Fabia II 1.4 TDI Sport - Vesterker aansluiten

Beste allen,

Ik ben redelijk nieuw op dit forum en zo ook met mijn auto. Sinds begin dit jaar ben ik bezit van een Fabia 1.4 tdi in de sport uitvoering. Ik ben erg tevreden over deze auto, alleen de standaard Dance radio is het niet helemaal.

Nu wil ik deze radio wel graag behouden, staat namelijk netjes in het dashboard. Echter ik kan niets vinden over het aansluitschema van deze radio.

Ten tijden van de aflevering is er, op mijn verzoek, een parrot mki 9200 ingebouwd. Dus het is mogelijk om externe apparaten aan te sluiten.

In eerste instantie wil ik beginnen met enkel een subwoofer en wanneer de financieen het toelaten ook het vervangen van de deurspeakers.

Nu mijn vraag: hoe kan ik een extra versterker aansluiten op de standaard dance radio? Hoe haal ik de radio los? Welke aansluiting dien ik te gebruiken om de versterker aan te laten springen? en hoe dien ik het beste met een hi/lo converter om te gaan?

Een hoop vragen van een nieuw forum lid, maar ik hoop met de kennis die ik vergaar in een later stadium ook andere mensen te helpen.

met vriendelijke groet,

Lucien
 

Tallguy

Forumguru
Welkom op het forum! Wil je je misschien ook nog voorstellen in de Meet & Greet?

Voorts je topic verplaatst naar het Car audio, video, navigatie en andere gadgets topic.
 

Bakkertje

Forumguru
Hoi Lucien,

Welkom op dit gezellige en leerzame forum.
Jouw vragen zijn al eens eerder voorbij gekomen dus ik denk dat je met de zoek functie vast wat kunt vinden.

In het kort komt het erop neer dat je van je luidsprekersignaal een lijnsignaal zult moeten maken en die gebruiken om een versterker van signaal te voorzien. Hier zijn speciale adapters voor te vinden in de handel. Er zijn ook versterkers met een ingebouwde high input waar je rechtstreeks je luidsprekersignaal op aan kunt sluiten.
Daarnaast zul je een voedingskabel moeten trekken naar de plek waar je de versterker wilt plaatsen. Als laatste heb je nog een 12v trigger nodig om de versterker in te schakelen als je radio aangaat. Waar je die bij een standaard radio kunt vinden weet ik zo 1, 2, 3 niet.

Of-topic: (Mocht je nog op zoek zijn naar spullen dan kun je me PM-en, ik heb nog een Audison monoblock en sub liggen.)
 
Het word maar eens knutselen. Ik heb enige ervaring met het inbouwen van geluidsapparatuur in een auto echter dit was in een golf 2 met een uitgebreide radio. Hierbij waren de aansluiten achter de radio in overvloed.

Bij het inbouwen in de skoda echter zie ik de dance radio als het grootste probleem, er is geen informatie over te vinden. Zodra ik iets meer weet dan zal ik dit posten.

Bedankt voor de info,

@bakkertje een pm komt er aan.
 
Vraagje:

Kan ik gebruikmaken van een vrije zekeringruimte in de zekering kast voor bijvoorbeeld de 12v remotekabel voor een versterker? Zodat deze aanspringt zodra ik het contact aan zet.

Dan is de inbouw redelijk simpel. Namelijk 12v van accu naar versterker voor de power, een speaker kabel met High/Low kastjes naar versterker voor audiosignaal en dan 12v vanuit de zekeringkast voor het aanlaten springen van de versterker.

Ik hoor het graag.
 
Of natuurlijk de geschakelde plus achter de radio nemen.......

Hi,

Zat ik in eerste instantie ook aan te denken, echter er is een Parrot ingebouwd die volgens mij van deze aftakking gebruik maakt.

Volgens had ik nog een extra ruimte op de zekeringkast die op de accu is bevestigd.

Nu nog twee ingangen in het schutbord zien te vinden. Eentje zit iig aan de bijrijderszijde linksboven (waar aan de anderekant de kabel voor het moterkap mechanischem doorheen loopt (ideaal voor de monitor kabel). Dus enkel de voeding voor de versterker.

:crazy:
 
En...

Het werkt. Helaas geen camera tot mijn beschikking (en dus geen walk through). Maar is zal binnenkort wat uitleg geven.

Ondertussen verplaats ik mijzelf dmv luchtdruk (scheelt weer diesel :D
 
Fabia-tdi, heb je een aanwijzing waar je de doorvoer tussen het schutbord hebt gevonden dan wel heb gemaakt ? En heb je die geschakelde plus nu uit de zekeringruimte bij de accu of die in het linkerdashboard gehaald?

