Fabia 2005 slaat af bij ingedrukte koppeling

RvdB

Nieuw lid
Beste fabia rijders en/of kenners,

Als eerste even een woord van waardering, wat een top forum is dit met een fijne sfeer! Echter is helaas mijn waardering niet de reden dat ik deze post maak; zoals de titel ook zegt.

Sinds enkele weken gebeurt het volgende:
  1. Kom aanrijden bij het stoplicht, rem en trap vervolgens de koppeling in
  2. Toerental schiet omlaag, ver onder de 1.000, komt meestal terug richting de ~800 maar gaat soms ook naar 0 (pakweg 1 op de 10 keer)
  3. Wanneer dit gebeurt slaat de motor af, korte hoge piep is hoorbaar, rood acculampje verschijnt in het dashboard
  4. Houd de koppeling in, start de auto en toerental is terug op de ~800 en auto werkt naar behoren
Bijzonderheden:
  • Wanneer de airco vol aanstaat óf wanneer ik een koude motor heb is de kans hoger dat de auto afslaat
  • Auto slaat nooit af in versnelling, alleen met ingedrukte koppeling
Details auto:
  • Fabia 1 elegance uit 2005, 1.4 benzine, 75pk, hatchback
Samen met een kennis heb ik het volgende vastgesteld:
  • Wanneer de auto uit staat is de accu ~12V en lijkt oke
  • Accu gemeten tijdens ~2.500 toeren; geeft te weinig voltage volgens kennis

Dezelfde kennis gaf aan dat het mogelijk om de dynamo gaat. Nu is mijn (leken) vraag; kan een motor afslaan vanwege de accu? Ik heb beperkte kennis van auto's, maar in mijn ogen is de accu alleen nodig voor de startmotor en de elektronica - hoe kan mijn motor afslaan van een slechte accu en/of dynamo?

Mocht iemand soortgelijke ervaringen (of oplossingen!) hebben hoor ik het graag! Ik heb het forum doorzocht maar kon niks vergelijkbaars vinden.

In ieder geval bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor je reactie :thumbsup:

Mvg,
Robbert
 

Hakar

Donateur
Antwoord op je vraag, Ja.
Voor een goede lading van de accu moet je toch minsten 13,5 V meten op de polen bij een verhoogd toerental.
Bij de Fabia 1 nog niet gemeten, of wel en niet onthouden.
Bij mijn Pug 205 doet ie dat al rond de 1500 toeren.
Wanneer je die lading niet hebt, kan het de dynamo zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Dit lijkt me geen stroomprobleem (accu/dynamo), dan start de auto ook niet nadat ie is afgeslagen. Ik denk eerder aan bijvoorbeeld versleten bougies, waardoor de motor bij lage toerentallen makkelijk afslaat. Begin eens met de auto uitlezen op foutcodes, die helpen je op weg om de oorzaak te vinden.

(al is de 12V wel aan de lage kant, dat kan een slechte accu of dynamo betekenen, maar het kan ook alleen de spanningsregelaar op de dynamo zijn)
 

RvdB

Nieuw lid
Merci voor de reacties! Ik ga beginnen met donderdag de foutcodes uitlezen. Mocht dit niets opleveren zal ik voor de zekerheid de bougies vervangen, aangezien daar de kosten niet inzitten en ik niet weet wanneer ze voor het laatst zijn vervangen. Mocht beide niks opleveren ga ik wellicht advies vragen bij de garage, aangezien het opsporen en vervangen van accu/dynamo/spanningsregelaar een grotere kostenpost zal zijn.
 

Renkie

Forumguru
Dat ODB ding zal waarschijnlijk niet alles pakken. Je kunt eventueel nog iemand proberen te vinden met VCDS/Vagcom
 

RvdB

Nieuw lid
Kleine update, net terug van de skoda dealer (Den Bosch). Monteur gaf aan dat het waarschijnlijk lag aan vuile gaskleppen. Maandag maar even een afspraak maken.
 

