Fabia 2 op de Rai

AGTon

Forumguru
Goedemorgen,

Gister op de RAI geweest en daar voor het eerst de F2 gezien.

conclusie: niet mooi. Hij lijkt veel smaller en hoger dan het eerste model. Ik vind de verhoudingen niet meer kloppen hoewel die op de foto's er nog goed uitzagen.

De F1 vind ik toch mooier, maar ben benieuwd hoe jullie hem vinden.

Ik hoop dat ze van de combi iets mooiers maken.
 
Hallo AGTon,

Ik ben het helemaal met je eens. Ben gisteravond ook op de AutoRAI geweest en vond de F2 er ook erg smal en hog uitzien. Ook het interieur vond ik er niet zo mooi en degelijk uitzien, vooral de combinatie van sommige kleuren.

Ik hoop met je mee dat ze van de combi wel iets mooiers maken, anders rij ik nog vrolijk door met m'n F1 Combi.
 

Wallie

Lid
Ik vond het een beetje een vrouwenautootje worden, hoog en niet in de breedte gegroeid. Helaas pindakaas...
 

Berry

Senior Member
Wat ik vreemd vind is dat je dat in geen enkele recentie leest dat hij proportioneel niet klopt want ik begin al een soort van Suzuki Grand Move idee te krijgen en dat hadden ze zeker vermeld.
 

AGTon

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Fabia</font><hr />

Is de Roomster dan beter in verhouding dan de F2?

[/ QUOTE ]

Ja vele malen beter. Hoewel ik dat ook nog maar net kantje boord vind. Maar goed. De Roomster ziet er dan beter uit.

407.gif
triest word ik er van. .
 

LenK

Forumguru
Een dames autootje is het zeker, maar dat geldt wat mij betreft voor heel veel auto's in die klasse.

Swift, Corsa, C2, Polo etc Ook de Fabia I ! Allemaal dames autootjes.
En daar is helemaal niks mis mee want er zitten dan ook vaak dames in
24.gif
Maakt de file weer wat aangenamer
wink.gif


Wat die verhoudingen betreft: de ruimtewinst tov F1 is op deze manier bereikt zonder dat de auto groter is geworden.
Bij de Roomster wordt een lelijke vormgeving zelfs geaccepteerd vanwege de interieurruimte, dus waarom een iets hogere koets niet, als dat betere zit en groter kofferbak kan opleveren.

En wordt de Roomster niet om zijn materiaal gebruik geprezen. Waarom de F2 met dezelfde materialen dan niet. Het is allicht een vooruitgang tov de huidige saaie graftombe in de F1. Mijn vrouw heeft een F1 met nog een redelijk bekledingsstofje, dus als je er niet in zit dan lijkt het nog wat. Maar dat stofje zie je dus niet meer als je er op zit. Wat dan blijft is een saaie zwarte massa om je heen. Alleen het Skoda logo en de waarschuwingslampjes geven wat kleur.
 

Octaviarijder

Actief lid
Ik vind de F2 niet tegenvallen. Hij is vrij behoudend vorm gegeven, maar dat is de O2 wat mij betreft ook en die verkoopt ook goed. Het materiaalgebruik in het interieur vind ook ik tegenvallen, jammer dat ze dat niet een stapje hoger hebben ingezet. Al met al best een leuke auto(vooral in het zwart), zeker met een verlagingssetje en mooie 17 inch eronder.
 

JettaFreak

Actief lid
Volgens mij is de wielmaat te bescheiden in relatie tot de afmetingen van de koets (met name de hoogte). Dikkere wielen zouden een beter resultaat geven. Tot nog toe waren het met name de Zuid-Koreaanse merken die te bescheiden wielmaten voerden.

Groet,


JettaFreak
 

LenK

Forumguru
Dat gapende gat rond de wielen dan, daar houden ze bij Skoda ook nooit mee op.
Heeft dat met de afkomst uit Tsjechie (=veel slechte wegen) te maken?
 

Michel

Forumguru
Vandaag heb ik uitgebreid de Fabia 2 op de Autorai bekeken.

Positieve punten:
- Nette afwerking van het interieur
- Handige kofferbakindeling en oplossing voor het opbergen van spullen
- Goede stoelen
- Soepel aanvoelende schakeling

Minder positieve punten:
- In- en uitstap voorin vind ik lastiger dan bij mijn Fabia 1 door de vorm van het portier
- Met de stoel in de laagste stand zit ik voor mijn gevoel nog steeds te hoog
- Twee dashboardkastjes zijn krap bemeten. Ik zie liever één klep
- (te) anoniem uiterlijk


De grootste afknapper vind ik toch wel het uiterlijk van de opvolger van de Fabia 1. De charme van de Fabia 1 heb ik altijd gevonden dat het een kleinere auto is, die daarentegen wel zakelijk en volwassen overkomt. Echt een no-nonsense auto. Met veel fantasie en op afstand bekeken kan je het een miniatuur Audi noemen (uiteraard niet met de afwerkingsgraad van dat merk), maar de Fabia 2 lijkt helaas teveel op zijn andere concurrenten, zoals de Toyota Yaris, Suzuki Swift (die ik veel meer tot de verbeelding vind spreken) of Renault Clio.
Voor mij staat nog lang niet vast dat mijn huidige Fabia op termijn wordt ingeruild voor een Fabia 2. Als men met een leuke sportuitvoering (RS) komt, wil ik er misschien nog over nadenken, maar nu neig ik er toch naar om t.z.t. ook elders te gaan kijken of wellicht voor een Octavia te gaan.
 

