Fabia 2 : Dakantenne vervangen ?

redriver

Actief lid
Hoi, Sinds enig weken zeer slechte ontvangst radio. Stekker gecontroleerd en zit er goed in. Antenne op dak voelt gammel aan (antenne in voet) en is bijna dol te draaien. Ik vermoed inwendig antenne defect. Is het mogelijk om deze antenne (makkelijk) te vervangen of kun je daar alleen vanuit de binnenzijde bij ? CD's worden wel goed weergegeven.

Radio;
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Skoda_Fabia_Interior_-_Flickr_-_Alan_D_(2).jpg

Antenne (vergelijkbaar):
http://www.ferdinandmagazine.com/wp...Cayenne-Kinetic-DRA-6001-DAB-aerial-fit-5.jpg

Ik heb onderstaand filmpje gevonden voor een Golf 4 maar dan komt het er op neer dat je je "halve auto" af moet breken:
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
de 'hemel' moet verwijderd worden alvorens je bij de antenne kan om deze te vervangen o.i.d. is een secuur werkje :jaja:
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor alle zekerheid: je hebt niet toevallig onlangs de voorruit laten vervangen?
Zo ja, kijk dan even in dit topic. Vanaf post #9 komt er zicht op de oplossing in mijn geval - misschien geldt dit ook voor jou.
 

redriver

Actief lid
nee, bij mij is de ontvangst nooit goed. heb nu een externe raamantenne gekocht. 's kijken of die wel goede ontvangst geeft.
 

redriver

Actief lid
Nu heeft die raamantenne een stekker zoals deze:

http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1fhAQ...D-player-FM-radio-antenna-lantern-head-GM.jpg

Mijn radio/cd unit (Dance) heeft een (zoals ik dat heb kunnen terugvinden) een zgn. fakra aansluiting.

http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB1Xvgg...-510-MFD3-RNS-E-For-VW-Skoda-for-Benz-for.jpg


Kan iemand dat bevestigen en weet ook iemand of ik deze aansluiting kan maken met deze adapter ?

http://www.incarconnections.co.uk/u...kra_to_Female_DIN_aerial_adapter_CT27AA10.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Zover ik kan zien moet dit inderdaad passen, kan alleen niet met 100% zekerheid zien of je de juiste Fakra aansluiting hebt. Op de foto's van de link lijkt het in geval van verloop en originele kabel om een male en female te zijn, maar kan ook liggen aan de hoek van de foto.
 

Cordoba

Forumguru
Heb je ook al geprobeerd om gewoon een verse antenne in de voet te draaien? (kost ca. 10 euro) Of als test eventueel even de antenne van een andere auto lenen (natuurlijk wel eerst vragen aan de eigenaar) :D
 

redriver

Actief lid
Nee dat heb ik niet gedaan omdat mijn antenne alleen weggeklapt kan worden (voor de wasstraat o.i.d.) en niet uit de voet gedraaid kan worden.
 

redriver

Actief lid
Gisteren externe antenne aan de radio gehangen om te kijken of dit de ontvangst verbeterde. Maar helaas maar 2 zenders te ontvangen. Wellicht komt dit omdat dit een antenne zonder versterker is. Iemand die weet if deze radio (Dance) een versterkte antenne nodig heeft ?
 

jetipo

Nieuw lid
Ik heb hetzelfde probleem. Ontvangst is sindskort belabberd. Ik heb de radio (Dance) in een andere Fabia gezet en daar was de ontvangst vanouds goed. De voet van mijn dakantenne is dus waarschijnlijk kapot. Nu heb ik via Ebay.de een antenne met versterker (deze moet je op de ruit plakken) gekocht, maar de ontvangst blijft erg slecht, maar twee à drie zenders. Iemand een suggestie? Moet zo'n externe antenne bijvoorbeeld geaard zijn?
 
Mijn antenne is verdwenen tijdens het wassen in de wasstraat. Nu op zoek naar een vervangende spriet. Heeft een Skoda Fabia Combi een m6 of m5 schroefdraad?
 

Zwapp

Forumguru
Ik heb onlangs mijn complete antenne vervangen, weliswaar bij een O2 maar zal ongeveer hetzelfde gaan.
Ik heb niet de gehele hemel losgehaald maar enkel de achterste strip los geklikt en de D-stijl kapjes los geklikt.
Met enige voorzichtigheid kon ik net bij de stekkers en de moer die onder de antennevoet zit, let op dat de hemel niet knakt want dan blijft ie lelijk en doorgezakt!

Ontvangst weer helemaal perfect!
 

Dave Muis

Nieuw lid
Goedenavond, ik ben Dave uit Langedijk en heb sinds kort een Fabia II uit 2008. Zeer waarschijnlijk ook een gecorrodeerde antennevoet. Zouden jullie mij kunnen adviseren welke antenne voet ik moet bestellen? Ik heb even geen idee van de juiste aansluiting in het hemeltje. Alvast hartelijk bedankt!
 

Dave Muis

Nieuw lid
Als reactie op mijn eerdere bericht; Ik heb de antennevoet vervangen. Via onderdelenlijn.nl gezocht naar een antenne en de vergelijkbare donorauto. Wel besloten geen gebruikte erop te zetten, aangezien de antennevoet van Skoda wel vaker kuren heeft en de kans dan groot is dat je weer dezelfde ellende erop zet.(heeft te maken met het versterkertje dat in de voet zit, heb ik me laten vertellen). Ik heb op Amazon deze antenne aangeschaft, dit is de juiste aansluiting voor mijn Skoda Fabia II uit 2008, stationmodel.
https://www.amazon.nl/tomzz-Audio-1...0&sr=1-1-6bc49e3f-9798-4557-aecc-11e86e72dff6
Best een hele link, wist niet hoe ik hem korter moest krijgen. Voor de mensen die er ook eens mee aan de gang raken: Ik heb de rubbers aan de achterkant losgetrokken. Daarna in de bovenrand die twee grijze doppen (die typische autobekleding/hemel dopjes) verwijderen. Ik heb het hemeltje daarbij wat opengetrokken en tussen dak en hemeltje een punttang gezet. Achterbanken naar voren klappen. Daarnaast zitten ook twee beschermkapjes met een afdichtplaatje die een Torx20 boutje bedekt. Tip: Houd hier een magneet bij bij het losdraaien, anders kans dat dit boutje valt en verdwijnt. Kapjes bij de bank en tegen de achterklep aan zitten met 4 klemmetjes vast, die je even tactisch maar ferm moet lostrekken. Daarna heb je voldoende ruimte om de antennevoet met sleutel/dop 22 los te draaien. Wees er scherp op dat je het hemeltje niet te veel forceert, dan knakt het. Bij de handvatjes boven het raam zit een klein knikpuntje waar het gerust iets kan knikken. Daar zie je na montage niets meer van.
Let wel: De originele voet is een tikkeltje groter, dus het is wel netjes om het daar even met wat polish op te poetsen. Anders zie je die oude doffe rand nog in je dak staan. Alles weer netjes terug monteren en bij mij was alles opgelost. Neem de tijd, niet te veel forceren en dan lukt het je. Succes.
 

Dave Muis

Nieuw lid
Helaas niet, ik was lekker aan de gang en het was nogal koud. Het is er bij in geschoten. Was blij dat het erop zat en ik een warm bakkie koffie kon pakken. Ik hoop met bovenstaand verhaal evengoed wat tips en tricks te hebben gegeven.
 
Bovenaan Onderaan