Fabia 3 led binnenverlichting de- en montage

PietB

Lid
Ik heb een led setje voor de binnenverlichting Fabia 3 voorin besteld bij Superskoda, ben deze nu aan het inbouwen.
De drukknoppen werken, maar de schuifknop middenin lukt niet om die terug te zetten in de behuizing.

Ik weet niet hoe het plastic schuifje en het metalen contactje terug te zetten,

wie weet hoe dit in elkaar steekt ?
 

PietB

Lid
Zoals je ziet had ik alleen het glaasje moeten lichten, maar heb helaas ook de drukknoppen en het schuifje gedemonteerd... drukknoppen no problem, maar het schuifje..

1z4db3m.jpg


2urv0ar.jpg
 

nisuthai

Forumguru
Je zal de gehele plafonnière moeten demonteren, d.m.v. eerst het glaasje eerst er weer af te halen en als je goed kijkt zitten daar onder tussen de lampen in, twee kleine schroefjes waar mee je de plafonnière kan verwijderen, je schroeft deze los en dan kan je hem er uit nemen, let wel op dat je de bekabeling los neemt van de plafonnière. Dan zie je vanaf de achterkant hoe het zit, je plaatst eerst de sierlijst weer en let op dat de schakelaar goed om op de lijst geplaatst wordt. Aan de achterkant plaats je de koperstrip en de veer weer. Controleer eerst of alles werkt en plaats hem na de bekabeling te hebben aangesloten weer terug. En schroef de schroefjes weer vast en plaats je glaasje weer terug. Het kan wezen dat je zekering door het verwijderen van het knopje is gesprongen, dus zet er dan een nieuwe in. Succes.
 

PietB

Lid
Gauw ff gekeken, zijn dat kleine torx schroefjes, want het zijn geen normale- of kruiskop ?
Of zijn er nog andere soorten :-;
 

nisuthai

Forumguru
Deze plafonnière zat ook in het type Fabia II maar toen met kruiskopschroefjes kan natuurlijk door het type 3 gewijzigd zijn in torxschroefjes. Zoals een heleboel door Skoda met torx wordt gewerkt.
 

PietB

Lid
Thx, was inderdaad torx, gelijk maar een setje torx schroevendraaiers gehaald
De plafonniere is er nu geheel uit, er kwam ook nog een klein los veertje uit
Ik zie nu hoe de plastic schuif met het contactplaatje heen en weer dient te schuiven, maar de klem die lijkt op een verbogen paperclip kan ik niet plaatsen evenals het losse veertje?
Niemand een fotootje hoe het behoort te zitten?
 

PietB

Lid
hmm, deze foto gevonden van het binnenwerk, maar daar op is ook niet te zien hoe eea wordt bevestigd::sterretjes:
2nid1d0.jpg
[/IMG]
2nid1d0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zoals je ziet had ik alleen het glaasje moeten lichten, maar heb helaas ook de drukknoppen en het schuifje gedemonteerd... drukknoppen no problem, maar het schuifje..

1z4db3m.jpg


2urv0ar.jpg
hey ...is dit veel werk want zou dat ook graag hebben is vele mooier...hoeveel kost zo een setje ledlampjes?
 

nisuthai

Forumguru
Je kan het glaasje aan de kant van de voorruit als je een beetje nagel hebt er zo uitwippen, anders iets dun's er tussen steken dan lukt het ook.
 

EdK

Forumguru
Gewoon een ijslolie ( Ola Raket ) kopen, ijsje lekker opsmikkelen en met het houten stukje wip je het lampie er gewoon mee uit
 

Waalko Kramer

Forumguru

Vraagje en hoe vervang ik de lampjes die halverwege aan de linker en rechter zijkant zitten? Heb een panaroma dak.

Moet de gehele unit eruit of alleen het glaasje?
 

EdK

Forumguru
Dus de gehele unit gaat er dan uit? Of alleen het plastic glas?
Er zit een stalen frame in de hemel geklemd en daar gaat het gehele kunststof lamp in dus glas met verdere kunststof lamp.

Nu zit aan één korte zijde de stekker en aan de andere zijde een stalen klem Nu moet je de lamp wat naar de kant van de stekker duwen ( schuiven ) en dan moet je met gepast geweld de andere korte zijde de lamphouder naar beneden trekken.
En zodra je hem eruit hebt kun je lamp vervangen of bv de hele unit vervangen voor een LED unit van bv superskoda
 
Bovenaan Onderaan