijk dat dit bij oudere blokken als de 1.4 mpi anders is. Mijn advies: uitlezen (zelf of laten doen, maar zorg dat je het nummer van de foutcode(s) hebt, daar kun je via de site van Gerrit Speek zowel de omschrijving als mogelijke oorzaken en oplossing terug vinden. Als foutcodes niet direct duidelijkheid opleveren, zou ik voor een compressietest gaan, om bijvoorbeeld vervuilde of verbrande kleppen uit te sluiten.

Ook de injectoren zou ik niet bij voorbaat uitsluiten, ook al lijken ze op het oog in de buitenlucht netjes te sproeien. In een cilinder met 8-9 bar druk kan dat anders zijn, en bovendien kun je met het blote oog niet goed zien hoe fijn de ingespoten druppeltjes brandstof zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Anwb heeft de compressie gecheckt. Dat is allemaal in orde gelukkig. Alles boven de 13bar.
Ik ga kijken of ik hem uit kan laten lezen. Heb zelf niet de beschikking over de benodigde apparatuur helaas.
Wat betreft de timing heb je wel gelijk inderdaad. Dan zouden ze alle vier anders dan normaal of helemaal niet moeten lopen...
 
Vandaag de Fabia uitgelezen. Inderdaad 2 meldingen. Misfire op cilinder 2 en op cilinder 4... meer niet.
Als de bougies vonken, brandstof de cilinders in komt en de compressie in orde is zou ik zeggen dat er iets mis moet zijn met de luchttoevoer (alleen op cilinder 2 en 4?) of een ECU die door vocht op hol slaat zodra de motor probeert te lopen.
M'n fabia heeft wel veel vochtproblemen in de natte seizoenen, maar zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?
En iemand nog een ander idee waar ik verder zou kunnen zoeken?
 

Duijzer

Donateur
Al eens naar de ECU stekker gekeken? Wellicht zit daar vocht of corrosie in, waardoor het niet altijd goed gaat.
 

Cordoba

Forumguru
Het BKY blok waar Ronnie enige ervaring mee heeft, is vrijwel identiek aan het BBY-blok dat Tees en ik hadden, dus echt een ander blok dan de 1.4 8V.
 
Laatste weken weinig tijd gehad voor mn fabiaatje, maar toch nog een paar uurtjes eraan gespendeerd.
Een en ander aan elektra gecheckt, en dat lijkt allemaal toch wel in orde. Geen rotte bedrading, geen corrosie in stekkers of kapotte zekeringen...
Wel is er een probleempje bij gekomen wat wellicht een gevolg is van het probleem, of juist kan helpen met het vinden van het probleem. Namelijk, de tellers en verlichting op mn dashboard vallen volledig uit als de motor draait (nogsteeds op 2 pitten)
Nu las ik ergens dat dit een gevolg kan zijn van een kapotte bobine die storing geeft aan de ECU. Nou heb ik de oude bobine al vervangen, maar wel door een gebruikt exemplaar. Hoe groot zou de kans zijn dat deze ook kapot is en exact dezelfde symptomen geeft? Lijkt mij een kleine kans namelijk.
Of zou het kunnen zijn dat mijn ECU van binnen volledig aan het af fikken is en dat ik die gewoon moet vervangen?
Iemand nog andere suggesties?
 

EdK

Forumguru
de tellers en verlichting op mn dashboard vallen volledig uit als de motor draait
BEgin steeds meer gevoel te krijgen dat je ergens een rotte massa kabel hebt oid.
Al eens de accupolen gevoeld of die goed vastzitten ??
Ooit met een citroen bedrijfswagen gehad die accu klemmen had die veergeklemd waren op de polen
En ook uitvallende / knipperende verlichting en slecht draaiende motor.
En ook na lang zoeken er achter gekomen dat die klem rot was en hier dus voor zorgde
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Uitlezen had ik al gedaan. Enkel misfire 2 en 4 als meldingen.
Kabels vanaf de accu lijken allemaal in orde
 
Bovenaan Onderaan