Fabia 3 facelift trillingen in auto

Ja helaas geen goed begin voor mij, en de nieuwe skoda Fabia 1.0 95pk .
Al bij het wegrijden bij de dealer ervaarde ik vrij nerveuze rit.
Vanaf 60km/u steeds beter voelbaar door de gehele auto.
Stel je voor dat alle vier de wielen in onbalans zijn, zonder dat het stuur hevig trilt.
Erg voelbaar met de naald op 2100toeren en ongeveer 90km/u.
Op het mooie stukje gladde wegdek van de A2 word ik er allerminst vrolijk van.
En tijdens het accelereren wordt de trilling nog erger.
De auto is inmiddels na een week rijden terug geweest bij de dealer, die de motor heeft uitgelezen, alles dat zou kunnen zorgen voor onbalans of trilling, gecontroleerd.
Ook is er een wielen wisseling geweest met een splinternieuwe showroomauto met andere banden op dezelfde soort velg.
Dit heeft niks geholpen. En ook de banden van de nieuwe velgen zijn door een bandenspecialist geheel op hoogteslag en onbalans gecontroleerd.
Ook zonder succes.
We zijn nu zover dat ik ben aan het wachten op een geheel vergelijkbaar type auto, die ik mag testrijden om zo eventueel de rijeigenschappen te vergelijken.
Maargoed, hier zal na verwachting niet hetzelfde gaan plaatsvinden lijkt mij.
En als dat niet zou helpen..dan een technisch medewerker van skoda mee op sleeptouw, om tot een oordeel te komen.
Want de dealer zegt alles gedaan te hebben, om uit te sluiten dat het met onbalans of trilling van de aandrijving te maken heeft, en ook uitgesloten dat het de velgen en banden zouden kunnen zijn.
Inmiddels na een maand rijden en bijna 3000km verder, verlang ik naar niks meer dan een andere geheel nieuwe auto die wel rijdt zoals dat hoort.
Het is om gek van te worden.
Iemand bekend met een zelfde geval?
 
@Cordoba
Ze hebben niet specifiek verteld of ze ook uitgelijnd hebben, maar wel duidelijk uitgesproken dat ze alles hadden gecontroleerd waarvan ze trillingen zouden kunnen verwachten, dus daar ga ik vanuit.
@The Sphere
Ook de motorsteunen inderdaad.
De chef monteur had nog duidelijk gezegd, dat als de wielen het uiteindelijk ook niet zouden zijn, dan hadden ze alles gedaan wat ze binnen dit probleem konden doen.
 
D

Deleted member 26486

Dat is geen fijne start!

Even wachten op 100% vergelijkbare auto. Indien een duidelijk verschil met je eigen auto waargenomen wordt, dit (op schrift) laten bevestigen door de dealer, zij moeten dit dan voorleggen aan de TD van Pon.

Als ik het zo lees is je dealer in ieder geval welwillend, hou ze te vriend en zorg dat zij zich voor je inspannen bij Pon. Zorg dat je alles noteert/ op schrift hebt mocht dit onverhoopt leiden tot een rechtsgang. Vraag ook aan jou te bevestigen wat ze exact gedaan, gewisseld en gecontroleerd hebben! Banden, uitlijning, remmen, motorsteunen, schokdempers etc.

Maar laten we uitgaan van en hopen op een spoedige oplossing!!
 

Cordoba

Forumguru
@jeffrey76 Je staat versteld hoeveel zaken er soms toch niet onder 'alles' vallen. Zoals PB1977NL al aangeeft, laat ze precies benoemen wat ze gecheckt hebben, dan kunnen we zien of ze iets over het hoofd hebben gezien. Als 'alles' gecontroleerd is, hebben we niets toe te voegen.
 

haassie

Forumguru
Betreft het een geheel nieuwe auto? In zon geval zou je toch verwachten dat wanneer alles geprobeerd is ze de auto gewoon terug nemen?

Ik hoop voor je op een passende oplossing maar laat je niet afschepen met een dossier producteigenschap. Is men namelijk erg sterk in!
 
@Cordoba
Klopt helemaal wat je zegt.
Maar ik ga er vanuit dat als ze zeggen " voor ons houdt het verder ook op", dan mogen ze de bal verder spelen.
@haassie
Ja het betreft een gloednieuwe auto.
En het is eigenlijk belachelijk dat je een auto afgeleverd krijgt die niet in orde is, en ik vervolgens een heel traject van ellende mag doorlopen.
Ze mogen hem wat mij betreft inderdaad terug nemen.
Als koper hoef je toch niet de dupe te zijn van een miskleun van een auto?
Het zou andere koek zijn, als ik er meer dan een jaar in rondgereden zou hebben.
Maar het begon al bij het uitrijden van de showroom.
 
D

Deleted member 26486

Bij mij op het werk rijden misschien wel 10 mensen in een 2017/ 2018 Fabia rond, 1.2 tsi en 1.0 tsi. Iedereen is zeer enthousiast en heb zeker nooit iemand gehoord over ook maar iets van wat jij omschrijft.

