Fabia 3, 1.0TSI verlagen.

EdK

Forumguru
Rij nu een tijdje met de Fabia 3 combi met het 3 cilinder torretje met VAG fabrieks update.
En kan niet anders zeggen dat hij me prima bevalt, ondanks dat ik vanuit een hoge zit naar een wat lagere zit ben gegaan. Maar het lichaam is toch nog goddelijker zodat ik er makkelijk uitstap.

Maar waar ik me wel een beetje aan loop te ergeren is het hoog op de wielen staan ondanks dat er al 16 inch onderzit.
En hierdoor zit ik toch aan verlaging te denken, maar ik wil minimaal aan comfort inleveren , stuurgedrag mag uiteraard wel beter worden want merk toch wel iets verschil tov de Yeti die wat dat betreft een grandioos stuurgedrag had ondanks ze lompe voorkomen.

Nou heb ik al wat om me heen gekeken en wat gelezen en ben wel zover dat ik een complete set wil en niet OEM dempers met bv Eibach veren.


En ben dan een beetje aan zoeken gegaan en kom dan eigenlijk op een tweetal merken uit en dat is Koni met de Special Active set https://www.koni.com/nl-NL/Cars/Products/Performance/Special-Active/
Maar goed welke veren er dan weer op om aan de verlaging te komen.

En de KW versie2 set http://kw-suspensions.nl/kwv2/
Deze is wel een stuk prijziger maar daar kijk in eerste instantie niet naar.
Als dit zijn geld waard is en aan mijn wensen voldoet dan kan ik daar mee leven.

Weet bv dat @Corné de Kluijver voor zijn wederhelft er Eibach had onder laten zetten maar dat dit niet beviel en dat er wat anders onder is gegaan.
Alleen ik kan dat topic niet terugvinden en ben benieuwd of het één van bovenstaande merken is en zo niet wat dan wel en of dit bevalt ?
En of je hiermee kwa comfort hebt moeten inleveren of dat dit nagenoeg gelijk is gebleven.

Ik heb namelijk geen zin om de wagen uit te stuiteren, of dat de stoel een deel moet gaan opvagen met de stoelveren en schuimrubber.
 

EdK

Forumguru
@Cordoba als ik wil dan kan ik zo een rit met menno zijn wagen maken, dit heeft hij al een tijd terug me al aangeboden.
Maar als ik dan toch al lees van menno dat hij gebonk heeft en wat kleine dingetjes dan maak ik al de conclusie dat zijn config niet de mijne zal zijn.
Misschien voorbarig in deze , maar als ik over de koni en de KW sets lees dan lever ik niet tot weinig in op conform , en daar gaat het mij wel om ook.
 

Cordoba

Forumguru
Dat snap ik Ed, aan de andere kant als je ook een keer met de auto van Menno hebt gereden, kun je misschien wel beter bepalen wat je wel wil. Soms bestaat het maken van een keuze uit gewoon kiezen wat je wil, soms bestaat het maken van een keuze uit mogelijkheden wegstrepen die je niet wil. Als je met de auto van Menno hebt gereden, kun je misschien beter bepalen wat daar nog aan mankeert voor jou, en zo dus een betere input voor je eigen keuze.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat aanbod staat uiteraard nog steeds. Die bonken zijn echt zeer sporadisch en ook alleen als je de richel of overgang bij een drempel niet of te laat ziet. Ik schat iets van hooguit een keer of twee per maand. Voor mij wordt dat ruimschoots gecompenseerd door de veel betere wegligging. En verder vind ik het comfort prima te doen.
 

EdK

Forumguru
En verder vind ik het comfort prima te doen.
Maar dat lees ik dan als dat je er op hebt ingeleverd tov wat je had.
Buiten het verhaal van betere wegligging etc, dus puur hoeveel comfort lever je in !

