Fabia I 2007 Startproblemen

wim77777

Nieuw lid
Fabia I Combi Spirit 2007 59 KW . Brandstof LPG 3G
Uitvoering: NFM5FM52T088ALLE0GGS5 (deze code verscheen toen ik mijn kentekengegevens opvroeg)

De auto heeft 175000 km gelopen en heeft altijd op tijd zijn beurten gehad. De laatste 4 jaar rijd ik relatief veel korte ritten.

Bij de laatste onderhoudsbeurt bleek dat een bobine vervangen moest worden. Ik vond dat wat vreemd omdat mijn auto voor de beurt nog prima reed. Na de reparatie bleek de motor na het starten niet regelmatig te lopen. Daarom is toen gelijk een tweede bobine vervangen. Een tijdje ging het goed maar gaande weg ging het starten steeds moeizamer. Daarom de overige bobines ook maar laten vervangen. Dit bleek het probleem niet op te lossen. Gaande weg werd het steeds erger. Wanneer de auto met koude motor wordt gestart valt deze direct weer uit. Na 7 à 8 keer starten blijft de motor even onregelmatig lopen maar kan ik geen gas geven. Het toerental zakt dan weg en hoor ik ploppende geluiden alsof er brandstof na verbrandt (misfire of backfire?) en valt de motor uit. Na nog eens 2 à 3 keer dit te hebben gehad blijft de motor wel draaien, eerst nog wat onregelmatig en dan uiteindelijk – na een halve minuut – vindt deze zijn juiste toerental en kan ik vertrekken. Ook bij een warme start op benzine loopt de motor eerst onregelmatig en moet ik een of twee keer opnieuw starten. Verder rijdt de auto als het bekende zonnetje.

De boordcomputer is uitgelezen en er waren geen fouten geregistreerd. Het enige lampje dat op het dashboard gaat branden is het laadstroomlampje omdat het toerental te laag wordt voordat de motor uitvalt. De sensoren (ook de temperatuursensor) laten normale waarde zien. De gasinstallatie is door een gespecialiseerd bedrijf gecontroleerd en goed bevonden. Het starten gebeurt altijd op benzine.

De bougies zijn niet zo lang geleden vervangen. Als laatste is het brandstoffilter vervangen echter zonder resultaat.

Wat mij verbaast is, dat de koude motor wanneer die eenmaal rustig loopt, nog steeds op benzine draait. Dus kennelijk kan alles gewoon goed draaien met koude motor. Het lijkt wel alsof de boordcomputer bij iedere start weer het wiel moet uitvinden. De lambdasonde kan het niet zijn want die doet niets bij een koude motor is mij verteld.

De garage stelt voor om als volgende stap de brandstofmotor te vervangen. Bij het openen van het bestuurdersportier hoor ik echter duidelijk de brandstofmotor druk opbouwen zonder vreemde bijgeluiden of zo. Kan deze dan toch defect zijn? Ook heb ik er voor gezorgd dat de tank altijd voor minimaal een derde gevuld bleef.

Wat mij ook opvalt bij deze auto is dat wanneer bij koude motor wordt gestart, de uitlaatgassen behoorlijk stinken. Dat was ook voor het probleem al het geval. Is dat normaal omdat de katalysator nog niet op temperatuur is of zo?

Ik hoop dat iemand met deze info mij advies kan geven.

Groet Wim
 
Laatst bewerkt:

wim77777

Nieuw lid
Het brandstoffilter is deze week vervangen. De benzine is al wat ouder omdat ik alleen hierop start. Twee keer per jaar tank ik bij als de tank nog eenderde gevuld is. Dus ja, echt vers is die dus niet. Misschien moet ik de tank maar eens gaan leeg rijden.

Vraag is dan nog wel waarom de motor uiteindelijk op benzine toch rustig gaat lopen.
 

turboturbo

Forumguru
Was dit alles bij de dealer gebeurd, trouwens?
En wat voor motor gaat het hier om precies?
Rijd je ook evengoed nog wel regelmatig lange ritten?

Ik vind het heel vreemd dat alle ellende begonnen is nadat er zonder klachten van jouw kant een bobine vervangen is. Wat gaf de garage aan dat de reden was voor vervanging precies? En hoe hebben ze dat getest of vast gesteld?
En zijn de bougies toen meteen mee vervangen? En zo niet, hoeveel tijd zat er tussen (tussen vv bobines en bougies)

Verder zou ik me toch zorgen maken dat je hiermee je katalysator niet om zeep helpt (omdat je schrijft dat de starts zo moeizaam gaan en er onverbrande benzine in de uitlaat verbrandt)
 

wim77777

Nieuw lid
Dit alles is bij de dealer gebeurd.

De motor is een 4 cilinder in lijn met
multipoint injectie, 1400 cc.

Lange ritten maak ik nog maar zelden. De verhouding is ongeveer 1 lange rit op 20 korte ritten.

Bij het ophalen van de auto na de grote beurt werd mij meegedeeld dat een bobine niet goed was en vervangen moest worden. Ik weet niet hoe dat precies geconstateerd was. De bougies waren 15k kilometers ervoor al verwisseld.
Ik maak mij ook zorgen om de katalysator en daarom zet ik de motor ook ditect uit wanneer het 'ploppen' dreigt te gaan plaatsvinden. Vraag is nu in hoeverre deze al beschadigd is geraakt. Wordt dat bij een APK getest?
 

wim77777

Nieuw lid
Het probleem is opgelost. Het bleek dat een afdichtrubber van de brandstofpomp dusdanig verteerd was dat deze in de brandstofpomp voor een verstopping zorgde. De pomp is nu vervangen en de tank is gereinigd.
Omdat nu duidelijk werd dat de 2 bobines voor niets zijn vervangen, kreeg ik €150 korting.
 

turboturbo

Forumguru
Tjonge dat lees je niet vaak. Is dat omdat jouw benzine tank zelden of nooit vol zit (jij rijdt op gas maak ik op uit dit topic)? Dat die rubber afdichting uit kan drogen?

Die onterecht vervangen bobines is trouwens niet betreurenswaardig, die gaan sowieso een keer stuk. Best is om de andere 2 ook alvast preventief te vervangen en de oude als reserve in de kofferbak te leggen (ze gaan altijd op vakantie stuk op zaterdagmiddag ergens in the middle of nowhere en geen dealer die ze op voorraad heeft)
 

Cordoba

Forumguru
De garage stelt voor om als volgende stap de brandstofmotor te vervangen.

Brandstofmotor:
2017-skoda-fabia-r5-engine-10.jpg


Brandstofpomp:
ae49d0bff13aacdb2754cb9bc8c08eac9f48284b.jpg
 
Bovenaan Onderaan