Fabia Label files niet compleet?

Wie kan verder helpen?
Wat is er aan de hand als "autoscan" (alleen) onderstaande resultaten geeft?

Chassis Type: 6Y - Skoda Fabia I
Scan: 01 02 03 08 09 15 17 19 25 37 44 46 55 56 76

Chassisnummer: TMBNB46Y213253860 KM-stand: 73610km
-------------------------------------------------------------------------------
Adres 01: Motor Labels: Redir Fout!
Onderdeelnr.: 047 906 033 C
Component: 1,4l SIMOS3PA G00HSSJ4C
Codering: 00021
Dealer #: WSC 13765
VCID: 132F53D74B07
TMBNB46Y213253860 SKZ7Z0A0904792

3 foutcodes gevonden:
16514 - Cilinderrij 1 - sonde1: Elektrische storing in stroomcircuit
P0130 - 35-00 - -
17584 - Cilinderrij 1; lambdacorrectie achter katalysator: Regelgrens bereikt
P1176 - 35-00 - -
17511 - Cilinderrij 1 - sonde 1; opwarmstroomcircuit: Vermogen te laag
P1103 - 35-00 - -
Gereedheid: 0010 0001

Adres 09: Cent. Elect. Labels: 6Qx-937-049-B.lbl
Onderdeelnr.: 6Q1 937 049
Component: BORDNETZ-SG. 1S30
Codering: 09362
VCID: F8F5847BF2A1

Geen foutcodes gevonden.

Adres 15: Airbags Labels: Geen
Onderdeelnr.: 6Q0 909 601 C
Component: 02 AIRBAG VW5 0006
Codering: 12338
VCID: 336FF3572B47

1 Fout Gevonden:
00532 - Voedingsspanning
07-10 - Signaal te laag - Geregeld

Adres 17: Instrumenten Labels: Redir Fout!
Onderdeelnr.: 6Y1 919 880 C
Component: KOMBIINSTRUMENT VDO V09
Codering: 16141
Dealer #: WSC 00847
VCID: 4689BA8348D5
TMBNB46Y213253860 SKZ7Z0A0904792

1 Fout Gevonden:
01314 - Motorregelapparaat
49-10 - Geen communicatie - Geregeld

Adres 19: CAN Gateway Labels: 6N0-909-901-19.lbl
Onderdeelnr.: 6N0 909 901
Component: Gateway K<->CAN 1S30
Codering: 00012
VCID: F0E5BC5B9AD1

Geen foutcodes gevonden.

Adres 44: Stuur Hulp Labels: 6Q0-423-156.lbl
Onderdeelnr.: 6Q0 423 156 G
Component: Lenkhilfe 0004
Codering: 00110
Dealer #: WSC 00000
VCID: 336FF3572B47

Geen foutcodes gevonden.

Adres 46: Comfortsysteem Labels: 6Q0-959-433.lbl
Onderdeelnr.: 6Q0 959 433 C
Component: 06 Komfortgerát 0003
Codering: 00067
VCID: 3B7FDB770317

Onderdeelnr.: 6Q1959801
Component: 06 Tõrsteuer.FS TFK 0002

Onderdeelnr.: 6Q1959802
Component: 06 Tõrsteuer.BF TFK 0002

Geen foutcodes gevonden.

Einde -------------------------------------------------------------------

Ronnie

Forumguru
Wat bedoel je nu precies?
Als dit je scan is , zijn er dus niet meer modules uit te lezen dacht ik zo. Zo te zien heb je een aftermarket radio, ik mis de audio/navi module(radio)

Wat bedoel je nu precies?
Als dit je scan is , zijn er dus niet meer modules uit te lezen dacht ik zo. Zo te zien heb je een aftermarket radio, ik mis de audio/navi module(radio)

Ronnie, dank voor de snelle ractie :-)

Ik wil een diagnose-rapport hebben, om te kunnen zien of alle motor-instellingen goed zijn en/of er ergens anders een storing is, die de boel ontregelt.
Of moet ik dan de meetwaarde blokken 1 voor 1 doorlopen?
De website van Gerrit Speek al geraadpleegd, maar begrijp de begrippen en gebruik van programma nog niet goed genoeg.

Van de in de kop vermelde modules, zijn er maar een paar in de testresultaten terug te vinden.
Er zit geen radio in.

Ronnie

Forumguru
Voor de motor volstaat no 1, Engine, je hebt de foutcodes al uitgelezen dus; Het betreft een Simos ECU, dit is dus een Siemens Motors Operating Sysytem . De foutcode's hebben wss alle 3 betrekking op de Lambdasonde welke een foute waarde heeft doorgegeven. Kan zijn dat er een stekker(van de sonde) versmeerd is ofdat de Sonde zelf defect is, Of de sondeverwarming een beetje dol is.....

Dank voor de toelichting.
Wat diagnose betreft ben ik wel al verder, alle betreffende items die o.a. hier op het forum werden genoemd gecontroleerd.
Lambda-sonde is pas vervangen, terwijl de "oude" sonde zelf niet keihard als defect is aangetoond.
Ik kan zelf OBD-uitlezen en live-parameters, waarmee te zien is dat het motor-management verstoord is, maar niet wat en wat de oorzaak is.
Vandaar dat ik met VAG COM een diepere, uitgebreidere rapportage probeer te krijgen en alles goed in te stellen.
Problemen zijn ontstaan nadat de accu er lange tijd uit is geweest.

Voor de motor volstaat no 1, Engine, je hebt de foutcodes al uitgelezen dus; Het betreft een Simos ECU, dit is dus een Siemens Motors Operating Sysytem . De foutcode's hebben wss alle 3 betrekking op de Lambdasonde welke een foute waarde heeft doorgegeven. Kan zijn dat er een stekker(van de sonde) versmeerd is ofdat de Sonde zelf defect is, Of de sondeverwarming een beetje dol is.....

Probleem al in nieuwe post en ander gedeelte van forum geplaatst.

Vragen over VAGCOM VCDS.
- Is het mogelijk om met VCDS Lite motor-instellingen te controleren en zo nodig te corrigeren?
- Als dit alleen mogelijk is met volledige, gewone versies VAGCOM VCDS, staan de standaard/fabrieks-waarden daar dan in of moet je die zelf hebben en invoeren?

Antera

Donateur
Probleem al in nieuwe post en ander gedeelte van forum geplaatst.

Vragen over VAGCOM VCDS.
- Is het mogelijk om met VCDS Lite motor-instellingen te controleren en zo nodig te corrigeren?
- Als dit alleen mogelijk is met volledige, gewone versies VAGCOM VCDS, staan de standaard/fabrieks-waarden daar dan in of moet je die zelf hebben en invoeren?

Nee de motor instellingen zijn niet aan te passen of te corrigeren. Wel kan je ze uitlezen in de meetwaarde blokken en als je de originele kabel hebt kan je ook zien wat voor elke meetwaardeblok de juiste gegevens zijn waar deze binnen moet vallen.

Wijkt deze af is er iets niet goed maar zal er nagenoeg altijd een foutcode tevoorschijn komen want buiten bepaalde tolleranties komen is foutcode reden

Dit geld voor lite en de complete versie.

Heb 1x eerder me gemaakt dat een auto problemen gaf na en half jaar stil te hebben gestaan. We hebben toen alle foutcode's gewist en hebben natuurlijk wel de log opgeslagen. Daarna hebben we gewoon en tijdje gereden met de auto en weer uitgelezen om te kijken of er weer meldingen verschenen. De daarop volgende foutcode's hebben we bekeken waar deze op sloegen om zo de problemen op te halen.

Jouw foutcode's van de lambda sonde zijn die nog de oude voordat de lambda vervangen is of zijn na vervanging de code's wel gewist anders blijven ze staan namelijk. Ze worden niet vanzelf gewist

Nee de motor instellingen zijn niet aan te passen of te corrigeren. Wel kan je ze uitlezen in de meetwaarde blokken en als je de originele kabel hebt kan je ook zien wat voor elke meetwaardeblok de juiste gegevens zijn waar deze binnen moet vallen.

Wijkt deze af is er iets niet goed maar zal er nagenoeg altijd een foutcode tevoorschijn komen want buiten bepaalde tolleranties komen is foutcode reden

Dit geld voor lite en de complete versie.

Heb 1x eerder me gemaakt dat een auto problemen gaf na en half jaar stil te hebben gestaan. We hebben toen alle foutcode's gewist en hebben natuurlijk wel de log opgeslagen. Daarna hebben we gewoon en tijdje gereden met de auto en weer uitgelezen om te kijken of er weer meldingen verschenen. De daarop volgende foutcode's hebben we bekeken waar deze op sloegen om zo de problemen op te halen.

Jouw foutcode's van de lambda sonde zijn die nog de oude voordat de lambda vervangen is of zijn na vervanging de code's wel gewist anders blijven ze staan namelijk. Ze worden niet vanzelf gewist

Was er verschil, voor en na wissen van de codes en rijden, bij die auto, die stil had gestaan?

Ik weet dat foutcodes blijven staan, ook al zou de MIL(lampje) uit zijn.
MIL aan => uitlezen. Daarna wissen (resetten) => MIL uit.
Foutcodes altijd gewist, met handscanner Skoda dealer, eigen OBD-softwaretool, VAGCOM en laatste keer VAS(?) Skoda dealer.