Vandaar dat ik ook benieuwd ben wat @Corné de Kluijver er nu onder heeft bij de Fabia en hoe dit nu bevalt en hoeveel er aan comfort is ingeleverd..?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Daar zitten allerlei aannames in natuurlijk. Het is iets persoonlijks. Maar ik ervaar het geenszins als inleveren, juist omdat ik het teveel aan comfort (lees gedein en gezwabber) af fabriek als storend ervaar en liever kwijt ben. En wat dan rest aan comfort, is voor mij prima. Een ander zal dat als (te) hard ervaren. Dus echt iets om proefondervindelijk vast te stellen. Ik durfde het natuurlijk sowieso aan omdat ik Eibach + OEM gewend was en dus wist dat het alleen maar beter kon worden.
 

CDK

Forumguru
Excuses voor m’n leesachterstand @EdK :bloos:
Onder onze Fabia zit een KW streetcomfort.
Waar je rekening mee moet houden is het volgende, de Fabia heeft een zeer laag laadvermogen, uit m’n hoofd rond de 300kg incl. jou als bestuurder. Mijn KW set is erg comfortabel, maar op de achteras heb ik zwaardere veren moeten zetten van KW set voor een Golf 4. Toen we de Faab ingeladen hadden voor een ritje Tsjechië met alleen de kofferbak vol, ZONDER passagiers en bestuurder lag de auto al plat op de veren. Dus ga je met 4 volwassenen op pad of met een volle kofferbak, dan is een standaard KW set NIET geschikt helaas. Met Eibach heb je dat probleem niet, maar dat is op de OEM dempers echt KNEITERHARD. Wellicht mag je eens meerijden in @Rosinfield z’n bolide? Prijstechnisch en praktisch gezien is dat wellicht de beste optie.
 

EdK

Forumguru
Excuses voor m’n leesachterstand @EdK :bloos:
Ehhh Privé is belangrijker hoor Corné

Had een mailtje gestuurd naar de heren die Menno zijn sets er nu ook onder hadden gezet.
En vandaag een antwoord al terug, KW is er momenteel niet voor de fabia 3 1 liter 3pitter...
Voor me gevoel zou deze 1 liter toch hetzelfde moeten zijn als de 1,2 versie.
Onderstaand onderstreept is een deel van hun antwoord.

KW heeft voor de nieuwe Fabia nog geen schroefset ontwikkeld.
Eibach heeft een Pro-kit verlagings veren. Op de vooras ca 30 mm op de achteras ca 45 mm.


Maar alleen veren op de oem dempers is nu juist iets wat ik niet wil doen !
Ik wil een set hebben van dempers en veren die bij elkaar horen als set.
En het is geen bloedspoed iets , want heb momenteel druk zat bij de werkgever en dan nog in en rond het huis zelf.
Maar me alvast oriënteren kan nooit kwaad natuurlijk.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dan kan je toch kiezen voor de combinatie die ik heb? Dwz Eibach met Bilstein B8 dempers .
En het aanbod om het te ervaren geldt uiteraard onverkort.
 

Cordoba

Forumguru
@EdK De 1.0 3-pitter is voor Skoda/VAG wel de vervanger voor de 1.2 4-pitter, maar dat houdt niet in dat alles 1 op 1 ook op de 1.0 past. Die 3-pitter zal een lager gewicht hebben, dus vooral op de vooras een lager gewicht, waardoor je niet zomaar dezelfde veer/demper combinatie kan gebruiken. Dat heeft te maken met de eigen frequentie van het veer-demper-systeem, dat is zeg maar het mechanisch equivalent van wat je bij een electronisch circuit met spoel-weerstand of condensator-weerstand circuit ziet aan frequentiegedrag.
 

CDK

Forumguru
KW heeft voor de nieuwe Fabia nog geen schroefset ontwikkeld.
Eibach heeft een Pro-kit verlagings veren. Op de vooras ca 30 mm op de achteras ca 45 mm.

Er is ook nooit een set voor geweest ;)
Voor de Polo / Ibiza wel en dat past wel, maar daar de lange achteroverbouw en grote kofferbak is dat geen succes zonder aangepaste achterveren.
 
Bovenaan Onderaan