Ik ga straks in mijn F2 Greenline hetzelfde inbouwen namelijk. Heb al wat foto's in me album staan. Het is een JBL GTO versterker, condensator (1uF) en subwoofer die ik uit me leaseauto heb gehaald.

picture.php
 
Beste nighcrawler,

Ik heb het in mijn foto album neergezet, is wat makkelijker te bekijken.

Zie http://www.skodaforum.nl/board/album.php?albumid=431 voor de album.

Na het aanklikken van de foto's, zie een summiere simpele beschrijving, mochten er vragen zijn, stuur dan even een pb tje.

De remote aansluiting komt achter de zekeringkast onder het stuur vandaan. (tip van de dealer)

Succes
 
Hey,

Echt cool dat je die foto's in je album hebt gezet!

Had nog niet aan het zijschot gedacht. Even samenvattend.

  1. Je hebt de kabel rechtstreeks op de accu aangesloten via die verdeelblok op de accu.
  2. De kabel heb je dan rechtsom via het zijschot naar de deur toegevoerd.
  3. Dan zit er er een loos dopje in de A-stijl terhoogte van de motorkaphendel.
  4. Via de instapstijl naar achteren gevoerd
  5. Remote aansluiting via zekering nummer XX in de zekeringkast gepakt.

Enige vraagje nog bij punt 2. Hoe heb je die kabel door het zijschot gekregen en komt die dan uit voor de deur?
http://www.skodaforum.nl/board/album.php?albumid=431&pictureid=2739

Maar je hebt me al een hoop info gegeven zo met die foto's. ik heb zelf dit grapje ook al in een peugeot 307 gehad en had ongeveer diezelfde oplossing gemaakt. Alleen daar een doorvoer in de panvan (links hoog in het tussenschot gevonden).

maar tnx he, je zal in september zien wat het geworden is...
 
Heb je een standaard radio? Anders moet je nog een Hi/Lo converter toevoegen. Ik heb er één van caliber gebruikt en dit werk perfect (kosten e20,-).

Antwoord op jou vraag: er zit een plasticschot bij het begin van het zijscherm. Hier zit genoeg speling in om een kabel door de duwen (de mijne is +- een centimeter in doorsnee). Dit ter hoogte van de loze thule.

Je verdere omschrijving klopt. Alleen heb ik de remote gepakt op dezelfde plek als de Parrot, deze was door de dealer speciaal aangesloten.

De kabel en zekeringhouder was onderdeel van een kabelset van Dietz. Deze was het, dacht ik: http://mbcaraudio.nl/kabelset-35-qmm/34-dietz-d23092-.html, maar ik heb gekozen voor een 80A zekering. Er hangt (nog) geen zware versterker aan, vandaar. Maar ik ben wel voorbereid op de toekomst :) .

Succes en ik ben benieuwd.

Mocht je nog hulp nodig hebben, ik ben dan wel geen expert, maar heb het wel zelf gedaan :).
 
Ja heb gewoon de standaard SWING radio. zonder MDI enzo.
Heb ook al gezocht/googled of er een line-OUT op die quadlock te maken is maar dat lijkt niet zo te zijn..

Heb uit me peugeot ook een HI/LO convertor liggen (dietz 901) en dat werkte daarin ook prima ja. wel ff in het begin wat "gepiel" om de juiste sterkte in te stellen, had snel oversturing van het signaal maar eenmaal werkend is het prima voor een subwoofer.
 
Zo ik ben aardig opweg hoor! heb de pluskabel door het zijschot gevoerd maar aan de passegierszijde want kreeg dat verdomde hendeltje van de moterkap opener er niet af bij de bestuurder (?). Dus dan via de andere kant gedaan. bij de doorvoer van binnen naar buiten ff netjes alles met galvanische tape afgewerkt enzo ziet er strak uit.

Bij de B-stijl rechts heb ik 2 draden van de bass-speaker aftapt (blauw/wit en bruin/wit) dat me een input signaal geeft straks in de high/low converter bij de subwoofer.

Daar nog een vraag je over. hebben jullie zowel links als rechts een signaal hiervoor afgetapt? z'n high/low converter wil namelijk 2 signalen (L+R). en de versterker ook?

aanstaande vrijdag of zondag het afmaken. was me massa kabel namelijk kwijt..
en heb nog wat aan LED verlichting gedaan zie topic
 
Bovenaan Onderaan