Cordoba

Forumguru
Heeft die auto (de motor dan toch) meer dan één carburateur?

Bij mijn weten heeft Skoda tot nu toe bij alle geproduceerde Fabia precies nul carburateurs gemonteerd. :D (De eerste versies hadden ondanks oud motortype niet voor niets een MPI-blok)

Logisch gezien gaat het om een vuil gasklephuis/gasklep of om vervuilde inlaatkleppen/uitlaatkleppen van het blok.
 

RvdB

Nieuw lid
Om te bevestigen; het ging inderdaad om een vuil gasklephuis. Excuses voor de verwarring.

Over twee weken pas een afspraak kunnen bemachtigen, dus antwoord laat nog even op zich wachten.
 

RvdB

Nieuw lid
Om hierop terug te komen: zojuist terug van de dealer voor het reinigen van "gasklep aantal 0,75" wat dit dan ook mag betekenen. €98 euro verder en het probleem is er nog steeds. Morgen terug voor een officiële diagnose. Service zegt dat waarschijnlijk de gasklep zelf vervangen moet worden a €600..

Vraag me af of die reparatie het nog waard is, aangezien de dagwaarde van de auto rond de €2500 is. Verkopen zonder dit te repareren zal helaas ook impact op de prijs hebben neem ik aan?

Hier nog een filmpje ter referentie. Ik trap de koppeling al vrij vroeg in, maar later intrappen (~1200 toeren) heeft ook hetzelfde effect. Ook staat de airco vol aan en is de motor goed warm. Bij een koude motor of airco die uit staag gebeurt het niet.

 

Stripedkrijn

Forumguru
WAARSCHIJNLIJK is het mechanische deel in de het gasklephuis defect. Zo'n ding heet in het engels een Throttle body.
Op YouTube zijn filmpjes te vinden waarbij het mechanisch deel gerepareerd wordt. Zoeken leverde o.a. het volgende filmpje op:
Zoeken naar: Throttle body repair kit VW, Audi, Skoda geeft behoorlijk wat hits.
Er zijn ook nog meerdere andere filmpjes te vinden.
Het komt dus neer op vervangen van de tandwieltjes en eventueel de sleepring contacten en print. De vervangende onderdelen zijn op zich niet duur. Ik weet echter niet waar ze hier in Europa te vinden zijn. Ook wordt weliswaar gesuggereerd dat het redelijk eenvoudig te doen is MAAR..... Er wordt nergens gesproken over opnieuw inleren van het gasklephuis. Dat moet natuurlijk beslist wel gebeuren!
Misschien is het verstandig om een gebruikt gasklephuis te nemen en dat te repareren terwijl het bestaande gasklephuis nog gemonteerd zit en dan pas de hele zaak te vervangen en in te leren.
Zijn de loopbaantjes van de weerstand versleten dan rest niets anders dan die ook te vervangen. Als ze te verkrijgen zijn tenminste. Ik heb daar zelf overigens niet naar gekeken. Een beetje remreiniger spuiten om een klevende gasklep lossend te maken helpt bij echte slijtage natuurlijk niets
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik ken de dealer in Den Bosch niet, maar krijg wel de indruk dat dit de zoveelste dealer is waar de monteur(s) weinig verstand van zaken hebben. Uit jouw verhaal proef ik een beetje dat ze stap voor stap ongeveer een compleet motorblok willen gaan vervangen, en als ze goed gegokt hebben en het juiste onderdeel vervangen dan stoppen ze (voor een tijdje) met het leegtrekken van je portemonnee.

Je kunt ook een gasklephuis van de sloop halen (met garantie), en de BBY- en BKY-blokken vind je niet alleen in veel Fabia's uit die periode, maar ook in Seat Ibiza, Cordoba en VW Polo.

