Fabia Combi greenline

Ener

Nieuw lid
Afgelopen zaterdag de nieuwe Fabia Combi greenline besteld. Ik ben echt benieuwd hoe de 3 cilinder diesel rijdt. Ik heb proef gereden in de 1.4 benzine versie en verwacht min of meer soortgelijke prestaties. De 1.4 benzine vond ik prima rijden overigens. Dit wordt mijn tweede Skoda, eerst een Octavia 1.6 gehad en met een tussenstap van 2,5 jaar weer terug bij Skoda.

Gieliovd

Forumguru
Welkom op het forum!

Wéér een 1.2TDI!

Enne, zoals Hetzer al zei, die 1.4 benzine 4 pitter is toch wel even anders van karakter :) Turbotje, dieseltje, 3 cilinders... En dat tegenover een toerenmotortje op benzine.

Hetzer

Forumguru
Hey welkom!!!!!!, ik heb zelf net als jij ook een Greenline in bestelling, maar uhhh ??

P.S Je hebt gereden in een 1.4 benzine, en verwacht soortgelijke prestaties van een 1.2 TDI ?????!!!!.
Koppel en trekkracht zijn veel beter van de 1.2 TDI, motor loopt ook met minder toeren en heeft een cilinder minder, dus ze lijken niet echt op elkaar..

waar heb jij je auto bestelt en hoelang was de levertijd bij jou??

mvg

van_der_P

Senior Member
Volgens mij zullen de meeste wel moeten wennen aan de 1.2 TDI. Er is immers nog niemand op het forum die er een proefrit in heeft gemaakt.
Dat hoge koppel is prettig als je schakellui wil rijden, en er gaat ook een bepaalde rust van uit. Weinig toeren, weinig geluid. Over een paar weken zullen we het zien.
In ieder geval laat ik mij verassen, wat het wordt. Financieel valt het in ieder geval mee.

Ener

Nieuw lid
Hey welkom!!!!!!, ik heb zelf net als jij ook een Greenline in bestelling, maar uhhh ??

P.S Je hebt gereden in een 1.4 benzine, en verwacht soortgelijke prestaties van een 1.2 TDI ?????!!!!.
Koppel en trekkracht zijn veel beter van de 1.2 TDI, motor loopt ook met minder toeren en heeft een cilinder minder, dus ze lijken niet echt op elkaar..

Ik bedoel meer dat het niet veel langzamer zal zijn. Volgens de specificatie heeft de 1.4 benzine meer pk maar minder koppel. Wel trekt de 1.4 benzine sneller op. Maar goed we zullen het zien. Ik rij nu een 1.9 dci met 120 pk en 270 nm koppel van Renault, met een zes bak. Dus het zal zowiezo wel ff wennen worden. Maar het belangrijkste vind ik toch mij portomonee.

waar heb jij je auto bestelt en hoelang was de levertijd bij jou??
mvg

Ik heb hem in bestelling bij Broersen Auto's in Numansdorp, dealer van 2010, en hij wordt ongeveer eind juni geleverd.

quorumz

Actief lid
de 1.2TDI is wel iets waar mijn vrouw moeite mee heefd. Een koppel van 180Nm en 0-100 in 14,3 seconden...zijn natuurlijk geen race snelheden (en dat moet je ook niet verwachten met deze motor, begrijp me niet verkeerd, want hij is ook nog eens dik 1100 kg zwaar) maar goed een 1.2 TDI greenline scheelt gewoon geld (ong net zo duur als een normale fabia 1.2 tsi 63kw elegance of een fabia 1.2 tsi 77kw ambient)

corsaar

Senior Member
Quorumz @waar heeft ze moeite mee, met 1.2 TDi vind ze deze te lich,t te lui niet snel genoeg, wat bedoel je precies ?
2

Hetzer

Forumguru
onderschat het koppel van 180 NM niet ,dat is denk ik meer dan de 1.4 motor in de C-2??!!

en dat aantal nm ,is in de parktijk toch erg bruikbaar..

en tja heren kom nu niet met argumenten dat de Fabia 1.2 TDI langzaam is, wie snel wil zijn zit immers verkeerd met de 1.2 TDI, en kan beter in een 1.4 TSI Fabia RS

Mij zal het allemaal een worst schelen ik wil veeeeeeeeeeeeeel goedkope kilometers rijden op een tank met mijn Fabia Greenline:489:

quorumz

Actief lid
Even opgezocht: de c2 heeft een koppel van 118Nm bij 5400tpm en doet 0-100 in 12.2 seconden (54kw en 75pk) en de fabia greenline heeft een koppel van 180Nm bij 4200Nm en doet 0-100 in 14.3 seconden. (55kw en 75pk). Dan zou de greenline bij 0-60 misschien winnen en bij 0-100 verliezen. neemt niet weg bij hoger koppel bij lager toerental bij tussensprintjes het sneller zou moeten zijn. Dit tijden zijn nog niet bekend van de greenline denk ik (hoewel ik die van de C2 ook niet kan vinden:D

goedkoop is relatief:) het is peanuts vergeleken met wat straks mijn skoda superb combi kost:)

maar ik ga over 2 weken naar dezelfde dealer als waar mijne vandaan komt, eens praten...

