Fabia III VS Polo

MarkyMark

Actief lid
ik kan in de folder van Skoda niet vinden of de fabia ambition of edition en of Style ook een Hill controle functie heeft. Zit dat er wel op?

Ik heb dat op mijn Polo wel en dat is erg handig, weet daarnaast ook iemand of de achterbank ook breder is?

Heb drie kleine kids die in de polo nogal krap zitten
 

Kogamyata

Senior Member
@MarkyMark Hallo,

Drie kleine kinderen kunnen op de achterbank van 'n Fabia makkelijk zitten. Zelfs niet al te brede volwassenen gaat nog. Fabia station heeft bovendien heel veel bagageruimte. Van Hill dinges en zo weet ik niks. Ik heb wel 'n diesel, waar ik intussen al heel wat vanaf weet.
Groeten,
Joop.
 

MarkyMark

Actief lid
Dankjewel @Helmond42 ,

Goed om te weten dat de kinderen op de achterbank meer ruimte hebben, ik krijg ook een diesel (edition).
Hillcontrol wil zeggen dat de wagen op een helling niet achteruit rolt.. Dit gebruik ik nu redelijk vaak.

Aangezien skoda op bepaalde opties tav VW nog wel eens bezuinigd vrees ik dat het er niet opzit.
 

Machiel

Nieuw lid
@MarkyMark volgens de handleiding is er wel HHC (hill hold control) echter kom ik het in de auto en in de verkoop brochure verder ook niet tegen. Volgens mij was het in de Duitse configurator wel te kiezen.
 

Kogamyata

Senior Member
Als ik stop en de motor afslaat (start/stop) houd iets de auto even vast en laat pas los bij gasgeven. Als je dat bedoelt dan zit dat er bij mij op. Maar voor 'n "heuvel" gebruik ik gewoon de handrem. Ik weet niet of hij 7% vasthoud en dat probeer ik ook niet. Ik heb zojuist 3400 km gereden naar Orange Frankrijk etc. en hij heeft het goed gedaan. 1016 km in 13 1/2 uur met 2 tussenstops, volle bagage voor 3 volwassenen van dik 80 kg en 1;27, maar ik rijd niet sneller dan 100 km/u. Alle autoweghellingen max.7% pakte hij in hoogste versnelling 5e op cruise control. Het verbruik loopt dan op naar 1;8 om vanaf boven naar beneden 0,0 te verbruiken.
 
Klopt inderdaad @Machiel via de Duitse configurator is HillHoldcontrol wel een optie, hier in Nederland lees en hoor je er niks over.

Ik hoop dat het misschien via een elektronische weggetje straks in te schakelen is, ga ik de dealer even lief aankijken. Op mijn huidige Greenline zit het ook en ik moet zeggen gebruik het ook erg vaak.

Zo niet dan lekker ouderwets met de handrem.
 

Kogamyata

Senior Member
Met de handrem hillhold oefenen is het beste, dan vergis jeje niet als je 'ns 'n keer in 'n niet-hillhold rijdt. Immers zo heb je het ook geleerd.
 

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd, heb ik het liever niet dan wel, zulke electronische grappen die eigenlijk niets toevoegen als iemand een beetje auto kan rijden. (je wil niet weten hoeveel ongelukken - inclusief dodelijke - er al gebeurd zijn door allerlei software fouten, daar zijn al complete vliegtuigen door neergestort)
 
Heren, koop dat een auto uit de jaren 80 zonder allerlei ondersteunende voorzieningen.
Stuurbekrachtiging vind iedereen toch ook prettig? Lekker ramen opendraaien met een zwendel ipv climate control.

Waarom zou Hill Hold gevaarlijk zijn, indien je naar achteren beweegt kan je altijd de handrem/rem intrappen.

Maar goed hier ging het over de Polo vs Fabia
 

Rallye

Forumguru
Klopt inderdaad @Machiel via de Duitse configurator is HillHoldcontrol wel een optie, hier in Nederland lees en hoor je er niks over.

