Fabia 2012 1.2 TDI synchro of bak?

een jaartje nu onze Fabia combi. 35k ermee gereden zonder noemenswaardige problemen.

Nu komt mijn vrouw net uit haar werk en verteld mij dat de auto vreemd schakelt in de eerste twee versnellingen.

Na zelf even een rit gemaakt te hebben vallen mij twee dingen op. Het in alle versnellingen horen van een ietwat gierend geluid. Een beetje als een Connexion bus waarvan je de aandrijving altijd hoort.

Soms schakelt hij niet van 3 naar 2. Of van 2 naar 1. Je hoort dan de toeren iets oplopen als je dan probeert te schakelen. Doordrukken doe ik niet. Wil geen onnodige schade maken. Andere keer schakelt hij wel.

In andere versnellingen is dit niet aanwezig.

Mijn idee is dat het gierende geluid een versnellingsbak lager is. Bij ontkoppelen is het geluid weg.

En het moeite met terugschakelen een probleem met de synchromesh.

Is er iemand die weet of ik de juiste kant op denk?

Zelf twijfel ik om de auto te verkopen en een nieuwer model aan te schaffen. Of toch te repareren. Auto is van 2012 en heeft 204.000 gelopen inmiddels.

Bedankt voor jullie tijd en inzet!

Goed weekend!
 

Antera

Donateur
Dit klinkt duidelijk als een bak probleem of misschien een koppelingsprobleem dit is vaak in de lagere versnellingen dan ook merkbaar
 

Duijzer

Donateur
Klinkt alsof de bak binnenkort een revisie nodig heeft. Zit er wel voldoende olie in?
Of je hem laat maken of niet is een keuze. Als het een kleinigheidje is, maken. Als het totale revisie wordt, en je toch al iets anders wilt, kun je overwegen het niet meer te laten maken. Maar hou er dan wel rekening mee dat de inruilwaarde/verkoopwaarde lager is.
 
Ha mensen, bedankt voor jullie reacties!

Ben bang dat het een andere auto wordt. Even langs de garage geweest en die had het over de synchro.

Wij zijn nu aan het kijken naar een andere auto. Ben afgezien van deze grap wel tevreden over Skoda. Luxe uitrusting en prima rij eigenschappen.

Ben benieuwd wat we nog aan inruil krijgen. Waarschijnlijk dit keer benzine. Zijn er nog motoren die waarbij je gillend moet wegrennen als je ze tegenkomt?

De garage dacht overigens dat een complete revisie van de bak inclusief de koppeling tussen de 1750 en 2000 euro ging kosten. Dat klinkt op zich niet heel vreemd toch?

Heb de auto gekocht voor 5000 euro vorig jaar. Dus dan leggen we dat liever bij een andere auto.

Nogmaals bedankt!
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat je voor een verstandige keuze ook even moet uitzoeken wat het doet op de inruilprijs, misschien is het toch de moeite om te laten fixen en dan een paar maanden door te rijden, en in alle rust naar een opvolger te zoeken. Dat is de druk van de ketel bij het zoeken, en krijg je ook meer terug voor je huidige Fabia.
 
Bovenaan Onderaan