Dutch4x4

Senior Member
Goed samengevat, Michel, vind ik ook.

Maar ongetwijfeld is de doelgroep waar wij *niet* toe behoren, groter.
grin.gif


En de zit te hoog? Tja, al die compacte auto's zijn tegenwoordig helaas halve busjes...
frown.gif


Maar gezien het aantal (mini- en midi-)mpv's op de weg zal ook dat juist weer in goede aarde vallen bij een veel grotere groep (vrouwen). Daarvoor wil Skoda best afscheid van ons nemen...
 

Fabia

† In Memoriam
Ik ga volgende week woensdag naar mijn dealer in Gouda om de chromen ringen rondom de mistlampen en rondom de benzinemeter te laten zetten. Kan dan gelijk eens goed naar de nieuwe Fabia II kijken.
 

okocha

Nieuw lid
Ben het eens met de anderen: vooral bij die oranje uitvoering die op zo'n draaiplateau stond kon je goed zien dat de voorkant en de zij- / achterkant van de auto niet bij elkaar passen. De voorkant is guitig (te naar mijn zin) terwijl hij aan de zij- en achterkant inderdaad een hoog Suzuki-gehalte heeft, en vooral die twee dingen in één auto vind ik niet geslaagd. Qua interieur is ie er weer wel goed op vooruit gegaan; echt sexy is het niet maar het ziet er allemaal wel prima uit.
 

LenK

Forumguru
kon je goed zien dat de voorkant en de zij- / achterkant van de auto niet bij elkaar passen.
Nee, dat is de Roomster.

Bij de Fabia gaat het goed van de voorkant t/m de achterportieren.
Maar de achterkant vind ik ronduit "boring".

Ik weet niet wat de beste kleur voor de Fabia is. Die Oranje promotiekleur in ieder geval niet.
Net als destijds met de O2 die in groen werd aanbevolen, dat stond hem ook niet zo en is daarom ook nauwelijks verkocht (?).
 

DonB

Lid
Waarom noem je de Fabia in één zin met een SwiFt, Corsa en Polo, naar mijn idee is de Fabia, ook al word ie heel Fout, vaak met een Polo vergeleken, de GolF van de Skoda-lijn. Niet de Polo, ik heb mijn auto naast een GolF 4 gezet en zie qua lengte/breedte weinig tot geen verschil. Verder vind ik de nieuwe Fabia een aFgejatte Mini, zelFs met wit dak leverbaar, en inderdaad erg vrouwelijk. De oude Fabia had strakke (mannelijker) lijnen, die nu vervangen zijn door rondere lijningen. Ondanks dit is de nieuwe Fabia niet lelijk, wel veel en veel minder mooi en strak dan de F1 in mijn opinie! Interieur is trouwens erg mooi!

Met veel fantasie en op afstand bekeken kan je het een miniatuur Audi noemen (uiteraard niet met de afwerkingsgraad van dat merk)
Hiermee heb je absoluut gelijk, ik vind de fabia1 erg op de A3 lijken, vooral qua achterkant.
 

Michel

Forumguru
Als maatvoering wordt vaak de wielbasis van een model gehanteerd en niet alleen de lengte en/of breedte. De Fabia Combi I is bijvoorbeeld langer dan de Golf IV, maar toch valt de Golf in een andere, hogere klasse.
De Polo en de Fabia (en trouwens ook de Ibiza) zijn op hetzelfde platform gebouwd en zijn daarom ook directe concurrenten van elkaar.
De Golf IV valt gewoon in een andere (prijs-)klasse, al is hij, zoals je zelf al aangeeft, niet heel veel groter dan een Fabia. Dat geldt trouwens ook voor het verschil tussen een Polo en een Golf.
De Fabia en Polo hebben juist wel concurrentie van de Swift, Clio, Corsa, Grande Punto, 207, Colt, Yaris etc. vanwege hun lengte/breedte, wielbasis en niet te vergeten hun prijs.
Vandaar dat de Fabia, mijns inziens terecht, over het algemeen niet als een Skoda-equivalent van de Golf kan worden gezien.
 

LenK

Forumguru
De Golf is met alle maten flink groter dan de F2:
L +21
B +8
WB +12
Dat heeft dus niks met elkaar te maken
 
Bovenaan Onderaan