Ik hoop dat het misschien via een elektronische weggetje straks in te schakelen is, ga ik de dealer even lief aankijken.

De dealer kan juist vaak minder aanzetten dan een gewone liefhebber met VAG-COM, dat lijkt me een betere weg....
 

Kogamyata

Senior Member
Heren, koop dat een auto uit de jaren 80 zonder allerlei ondersteunende voorzieningen.
Stuurbekrachtiging vind iedereen toch ook prettig? Lekker ramen opendraaien met een zwendel ipv climate control.

Waarom zou Hill Hold gevaarlijk zijn, indien je naar achteren beweegt kan je altijd de handrem/rem intrappen.

Maar goed hier ging het over de Polo vs Fabia

Zijn die er nog dan, waarmee je in Utrecht (en de rest zal wel volgen) kunt rijden? Niet wij, maar de autoconcerns bepalen wat "goed"voor ons is en ik mag er van vinden dat "dit" niet goed is.
 

MarkyMark

Actief lid
Als je de keuze zou hebben hill hold aan of uit, wat doe je dan? Het is een optie die in verschillende situaties erg makkelijk is.....
 
Eerlijk gezegd, heb ik het liever niet dan wel, zulke electronische grappen die eigenlijk niets toevoegen als iemand een beetje auto kan rijden. (je wil niet weten hoeveel ongelukken - inclusief dodelijke - er al gebeurd zijn door allerlei software fouten, daar zijn al complete vliegtuigen door neergestort)

Yup, en mechanische fouten hebben ook heel veel (dodelijke) ongelukken veroorzaakt. Misschien moeten we stoppen met autorijden en gewoon weer gaan lopen?

On topic; ik heb de fabia style en geen hill hold control. Was even wennen na de Octavia die het wel had, maar ik ben de hellingproef blijkbaar niet verleerd :)
 

Cordoba

Forumguru
Halve vliegtuigen die neerstorten komt toch echt voor hoor @EdK alleen zijn het dan vaak meerdere halve vliegtuigen, bijvoorbeeld 2 of 4 halve. Maar wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen met complete vliegtuigen: vliegtuigen waar eigenlijk niets mee aan de hand is, maar bijvoorbeeld in volle vlucht door een software fout ineens één of meer motoren in 'reverse thrust' schakelen, dat normaal gebruikt wordt als het vliegtuig bij het landen de grond raakt, en nog af moet remmen. De effectieve stuwkracht is dan naar achteren, wordt op de grond soms ook gebruikt om achteruit te taxiën.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Helmond42 Ik ben qua opleiding vliegtuigbouwkundige, dus als ik eens een keer dat programma zie, weet ik vaak net iets beter wat standaard procedures zijn, of waarom ze een bepaald onderzoeksmethode gebruiken, en ken dus ook van achter de schermen voorvallen die nooit dergelijke TV-programma's halen, maar vaak wel duidelijk maken hoe bepaalde bedrijven functioneren.
 

Bakkertje

Forumguru
@MarkyMark Hoe klein zijn die 3 kleine kinderen eigenlijk?
En ga je wel eens met de kinderen de grens over? Wellicht een suffe reactie, maar ben je bewust dat kinderen tot 1,50 meter in Duitsland op een verhoger dienen te zitten.
En als vader van 3 kan ik je melden dat je dat echt niet gaat lukken in een Polo en ook niet in een Fabia. Dat was zelfs een uitdaging in de Superb en nu in de Passat ;)
Dus ja fysiek krijg je er vast wel 3 of meer op de achterbank, maar veilig is het niet en bovendien niet toegestaan. Blijf je in NL dan moet je kind langer zijn dan 1,35 voordat ie met z'n achterwerk direct op de achterbank mag zitten.
Meer info op:
http://www.anwb.nl/auto/themas/kinderen-in-de-auto/kinderzitje-de-regels
 
Bovenaan Onderaan