Fabia 4 2021 afmetingen en info

JeSko

Forumguru
Interessante post @ertromp , is best breed geworden de Faab4 of vergis ik me nu? 1.78 breedte scheelt maar 4-5 cm met bv een Superb 2.

Deze Faab gaat denk ik de Polo terugdringen, is heel mooi en fris geworden en zal goedkoper zijn. Faab3 was al knap maar deze heeft wel hele upmarket looks, het omhoogtrekken van de koplampen heeft hem een "kijk mij eens" gehalte gegeven.
 

Cordoba

Forumguru
Toch wel al die nieuwe kleur Phoenix Orange (staat in het plaatje net boven het overzicht van de generaties Fabia).

Interessante info @ertromp Ik vraag me af als je een F3 met diezelfde aerodynamische wielen uitrust, hoe dan die cd/cw waarde uitpakt ten opzichte van de F4.

Eens kijken of ik de maten van de Scale en de F3 ook kan vinden om die eens naast de maten van de F4 te zetten.
 

Cordoba

Forumguru
Voor het gemak even het plaatje van ertromp overgenomen zodat je direct zaken kunt vergelijken, de afmetingen voor de Fabia III hieronder zijn niet super exact, bijvoorbeeld de wielbasis staat aangegeven als 2,47 m, maar dat zou een paar mm minder moeten zijn: 2,468 m. Voor de vergelijking maken zulke kleine verschillen niet uit.
Fabia 4:
4776bba6-254e-4bfd-a3a9-f7ed670e945e-jpeg.89113


Fabia 3 (2015):
2015_skoda_fabia_65_1920x1080.jpg


Scala:
SCALA_Dimensions-1-1440x1018.jpg


Wat de lengte betreft: hou wel in de gaten dat je de Scala moet vergelijken met de Fabia combi, niet de hatchback, maar voor breedte, hoogte en wielbasis kun je mooi vergelijken.

@JeSko Zoals je ook hierboven kunt zien, maakt het in breedte niet zo heel veel uit, maar vergis je niet, een paar cm verschil in breedte is het verschil tussen klemvast tussen de deuren zitten, en alle ruimte hebben.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
5 cm verschil tussen de F3 en F4 is best wat breder vind ik! En de F4 is vrijwel ven breed als de Scala dus, al zou ik dat ook wel verwachten. En 10 cm langer dan de F3, dat is wel een flinke klap!

Even nagezocht, ze gebruiken dezelfde wielbasis voor de HB als de combi, dus dat is nog wel 10 cm korter dan bij de Scala. Ben benieuwd hoe groot ze de kofferbak maken, die is in de HB al 35L gegroeid, dus dat zal voor de combi tenminste hetzelfde zijn zou je denken.
 

Cordoba

Forumguru
Binnenruimte is bij de F4 'slechts' 19 mm extra breedte bij de voorstoelen, en 31 mm op de achterbank. Die wielbasis die bij de Scala nog eens bijna 10 cm extra is, was mij ook al opgevallen. Verder is de F4 zo'n 2 cm lager en is inderdaad een klap langer dan de F3. Opvallend dat de auto 2 cm lager is, maar wel ongeveer een cm extra hoofdruimte heeft, dat kan alleen als de instap lager is geworden. (ik ga er gemakshalve van uit dat niet de dakconstructie veel minder hoogte heeft, of de bodem veel dichter op de grond ligt).

De spoorbreedte is bij de F4 wel flink gegroeid (5-6 cm) en dat zou de stabiliteit in bochten ten goede moeten komen. Die extra wielbasis zal waarschijnlijk ook veel ruimte voor de achterpassagiers opleveren. Bodywork is aan de buitenkant inderdaad zo'n 5 cm breder geworden, maar dat zie je maar voor een klein deel terug aan de binnenkant, blijkbaar meer ruimte/veiligheid voor side impact bij botsingen. Overigens is de nieuwe F4 met de buitenspiegels erbij smaller dan de F3, ondanks het bredere bodywork van de F4, daar blijkt pas uit hoe akelig klein de buitenspiegels blijkbaar zijn geworden voor de lagere luchtweerstand (zie ook de openingspost). Ik vind de spiegels bij de F3 soms al klein genoeg, dus ik ben bang dat ik die van de F4 véél te klein ga vinden om alleen op basis van zicht in de buitenspiegels achteruit te rijden.
 

Kanerr

Forumguru
Wat hebben ze met alle velgen gedaan... Een allemaal een rasper effect, why?! Een hel om schoon te maken en echt geen gezicht om gaten in je wielen te hebben...

Ben wel benieuwd naar de real life foto's en vergelijkingen.

Edit: Zie nu dat het een 'trim' is dus het kan los.. Maar ben benieuwd hoe het erachter uitziet :)
 

Tees

Donateur
Yep, das voor de aerodynamica, zie ook t plaatje in de OP over aerodynamica, daar staat t linksonder in genoemd.
 

Tees

Donateur
Die zal in Nederland vast een stukje duurder zijn. Zou de F4 dan ook zoveel duurder worden dan de F3? Zie de F3 nu op de Skoda website staan vanaf €17890...
 

EdK

Forumguru
volgens mij was één van de redenen van het MQB platvorm dat men goedkoper kon produceren...
Dus tsja dan zou de F4 goedkoper moeten zijn dan de F3......:pieker::koffie:
 

Tees

Donateur
Dat is niet een 1+1'tje Ed! Dat VAG goedkoper kan produceren, betekent niet meteen een lagere verkoopprijs. VAG heeft natuurlijk een pittige boete gehad een tijdje terug, en moet ook stevig investeren in elektrisch. Denk dus dat ze die extra winstmarge hard nodig hebben.
 

Cordoba

Forumguru
Een nieuwe F3 zal al in prijs gezakt zijn, omdat ze straks plaats moeten maken voor de F4, maar de keuze in opties/accessoires zal ook beperkt zijn. Voorlopig eerst maar eens zien hoeveel chips ze hebben om auto's te produceren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan