Fabia Combi Greenline Versus VW Polo Bluemotion

robbiebee

Actief lid
Als trotse bezitter van een GL werdt ik op mijn werk verrast met een nieuwe bedrijfsauto te weten een POLO Bluemotion(comfortline). Voor mij de uitgelezen kans om ze eens naast elkaar te zetten qua prestaties en comfort. Nu ben ik zeer tevreden over mijn GL maar het verbruik valt gewoon tegen (en ik heb mijn rechtervoet echt wel in bedwang) ik rij nu vanaf kilometer 1 ook met de POLO en wat schertst mijn verbazing deze haalt veel betere verbruikscijfers en er zit meer pit in trekt sneller op en gaat makkelijker naar zijn top. Zelfs als ik behoorlijk door rij ( 140 km/U) blijft het verbruik rond de 1/25 terwijl ik met mijn GL bijna moet slipstreamen bij een vrachtauto om dit te halen. Het gewichtsverschil is slechts 60 kg in het voordeel van de POLO, Qua ruimte haalt de Polo het echter niet bij de GL en over de prijs van de POLO maar te zwijgen. Al met al ben ik nog steeds blij met mijn GL maar is het niet mogelijk om door skoda motormanagement meer POLO te maken zodat het verbruik lager wordt ?!?! :1884:
 

Falcon

Donateur
Ik denk persoonlijk dat het ook te maken heeft met de windgeleiding langs te auto. Fabia blinkt natuurlijk niet uit in de ideale bouw hiervoor.
 

erik2907

Actief lid
Wat is het verschil in de versnellingsbak verhoudingen en de maat banden / merk? Die gegevens spelen ook een rol in het verbruik buiten het motormanagement om.
Zelf haal ik wel bijna 1:25 gemiddeld door het nieuwe rijden toe te passen (zie hieronder).
 

Noord26

Forumguru
Mijn ervaring is dat de bandenspanning erg veel invloed heeft op het verbruik. Vorige week mijn winterbanden weer gewisseld voor zomerbanden. De winterbanden waren terug gelopen naar 2,1-2,2 bar. De zomersloffen rondom op 2,7 bar gezet en dat merkte ik gelijk in het verbruik. Normaal bij 110 km/h stond de BC op 1:22,5; en met de zomersloffen 1:23,8. En dat terwijl de winterbanden ook nog een kleiner zijn, waardoor ik feite langzamer rijdt als op de zomerbanden.

Kortom, wanneer heeft u voor het laatst de bandenspanning gecontroleerd? Er zijn idd veel meer invloeden als alleen het motormanagement en het gewicht wat je verbruik bepaald. Wat zijn de kilometerstanden van de auto's?
 

My1stIbi

Actief lid
Ik heb 2,9 bar in de banden van m'n Ecomotive. Net wat je zegt, scheelt een stuk! Moet mezelf er wel aan herinneren iedere maand even te controleren. Dan gaat er meestal weer 0,2 bar bij.
M'n Ibi verbruikt gemiddeld 1:21,3. Dat is over 9000km. (Provinciaal/snelweg/stad=49/43/8%)
 

Polvo

Lid
Zomer of winterbanden of de druk in de banden maken niet het verschil tussen een polo en een fabia.
Wat wel verschil maakt is de stroomlijn en die is bij de polo veel beter.
Als je wind tegen of in de rug hebt maakt bij de fabia heel veel uit, ook bij snelheden boven de 90km begint de fabia door de luchtweerstand heel snel meer brandstof te nemen.
Dat de fabia daar erg gevoelig voor is viel mij direct al op.
Bij 80km/ en wind tegen van slechts 5m/s zie ik 4,7 L/100km, op de terugweg 3,7 L/100km, dat is 1:21 tegen 1:27
 
Ik heb het even op Spritmonitor nagekeken, maar daar lopen de getallen van de Polo en de Fabia met een 1.2 TDI niet erg ver uiteen.
Voor de Polo lees ik een gemiddeld verbruik van 4.63 of 1/21.6 (n=48)
Voor de Fabia lees ik een gemiddeld verbruik van 4.71 of 1/21.3 (n=86)
Zo te zien is jouw bevinding dus niet zondermeer geldig voor een algemeen vergelijk tussen de verschillende 1.2 TDI modellen.
 
Bovenaan Onderaan