Fabia Combi I AQW - juiste bougie electrode afstand >_< ?

gossy

Actief lid
..of niet relevant?

Leuk wanneer drie bougie bronnen drie verschillende meningen hebben en verschillende bougies willen verkopen..


Even gespiekt in een service manual ( waar helaas onze AQW niet instond - weet iemand een link?) en daar stonden bij elk motor type de electroden afstanden bij vermeld dus ook - kennelijk belangrijk gegeven voor de ontsteking. Mn Haynes boek meld bij de AQW een Champion met 0.8mm..


Welnu een onderdelen dealer op kenteken krijgt 4 resultaten voor de onze, met 0.7 0.8 0.9 en 1.0
De 0.7 staat specifiek bij voor LPG

De Skoda dealer om de hoek zou willen meegeven een met 0.7mm

De wijsheid die ik te horen krijg van een garage in de buurt is electrode afstand helemaal niks uit maakt voor de ontsteking in de cylinder - de electroden afstand verschild nou eenmaal per bougie type.




Dus >_<?



Snap wel dat sommige exotische materialen een grotere gap mogelijk maken - en een fellere ontsteking - maar vraag mij af of de auto's ecu dit wel zo lekker vind eigenlijk.
Stationair is nu wat rommelig soms.
Gewisseld half jaartje voordat de ketting vervangen is en de boel al rommelig was en al loopt De boel gaat prima op snelheid nu, stationair niet echt. 830-860rpm met stootjes.
Geen codes in het systeem dus er worden geen grote afwijkingen in de ontsteking, brandstof, lucht etc gemeten in het systeem.. Brandstof is schoon gefilterd, lucht idem, slangen lijken allemaal prima en de pomp blijft goed lang op druk. Wat injectie cleaner gedaan maar nul verschil merkbaar dus begin eens bij t begin weer- keek in m'n log en nu bosch exoten met 0.9mm gap in zitten wat eruit kwamen rollen destijds op kenteken.
Dacht ik haal 'de standaard' vonkers erbij voordat ik die oude eruit trek vanavond als m'n vrouw thuis komt en voor de zekerheid dus een goed setje in huis mocht dat wat zijn..
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet heeft iedere AQW last van hikjes en schudden terwijl ze gewoon stationair draaien,die van mij deed het,en die van mijn collega deed het ook,dat zag je ook duidelijk terug op de toerenteller die tijdens stationair wat op en neer ging.
Ik heb er de laatste beurt bosch bougies met een 0.7 gap in gegooid.
Daarvoor zaten er beru met een 0.8 gap in,geen verschil gemerkt.
 

gossy

Actief lid
Bah Kevin - dat wilde ik niet horen :D de motor hier heeft wel eens gewoon soepel gelopen hoor. Volgens mij.
Denk ik :pieker:
 
Ik ben er toen ook mee aan het knooien geweest,bleek achteraf een karakter eigenschapje van die oude mpi 8 kleppers te zijn.
Ik heb het toen iets soepeler gekregen door de gasklep en maf sensor schoon te maken,maar het scheelde niet zo gek veel.
 

gossy

Actief lid
Ja dat lees ik ook nu als mogelijke verbetering qua stationair loop op Briskoda
en ook wat verwensingen richting de 8 klepper lol.. Elders melding dat de stationair loop bij deze motor tijdens de uitrol naar beneden werd gesteld om emissie standaarden te bevredigen met als resultaat dus vaak (maar niet altijd ) onrust..



Ik kan me echt een tijd herinneren dat ie soepel gelopen heeft - weet t bijna zeker :wavecry:
dus volgend weekend maar even aan de gang met dat gasklephuis wellicht.



Maar wat betreft dus de juíste bougie met de juiste electrodenafstand - toch vaag. Misschien loopt mijn kennis achter maar opgroeiende met een vader die alles zelf onderhield was dit gewoon een ding.. maar kennelijk nu onderhevig aan uiteenlopende meningen ipv een specificatie.
 
Map kan ook,ik rij al 3 kwart jaar geen skoda meer dus ik haal het nog wel eens door elkaar :bloos:.
Als de dealer en haynes champion 0.8 zeggen zou ik dat lekker doen.
 
Bovenaan Onderaan