Antera

Donateur
deze auto had na het wissen van de storingscode's geen merkbare verschillen om een of andere reden erna kwam een lambda fout tevoorschijn en die hebben we dan ook vervangen waarna de storing weg is gebleven. wat dat stilstaan te maken had met de lambda is ons tot op heden onduidelijk

deze auto had na het wissen van de storingscode's geen merkbare verschillen om een of andere reden erna kwam een lambda fout tevoorschijn en die hebben we dan ook vervangen waarna de storing weg is gebleven. wat dat stilstaan te maken had met de lambda is ons tot op heden onduidelijk

Was blijkbaar dan wel een voorbeeld, dat het aan de lambdasonde zou liggen.
Bij langdurig stilstaan(geen of te lage spanning) is er kans dat bepaalde ECU instellingen verloren gaan. Spanningsafhankelijke geheugen. (vergelijk met RAM)
Andere zijn in het niet spanningsafhankelijke geheugen opgeslagen. (vergelijk met flash ROM)

@Antera
Je opmerking: storingsmeldingen moet je wissen, omdat ze opgeslagen blijven, is een voorbeeld.
Soms wordt als reset-oplossing gegeven: accu los maken.
Dat geeft dan niet hetzelfde resultaat, als wanneer je dat met VAGCOM doet.

Overigens: Kun je met VCDS Lite, bijvoorbeeld EGR, Gasklephuis inleren of alleen maar zaken bekijken?

Antera

Donateur
je kan de zaken ook inleren opnieuw bij afwijkingen en ook zeker uitlezen. Inleren opnieuw van bepaalde zaken kan altijd gedaan worden en kan geen kwaad maar weet niet of dat het gewenste resultaat geeft al kan je het altijd proberen natuurlijk

@Antera
Overigens: Kun je met VCDS Lite, bijvoorbeeld EGR, Gasklephuis inleren of alleen maar zaken bekijken?

Het ging mij er om, of dit met "VCDS Lite" kan al dan niet geregistreerd(betaald).

Verwarring is natuurlijk mijn eigen schuld, omdat ik me niet aan de topic heb gehouden, in dit VAGCOM forum :rolleyes:

Ik probeer opnieuw:)

Ondanks bestuderen van het vergelijkingsoverzicht van Ross-Tech, is mij toch niet duidelijk, wat met de versies "concreet" mogelijk is.

Kun je met VCDS "Lite" (registered?) bijv. gasklephuis inleren?
Welke Basic Settings, Adaption kun je doen?
Het gaat er om, of motormanagement diagnose en storingen oplossen goed mogelijk is en niet alleen met de "prijzige" full-version. (Vanaf EUR 400)

Wie heeft (ruime) ervaring hiermee?

My1stIbi

Actief lid
Van de Ross-tech site, mijn opmerkingen in 't rood er achter:
Cannot do AutoScan -> alleen voor geregistreerde versie (=betaald). Een auto-scan laat mooi zien hoe een auto er op een moment voor stond.
Won't display text for all fault codes -> help niet bij het traceren van fouten
No Basic Settings (so no TBA, Xenon levelling, etc or checking timing on TDI's) -> je kunt dus niets aanpassen?
No Adaptation Saving (so no changing of locking/lights/horn behavior) -> dito
No Output Tests
No tech support from Ross-Tech

Limitations of VCDS-Lite compared to VCDS even if Fully Registered:

No Generic OBD-II
Won't work with CAN-Bus vehicles -> Voor de 6Y niet van toepassing
Fewer fault code definitions and label files -> kan storing tracen ook bemoeilijken
No built-in Activation (you'll be limited to a single PC)
No Advanced Measuring Blocks -> die gebruik je om storingen te tracen
No Acceleration Measurement

Deze tabel laat het duidelijker zien. Als ik 't zo lees moet je de versie minimaal registreren om er nog wat aan te hebben zodat je b.v. wel zaken kunt aanpassen.

Ondanks bestuderen van het vergelijkingsoverzicht van Ross-Tech, is mij toch niet duidelijk, wat met de versies "concreet" mogelijk is.

Kun je met VCDS "Lite" (registered?) bijv. gasklephuis inleren?
Welke Basic Settings, Adaption kun je doen?

Het gaat mij er om, of motormanagement diagnose en storingen oplossen goed mogelijk is en niet alleen met de "prijzige" full-version. (Vanaf EUR 400)

Wie heeft (ruime) ervaring hiermee?

Heeft niemand ervaring met een KKL-kabel en (geregistreerde) VCDS Lite?

My1stIbi

Actief lid
Ik heb hier geen ervaring mee, maar voor de Fabia moet je een kabel hebben die CAN ondersteund.

Bovenaan Onderaan