Hetzer

Forumguru
:ot:voor de prijs van 1 Superb Combi kun je, bij wijzen van spreken wel 10 Greenlines rijden :473::winkie:

Ener

Nieuw lid
onderschat het koppel van 180 NM niet ,dat is denk ik meer dan de 1.4 motor in de C-2??!!

en dat aantal nm ,is in de parktijk toch erg bruikbaar..

en tja heren kom nu niet met argumenten dat de Fabia 1.2 TDI langzaam is, wie snel wil zijn zit immers verkeerd met de 1.2 TDI, en kan beter in een 1.4 TSI Fabia RS

Mij zal het allemaal een worst schelen ik wil veeeeeeeeeeeeeel goedkope kilometers rijden op een tank met mijn Fabia Greenline:489:

Amen :super:

van_der_P

Senior Member
Ja dat gaat lukken, want een Greenline lust alleen maar diesel. Die is zeker 30 eurocent per liter goedkoper dan benzine. Daarbij komt die daar ook nog 2 x zo ver mee.
Je betaald geen MRB.
En je bespaar bij aanschaf ook nog eens 4700 euro BPM.
Dus ondanks de files, waar dit land mee vol staat, bespaar je zowiezo geld. Zelfs als die stilstaat en niet gebruikt wordt ben je minder kwijt.

quorumz

Actief lid
ik vergelijk die bpm expres niet omdat ik niet aan het kijken was voor een auto van 21000 euro..dus ik zie dat ook niet als iets waardoor ik goedkoper uit ben. ik vergelijk het met onze huidige auto en daar kan het gauw 70 euro per maand gemiddeld schelen door 1) minder tanken per jaar, 2) lagere prijs brandstof en 3) geen wegenbelasting

Ener

Nieuw lid
Als ik het vergelijk met mijn huidige auto bespaar ik, 115 euro MRB, 50 euro brandstof en een euro of 20 verzekering. Mijn huidige auto is een Renault Laguna 1,9 dci uit 2003. Totaal per maand; 185 euro. Dat is toch snel verdient. En dan heb ik de BPM niet eens meegenomen.

LenK

Forumguru
Zei de man die van een Gallardo overstapte op een Aygo: "Bespaar ik toch mooi € 3000 per maand" :D
Tsja, hoe meer je inlevert hoe meer je bespaart.

van_der_P

Senior Member
Even opgezocht: de c2 heeft een koppel van 118Nm bij 5400tpm en doet 0-100 in 12.2 seconden (54kw en 75pk) en de fabia greenline heeft een koppel van 180Nm bij 4200Nm en doet 0-100 in 14.3 seconden. (55kw en 75pk).

Het geen je genoteerd hebt klopt niet. De Citroen C2 1.4 heeft 118 NM bij 3300 tpm.
Het is wel zo dat er 75 pk wordt afgegeven bij 5400 tpm.

Greenline heeft 180 NM bij 2000 tpm, en 75 pk bij 4200 tpm.

Wanneer heb je het nodig om zo snel mogelijk van 0 naar 100 te sprinten ?

Het is veel belangrijker dat een tussen sprint snel verloopt, b.v. van 60 naar 80, of van 80 naar 120. Dat is nu net het gebied waar een diesel in het voordeel is ten opzichten van een benzinemotor. Het nadeel is dat een diesel altijd even van stilstand opgang moet komen. Daardoor duurt de sprint van 0 naar 100 iets langer

Je ziet aan het verschil 118 nm bij 3300 tpm, en 180nm bij 2000 tpm, dat die diesel veel krachtiger is, en ook nog bij lagere toeren.
Pk's zeggen mij weinig.

Ener

Nieuw lid
Zei de man die van een Gallardo overstapte op een Aygo: "Bespaar ik toch mooi € 3000 per maand" :D
Tsja, hoe meer je inlevert hoe meer je bespaart.

Tsja, het is een bewuste keuze. Bovendien geef ik niet om snelheid. Brandstof wordt alleen maar duurder, en ik ben niet status gevoelig, vandaar deze keuze. De vraag is hoeveel lever ik in? Snelheid ja, maar op zuinigheid levert het veel op. Less is more......

Bovenaan Onderaan