Is het snelheids- of juist toerental-afhankelijk? Ik neig meer te denken richting zaken die je niet ‘even’ optisch controleert (onbAlans aandrijfassen/koppeling/bak).

Heb je de ‘wat nu?’-vraag al neergelegd, of de eis dat men de auto terug neemt indien geen oplossing? Vaak helpt het een stukje om vriendelijk doch beslist het zo te stellen. En neem in vroeg stadium contact op met je rechtsbijstand, zodat je juridisch geen stap nalatig bent (je hoeft dus niet meteen te gaan dreigen met een advocaat :D)
 

hemi24

Forumguru
Bij Pon Logistiek ooit gehoord dat 7% van de nieuwe auto's met schade binnenkomt.
Van klein krasje tot "van de vrachtwagen" gevallen...
(Bijna allemaal worden ze uiteindelijk netjes uitgeleverd)
 
D

Deleted member 26486

Daar kan Pon zelf dan ook niet veel aan doen & zal elders niet anders zijn, toch? ->onze Skoda’s komen per trein/ autotransporter nog geen 1000km hier vandaan, een japanner maakt een wilde bootreis, kijk maar eens op YouTube hoe dat laden en lossen er aan toe gaat...:shutup:
 

haassie

Forumguru
Die (onopgeloste) procenten van PON doen er werkelijk waar helemaal niets toe. Dat is hun probleem en niet dat van de klant die zn zuurverdiende geld in een auto stopt en vervolgens maar miet zien hoe het opgelost wordt.Er zullen altijd defecten zijn en blijven daar is niets aan te doen het gaat echter om de houding van de achterliggende partijen hierin en hoe ze handelen. De kleine man vs het grote geld.
 
D

Deleted member 26486

Haha, nee dat zal zeker niet! Toen ik jong was leek me dat het ideale bijbaantje; toch een beetje circuit-rijden op zo’n afgesloten baan :tegek:

Hopelijk wordt het goed opgelost voor TS want ik kan me bijna niets vervelenders voorstellen dat je zoveel geld uitgeeft en er dan zo’n storende factor is.
 

Cordoba

Forumguru
Voor wat betreft het lossen: ze worden ook niet 'stapvoets' van de trein gereden hoor.

Maar heel hard gaat dat tegenwoordig ook niet meer: veel merken hebben een zogenaamde transportmodus waarbij de snelheid beperkt is (ik dacht iets van 30-50 km/u), juist om te voorkomen dat GTI-tjes en dergelijke steenkoud gelijk vol gas getrapt worden.
 

EdK

Forumguru
Dat die product eigenschap je niet tijdens de proefrit is opgevallen ??!!



Maar goed laat je niet afschepen met de uitspraak dat het een product eigenschap is !
Rij ook een Fab3combi 1,0TSI en geheel trillingsvrij
 
Bij mij op het werk rijden misschien wel 10 mensen in een 2017/ 2018 Fabia rond, 1.2 tsi en 1.0 tsi. Iedereen is zeer enthousiast en heb zeker nooit iemand gehoord over ook maar iets van wat jij omschrijft.

Is het snelheids- of juist toerental-afhankelijk? Ik neig meer te denken richting zaken die je niet ‘even’ optisch controleert (onbAlans aandrijfassen/koppeling/bak).

Heb je de ‘wat nu?’-vraag al neergelegd, of de eis dat men de auto terug neemt indien geen oplossing? Vaak helpt het een stukje om vriendelijk doch beslist het zo te stellen. En neem in vroeg stadium contact op met je rechtsbijstand, zodat je juridisch geen stap nalatig bent (je hoeft dus niet meteen te gaan dreigen met een advocaat :D)
 
Ik heb ook het 2016 model 1.2 gehad, en voordat ik deze 1.0 tsi kocht, ook test gereden in een model 2017 1.0 tsi.
Alleen zonder de facelift uiteraard.
Deze reed zo fijn dat ik daarom juist snel de beslissing heb genomen.
Verder begint het trillen bij ongeveer 60km per uur, en zelfs als ik snelheid op de cruisecontrol vastzet zeg bij 90km/u 2100toeren, en ik ga dan licht berg op, dan rammelt de auto nog erger.
Dan moet hij iets meer vermogen gaan leveren.
Het voelt dan alsof je losse motorsteunen hebt.
Wel even voor de duidelijkheid, er is mee te rijden...maar je wordt er compleet gek van.
Denk een beetje aan een helikopter gevoel en soms ook licht dat geluid.
Ik heb schriftelijk al min of meer aangegeven dat ik niet lang hierover ga bekvechten, en ik er vanuit ga dat als het niet opgelost wordt binnen een acceptabel geheel, ik een nieuwe auto mag verwachten.
Je raadt het al....
Daar krijg ik tot nu toe geen antwoord op.
Eerst de testrit meneer...dat dan nog wel.
En inderdaad de rechtsbijstand ga ik bij informeren.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan