Fabia II (LPG) stottert en schudt na starten

nakharry

Forumguru
Onze Fabia Combi II 1.6 16V Sport (LPG) stottert, bokt en schudt momenteel als een malle na het starten, zo erg zelfs dat je de uitlaat onder de auto hoort klapperen.

Als je eenmaal rijdt is het weg totdat de je auto uitzet en weer op nieuw start :arghh:

Ik heb er al Shell V-Power ingegooid om vocht in de benzine tegen te gaan.

Hij is 2 maanden geleden dealer onderhouden (apk en onderhoudsbeurt).


Iemand enig idee wat dit fenomeen zou kunnen veroorzaken?
 

VAG-man

Forumguru
Laten uitlezen en je weet meer.
Kan zoveel zijn.

Na een paar keer gas geven loopt de auto op LPG neem ik aan? Loopt hij dan nog te schudden?
 

nakharry

Forumguru
Ja daar zeg je iets @VAG-man .. Ik zoek het ook in die hoek, vandaar dat ik in eerste instantie ook dacht aan vuil of vocht in de benzine..

Heb jaren geleden soortgelijk probleem gehad en toen moesten de LPG injectoren vervangen worden :greedy:

Verstopte injectoren werd er toen gezegd door de gasboer en die konden niet schoongemaakt worden (Vialle systeem). Brink systeem schijnt ergens een filter te hebben die schoongemaakt kan worden, bij Vialle zit er geen brandstoffilter is mij ooit verteld.

Heb nog steeds het idee dat mij toen een oor aangenaaid is en mocht het wederom iets met het LPG systeem zijn dan is het denk ik tijd om afscheid te nemen van de Fabia.

Probleem doet zich wel eens vaker voor.. laatste keer op vakantie in Normandie op een verlaten boerenlandweg. Het is dan net dat hij even onregelmatig op 3 cilinders loopt, maar als ik hem dan opnieuw start was het meestal wel weg..om zich jaren later weer eens te manifesteren.
 

Duijzer

Donateur
Wanneer is het brandstoffilter vervangen? Ik zou het zoeken in de aanvoer van benzine, omdat het even na de start over is. kun je de auto handmatig op benzine zetten en blijft hij dan schokken?
 

nakharry

Forumguru
Ik kan hem inderdaadook handmatig op benzine zetten inderdaad @Duijzer Ik hou m van de week even alleen op benzine.

Hoort een benzinefilter bij een grote of kleine beurt ? Kan mij namelijk niet herinneren dat deze ooit vervangen is..
 

Cordoba

Forumguru
Brandstoffilter hoort zeker niet bij een kleine beurt, en ik denk ook niet bij iedere grote beurt (maar bijv. om de 60k km). Hoe oud is de benzine die in je tank zit?
(om oude benzine als oorzaak uit te kunnen sluiten).

Ik ben benieuwd of ie bij continue op benzine rijden, zich wel netjes gedraagt (dan zou het met koude start te maken kunnen hebben).
 

Tees

Donateur
Brandstoffilter wordt meestal niet vervangen bij een standaard (grote of kleine) beurt. Bij mijn F1c (en die van een vriend) heb ik m net vervangen, zaten in beide nog de originele in (16 jaar oud dus...).

Tis een klusje van niks (mits je een brug tot je beschikking hebt), en zijn de kosten ook niet, volgens mij was ik 2 tientjes kwijt.

Edit: ik zie dat @Cordoba me net voor was, maar t gelukkig met me eens ;)
 
Laatst bewerkt:

nakharry

Forumguru
Ik moet eerlijk zeggen dat ik meestal maar een liter of 10 in de tank heb zitten en dan eigenlijk alleen maar om te starten. Ik doe er eigenlijk zoveel mogelijk E5 in tegenwoordig en het liefst Shell V-power omdat die helemaal geen bio ethanol heeft. Maar ja ik rij er niet alleen in er er wordt wel eens wat anders ingegooid.

Ik ga eens navragen of iemand in mijn kennissenkring een brug tot zijn beschikking heeft @Tees . De kosten zijn het niet inderdaad.

Het leek er vandaag op dat hij zich bij langere stukken wel netjes gedraagt inderdaad @Cordoba :pieker:
 

Tees

Donateur
Je kan anders nog zoeken naar DHZ garages, daar zijn er in den lande wel best wat van te vinden. Kost meestal zo'n 10-15 euro per uur, en hiermee ben je in een half uurtje echt wel ruimschoots klaar
 

VAG-man

Forumguru
Als je de auto door een VAG-dealer laat onderhouden moet de dealer inzien wanneer het brandstoffilter vervangen dient te worden. Daar moet/hoef je als consument geen rekening mee te houden.

Ik begrijp dat de auto bij langere stukken wel goed rijdt. Dan is het niet het brandstoffilter.
Mijn advies is om minimaal 25 liter brandstof erbij te tanken en daar eens een kleine 100 km mee te rijden.
 

Ronnie

Forumguru
Ik ga er van uit dat het een moderne G3 installatie is, deze hoort in de warmloopfase van de motor tot ongeveer 60 graden watertemperatuur op benzine te blijven lopen en daarna over te schakelen op LPG. Dit i.v.m. de temperatuur van de verdamper, bij te lage temp. van de LPG zou het vloeibaar uit de injectoren spuiten en dus niet controleerbaar te doseren zijn.

Loopt de motor in de warmloopfase wel goed/soepel? Dan kun je een benzine probleem uitsluiten.
Is er een probleem bij het lopen op benzine dan is uitlezen de enige remedie.
 

nakharry

Forumguru
Ik ga de tank maar eens volgooien met E5 V-Power morgen, bedankt voor het advies @VAG-man. Bij langere stukken rijdt hij inderdaad wel goed.

Er zit inderdaad een G3 van Vialle in @Ronnie Nee hij loopt juist in de warmloopfase rot alsof hij op 3 pitten loopt.

Kan je dat uitlezen ook bij een universele Bovag garage doen of heeft alleen de Skodadealer deze specialistische uitleesapparatuur?
 

Ronnie

Forumguru
Dan verdenk ik sterk een bobine of bougie als hij op benzine ook slecht loopt.
Uitlezen kan iedere zichzelf respecterende fatsoenlijke garage met een uitleesapparaat,
echter niet alle uitleesapparaten geven aan welke cilinder het is, VAG Com/VCDS wel.
Misschien zit er een forumlid met VCDS in de buurt.
Succes!
 

Cordoba

Forumguru
Beslist niet iedere universele garage heeft de apparatuur en zeker niet de kennis om de verschillende blokken uit te lezen. Je kunt ook naar een Vagspecialist, die zijn een stuk goedkoper en hebben ook veel merkspecifieke kennis. Je zou contact op kunnen nemen met Vagcarservice in Bergschenhoek, dat is niet zo ver weg voor je. (Er zijn niet zo gek veel Vagspecialisten in het land)

Lees 'm eerst eens gewoon uit op foutcodes, mogelijk dat er een temperatuursensor de weg kwijt is, waardoor dan (bijv. in de opwarmfase) de verkeerde verhouding brandstof/lucht wordt ingespoten.

Edit: ik heb de naam van de garage in Bergschenhoek even aangepast, ik was "car" in de naam vergeten. Een half jaar terug geweest voor beurt & APK, en ben tevreden. Het is geen dealer met gelikte service, maar ze weten wel wat ze doen, ook van anderen al gehoord dat ze tevreden zijn met het werk en de prijzen van deze garage.
 
Laatst bewerkt:

nakharry

Forumguru
Skodadealer bij mij om de hoek vraagt al 100,- diagnose kosten om een expansievat af te persen. Dit dievengilde van Pon heeft mij de afgelopen 25 jaar al meermaals proberen te bedonderen (al eerder behandeld op dit Forum).

Vorige beurt (2 maanden terug) bij een ander Skodadealer liep ook uit op een fiasco (ze hadden ze mijn fuseekogels vervangen en toen de aandrijfashoezen verbrandt (ook eerder behandeld met foto's)), dus dat is ook geen goed alternatief..

Ik ben al met al het vertrouwen een beetje kwijt in de merkdealer en zoek een betrouwbare organisatie waar je inderdaad zo even langs kan rijden voor een diagnose..
 

nakharry

Forumguru
Ik hen net even gegoogled @Ronnie en ik las dat de ontsteking over kan slaan bij een slechte bobine. Is dat dan alleen na het starten en weg bij lange stukken of moet dat dan constant aanwezig zijn?
 

Niels83

Forumguru
Vag techniek in Nuenen lees ik alleen goede dingen over.

En er is hier een hele lijst op het forum met gaat die kunnen uitlezen. Ik meen onder tuning. De lijst is net geupdate maar laatst 4 mensen uit mijn buurt een bericht gedaan met precies 0 reacties.

Ik vroeg me af wat er gebeurt als je hem uit en weer aanzet nadat hij is warm gelopen?
 

Tees

Donateur
Mijn ervaring is dat een goede vakgarage wel een uitleesapparaat heeft dat de meeste modules meepakt. Laatste keer dat ik dat gedaan heb kostte een schokkende 25 euro ;)
Zeker fouten in het motormanagement worden door goede uitleesapparaten prima meegepakt. En dit klinkt wel als motormanagement (al weet je dat nooit 100% zeker).

Of je kan natuurlijk altijd iemand opzoeken alhier met VCDS.

Een slechte bobine geeft volgens mij continu problemen, maar hij wordt zwaarder belast als er een hogere belasting gevraagd wordt. Dus bij koude motor optrekken, of te laag in z'n toeren optrekken, dat zijn de kritieke momenten. Dus als een bobine op het randje zit, zijn dat de momenten waarop ie problemen kan geven.
Maar ik zou m echt eerst laten uitlezen, dan weet je waar je moet beginnen. Want nu zijn er allerlei mogelijkheden in het gehele verbrandingstraject (luchtinlaat, brandstoftoevoer, ontsteking) dat het wel een beetje gissen wordt.
 
Laatst bewerkt:

nakharry

Forumguru
Ja kan van alles zijn inderdaad @Tees . Ik begin eerste even met het aftanken met benzine.

Zomaar 4 bobines vervangen loopt ook in de papieren.. koppelingsplaten hebben na 234.000 ook hun beste tijd gehad, dus ik wil geen kapitalen meer uitgeven aan het oude beestje..
 

Tees

Donateur
Je hoeft ze ook zeker niet alle 4 te vervangen hoor! Als je een foutmelding hebt dat het aan een bobine ligt, dan kan je die ene vervangen (en als je dan zeker wilt zijn, wissel je die ene eerst om met een andere, dan moet de foutmelding meeverhuizen), de rest kan gerust blijven zitten. Scheelt een hoop geld!
 
Bovenaan Onderaan