Wat het filmpje betreft: als je doet zoals in het filmpje, en als de motor afslaat bij het intrappen van de koppeling, dan zal ie waarschijnlijk ook direct weer aanslaan als je de koppeling op laat komen (net als wanneer een auto aangeduwd wordt). Ik zie ook dat de auto aangeeft dat ie aan een kleine beurt toe is, misschien de beurt laten doen bij een garage met meer kennis van zaken en kijken of het met de beurt is opgelost of dat ze de echte oorzaak aan kunnen geven.
 

RvdB

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties! Om de dealer enigzins te verdedigen; de monteur gaf al de eerste keer aan dat het meerdere oorzaken kon hebben, maar dat het reinigen van de gaskleppen het meest logisch was. Vanwege de relatief lage kosten hiervan én omdat ik zelfs niks kon uitmeten met mijn odb meter (amateur spul) gaf ik akkoord om dit maar te doen in de hoop van het probleem af te zijn.

Nu dit toch niet blijkt te zijn ben ik benieuwd of ze morgen een goede diagnose kunnen stellen. Mocht het inderdaad de gasklep zelf zijn (of het mechanisme) dan zit ik wel met een dilemma. Enkele opties:
  • Auto repareren bij de dealer (waarschijnlijk ~€600
  • Auto verkopen (waarschijnlijk een stuk minder waard aangezien deels defect)
  • Zelf een poging wagen tot repareren (weinig kennis van autozaken maar het ziet er te doen uit, echter geen manier om de gasklep in te leren)
  • Goedkopere monteur vinden uit kenniskring of elders
Ik hou jullie op de hoogte en nogmaals bedankt voor het meedenken! Dit forum is geweldig.
 

Cordoba

Forumguru
Je zou ook naar Vagtechniek in Nuenen kunnen gaan, zijn niet super-goedkoop maar wel veel meer kennis dan de dealer en ook een wat lager tarief omdat ze geen showroom hoeven te financieren.
 

RvdB

Nieuw lid
Om hierop terug te komen. Auto s'ochtends naar de dealer gebracht en s'avonds opgehaald. 4x nieuwe bougies erin gezet a €90,89 zonder mijn instemming aangezien ik mijn telefoonnummer niet had achtergelaten... Ook zouden ze een lange proefrit hebben gedaan met veel stoplichten en remmen.

A fijn, ik denken er van af te zijn..

Vervolgens rij ik weg en een paar straten verder schiet het toerental alweer richting de 400 nadat ik bij de 1500 toeren mijn koppeling in had gedrukt. Een paar minuten daarna was het raak en viel de auto uit na het indrukken van de koppeling voor het stoplicht.

Teruggereden naar de dealer om mijn verhaal voor te leggen. "Ehm ja.... Dan zal het toch de gasklep zijn die vervangen moet worden. Je kan de auto morgen wel langs brengen dan kunnen we kijken".

Waardeloos dit. Een gasklep vervangen kost bij hun minimaal €600, wat ik een hoog bedrag vind voor een auto van minder dan €3000.. Met de kosten van het reinigen van de gasklep en het vervangen van de bougies kom ik al bijna op een derde van de autowaarde uit.

Ik ga alternatieven overwegen want dit bedrijf zint me niks. Bedankt voor de tip over Vagtechniek, ik zal eens informeren wat zoiets bij hun kost.

Frustraties met dit weer zijn niet wenselijk.
 

turboturbo

Forumguru
Ik ben met @Cordoba eens dat je dealer simpel gokwerk zit te doen. Echt heel gauw naar een ander!

Verder is een gasklephuis een heel gangbaar onderdeel wat je bij de sloop kan vinden! Reken op 100 euro om en nabij. Verder kan je misschien op de bekende auto-onderdelen sites zelf een goedkopere splinternieuwe vinden voor niet heel veel meer geld.

Inbouwen is bij de 1.4 16V geloof ik vrij simpel omdat die bovenop ergens op de motor zit.

Tot slot kan je met behulp van een forumlid met vcds het gasklephuis in laten leren (reken op ongeveer 2 tientjes) Het is letterlijk 5 min werk.
 
Bovenaan Onderaan